Værd at vide som indsamler

Landsindsamling søndag d. 1. september 2019

Her finder du svar, på de mest stillede spørgsmål.

Hvornår foregår indsamlingen?

Næste indsamling er søndag d. 1. september 2019. Du kan samle ind fra kl. 10, og indtil du skal aflevere på det lokale afleveringssted. En rute tager typisk 2-3 timer. Før indsamlingen vil du få en e-mail og en sms med et link til adressen på det lokale afleveringssted samt oplysninger om, hvornår det lokale afleveringssted har åbent. Red Barnet har tilladelse til at samle ind frem til kl. 18, men vær opmærksom på, at dit lokale afleveringssted måske lukker før dette tidspunkt.

Hvordan tilmelder jeg mig som indsamler?

Allerede nu, kan du tilmelde dig og vælge din egen rute på tilmeld.redbarnet.dk

Hvordan får jeg min indsamlingsbøtte?

Når du har tilmeldt dig, får du inden indsamlingen tilsendt en indsamlingsbøtte, et print af din rute og indsamlingsmaterialer med posten til den adresse, du oplyser ved tilmelding.

Tilmelder du dig fra onsdag d. 28. august eller derefter, kan vi ikke nå at sende din indsamlingsbøtte med posten. I stedet kan du hente din indsamlingsbøtte på et af vores lokale udleveringssteder.

Hvor må jeg samle ind?

Red Barnet har tilladelse til at lave både husstands- og gadeindsamling søndag d. 1. september. Det betyder, at vi både må stemme dørklokker og samle ind på offentlige områder. Læs mere om regler for husstands- og gadeindsamling.

Hvad kan jeg sige, når døren bliver åbnet?

Når døren bliver åbnet, kan du f.eks. sige: ”Goddag, jeg kommer fra Red Barnet. Kunne du tænke dig at give et bidrag til kampen mod online mobning blandt børn og unge?"
Det er naturligvis frivilligt, om man vil støtte indsamlingen, så jeg håber, at du vil tage imod et nej med et lige så stort smil, som det du giver til dem, der putter penge i indsamlingsbøtten. 

Kan man lave sin egen personlige indsamling?

Er du blevet forhindret i at samle ind, eller har du bare lyst til at gøre en ekstra indsats, så kan du samle ind hjemme fra sofaen, ved at starte din egen personlige indsamling her på vores hjemmeside: https://indsamling.redbarnet.dk/landsindsamling. 

Kan man støtte via MobilePay?

Ja. Man kan støtte med MobilePay på nummer 10825. Læs mere om hvordan man kan få skattefradrag, når man donerer via MobilePay, ved at klikke her.

Optælles donationer givet med MobilePay?

Ja - vil blive opdateret senere. 

Hvor og hvornår skal jeg aflevere pengene?

Når du har samlet ind, skal du søndag eftermiddag aflevere pengene på det lokale afleveringssted, hvor din lokale indsamlingsleder er klar til at tage imod din indsamlingsbøtte. Før indsamlingen vil du få en e-mail og en sms med et link til adressen på det lokale afleveringssted samt oplysninger om, hvornår det lokale afleveringssted har åbent. Red Barnet har tilladelse til at samle ind frem til kl. 18, men vær opmærksom på, at dit lokale afleveringssted måske lukker før dette tidspunkt. Alle informationer du behøver, kan du altid finde på "Min side".

Må børn samle ind?

Ja. Børn under 11 år skal dog samle ind sammen med en voksen, og børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Kan man samle ind to og to?

Hvis I er to, der gerne vil samle ind sammen, så kan I tilmelde jer på to måder. I kan enten vælg én rute og tilmelde en af jer, og så bestille to indsamlingsbøtter nederst på tilmeldingsformularen. Så følges I ad på den rute. Eller endnu bedre kan I tage to ruter, der ligger ved siden af hinanden. Så skal I tilmelde jer begge to, én til hver rute, så I får en rute og en indsamlingsbøtte hver – det giver flere bidrag til det gode formål. Bor I på samme adresse, og vælger I to ruter, sender vi indsamlingsbøtterne i én kuvert, så vi sparer på portoen. Husk, at børn under 11 år kun må samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Hvad hvis jeg ikke kan nå hele ruten?

De fleste ruter tager 2-3 timer, men vi ved godt, at nogle ruter tager længere tid. Hvis du ikke kan nå hele ruten, så skal du bare tage så meget af ruten, som du kan nå.

Vi har valgt ikke at korte de lange ruter ned, men skriver i stedet på materialerne til indsamlerne, at man bare skal tage så meget af ruten, som man kan nå. Det kan jo være, at der næste år melder sig en ny indsamler med god tid til at tage ruten – og så er det jo ærgerligt, at ruten er blevet kortet ned, så den nye indsamler ikke samler så meget ind som muligt.

Er der en fejl på din rute, fx nogle veje der ikke hænger ordentligt sammen eller vejnavne, der ikke stemmer, så hører vi meget gerne fra dig på landsindsamling@redbarnet.dk.

Jeg kan ikke samle ind alligevel

Bliver du forhindret i samle ind på grund af fx sygdom eller andet, beder vi dig give besked til din lokale indsamlingsleder eller Red Barnet på landsindsamling@redbarnet.dk eller tlf. 3524 8500.

Har du allerede fået din indsamlingsbøtte med posten, vil vi bede dig aflevere indsamlingsbøtten til din lokale indsamlingsleder eller klippe den i stykker og smide den til plastikgenanvendelse. Det er meget dyrere at sende den retur med posten end at købe en ny, så det kan ikke betale sig, at du sender den retur til os med posten. Har du foldere med MobilePay-nummeret tilovers, kan du måske få lov til at lægge dem frem på det lokale bibliotek eller et andet sted – og ellers smide dem til papirgenbrug.

Hvad er indsamlingsbøtten lavet af?

Bøtten eller beholderen er produceret i genanvendt PET, som er et plastmateriale. Plastikken i selve møntindkastet er produceret i PE, som er et hårdt plastmateriale, der kan genanvendes. PET bruges typisk til fødevarer og materialer, der skal være fleksible. PE er et hårdt plastmateriale, som kan støbes og holdes i form. Begge plastvarianter kan genbruges, når det smides til plastaffald.

Hvorfor sender I indsamlingsbøtten med posten – er det ikke dyrt i porto?

Det er rigtigt, at vi har gjort det på en ny måde i år, og de foregående år, hvor vi ikke har lokale udleveringsteder, men i stedet sender indsamlingsbøtten og andre indsamlingsmaterialer direkte hjem til indsamlerne. Det har vi gjort, fordi der er en lang række fordele ved at gøre det sådan, hvilket betyder, at der i sidste ende kommer flere penge ud til børn i nød. Flere andre organisationer er inden for de sidste par år også begyndt at bruge denne model, hvor indsamlerne vælger deres rute ved tilmelding og får indsamlingsbøtten tilsendt med posten. Erfaringen fra disse organisationer er bl.a.

  • At flere indsamlere melder sig og har lyst til at samle ind, når de selv kan vælge deres rute allerede ved tilmelding.
  • At de fleste indsamlere sætter pris på, at de ikke skal bruge tid på først at afhente deres indsamlingsbøtte på dagen, før de kan samle ind.
  • At flere indsamlere derfor når hele deres rute, fordi de har mere tid til rådighed, og hver enkelte indsamler derfor samler lidt mere ind.
  • At de flere hundrede frivillige indsamlingsledere, der plejer at stå for udlevering af indsamlingsbøtter på selve indsamlingsdagen, nu selv kan nå at tage en rute, inden de skal tage imod indsamlerne og de fyldte indsamlingsbøtter om eftermiddagen.

Alt i alt betyder dette, at udgifterne til porto er godt givet ud – og samlet set giver flere penge til de mest udsatte børn i Danmark og ude i verden.

Kontakt

Har du spørgsmål kan du enten kontakte din lokale indsamlingsleder som du finder på "Min side". Du kan også altid ringe til os på tlf. 3524 8500 eller skrive til landsindsamling@redbarnet.dk.