Værd at vide som indsamler

Landsindsamling søndag d. 5. september 2021

Her finder du svar, på de mest stillede spørgsmål.

Hvornår foregår indsamlingen?
Søndag d. 5. september 2021. Du kan samle ind fra kl. 10 til kl. 18. En rute tager typisk 2-3 timer. 

Hvorfor er indsamlingen kontantfri?
For at begrænse risikoen for smittespredning, og for at spare omkostninger til kontanthåndteringer, er husstandsindsamlingen igen i år kontantløs. Som indsamler går du din rute som normalt, men skal kun tage imod donationer via MobilePay og SMS. Se vores video om hvordan det foregår her.

Kan man afholde landsindsamling i en corona-tid?
Ja! Vi har taget en række forholdsregler for at minimere risikoen for smittespredning og vi anbefaler at du følger Sundhedsstyrelsens anvisninger. Læs mere.

Hvordan tilmelder jeg mig som indsamler?
Du kan tilmelde dig og vælge din egen rute på tilmeld.redbarnet.dk/ 

Hvordan får jeg min "indsamlingsbøtte"?
Når du har tilmeldt dig, får du inden indsamlingen tilsendt et indsamlingsskilt, håndsprit, et print af din rute og andre indsamlingsmaterialer med posten til den adresse, du oplyser ved tilmelding. Tilmelder du dig fra torsdag d. 2. september eller derefter, kan vi ikke nå at sende dit skilt med posten. I stedet får du et link, så du selv kan printe din indsamlingsskilt og dit rutekort.

Jeg vil gerne samle ind online?
Når du tager en rute og tilmelder dig som indsamler, opretter vi i år helt automatisk en online indsamling til dig, der tæller med i dit samlede rute-beløb på dagen. På den måde kan venner og familie, der ikke bor på din rute, støtte dig alligevel. På den måde fik Familien Bolund en god oplevelse og indsamlede 2.800 kr. til Red Barnet.

Hvor må jeg samle ind?
Som indsamler vælger du en rute med udvalgte husstande eller en placering foran fx en station eller et supermarked. Red Barnet har tilladelse til at lave både husstands- og gadeindsamling søndag d. 5. september. Det betyder, at vi både må stemme dørklokker og samle ind på offentlige områder. Læs mere om hvor du må samle ind.

Jeg kan ikke samle ind på dagen - hvad kan jeg gøre?
Er du forhindret, kan du i stedet samle ind online. Det kan du gøre ved at oprette din egen personlige indsamling enten på Red Barnets hjemmeside eller på Red Barnets Facebook-side. Så kan du dele din indsamling med venner, kolleger og familie på email og sociale medier i stedet for at tage en rute.

Hvordan kan man støtte indsamlingen?
- MobilePay: 64061
- SMS: RED til 1272. Så støtter du med 100 kr.
- Netbank: 5078 - 5555553
- Med dit Dankort på redbarnet.dk

Hvad kan jeg sige, når døren bliver åbnet?
Du kan f.eks. sige: ”Goddag, jeg kommer fra Red Barnet. Kunne du tænke dig at give et bidrag til vores landsindsamling. For at mindske smitterisikoen tager vi i år ikke mod kontanter, så jeg håber, at du vil støtte via MobilePay eller SMS. Pengene går bl.a. til at hjælpe børn i krig og katastrofer." Det er naturligvis frivilligt, om man vil støtte indsamlingen, så tag imod et nej med et lige så stort smil, som det du giver til dem, der vælger at donere. 

Hvor meget har jeg samlet ind via MobilePay?
Sammen med dit indsamlingsskilt får du et klistermærke med personlig QR-kode, som dem, du ringer på hos, kan scanne med deres telefon. Så tilknyttes de donationer du får ude på din rute til dit indsamler-ID. I tak med, at du får bidrag ind fra din rute, vil du modtage SMS'er med information om, hvor meget du har samlet ind via MobilePay, men du vil ikke kunne se, hvor meget den enkelte, du har ringet på hos, har givet. Læs mere om at være kontantløs indsamler her.

Hvor og hvornår skal jeg aflevere pengene?
Da indsamlingen er kontantløs, kan du bare gå hjem, når du har gået din rute. 

Må børn samle ind?
Ja. Børn under 11 år skal samle ind med en voksen, og børn og unge mellem 11 og 18 år skal samle ind to og to.

Kan man samle ind to og to?
Hvis I er to, der gerne vil samle ind sammen, så kan I tilmelde jer på to måder. I kan enten vælg én rute og tilmelde en af jer, og så bestille to indsamlingsskilte nederst på tilmeldingsformularen. Så følges I ad på den rute. Eller endnu bedre kan I tage to ruter, der ligger ved siden af hinanden. Så skal I tilmelde jer begge to, én til hver rute, så I får en rute og et indsamlingsskilt hver – det giver flere bidrag til det gode formål. Bor I på samme adresse, og vælger I to ruter, sender vi indsamlingsskiltene i én kuvert, så vi sparer på portoen. Husk, at børn under 11 år kun må samle ind sammen med en voksen. Børn og unge mellem 11 og 18 år skal samle ind to og to.

Hvad hvis jeg ikke kan nå hele ruten?
De fleste ruter tager 2-3 timer, men vi ved godt, at nogle ruter tager længere tid. Hvis du ikke kan nå hele ruten, så skal du bare tage så meget af ruten, som du kan nå. Vi har valgt ikke at korte de lange ruter ned, men skriver i stedet på materialerne til indsamlerne, at man bare skal tage så meget af ruten, som man kan nå. Det kan jo være, at der næste år melder sig en ny indsamler med god tid til at tage ruten – og så er det jo ærgerligt, at ruten er blevet kortet ned, så den nye indsamler ikke samler så meget ind som muligt. Er der en fejl på din rute, fx nogle veje der ikke hænger ordentligt sammen eller vejnavne, der ikke stemmer, så hører vi meget gerne fra dig på landsindsamling@redbarnet.dk.

Jeg kan ikke samle ind alligevel
Bliver du forhindret i at samle ind på grund af fx sygdom eller andet, beder vi dig give besked til din lokale indsamlingsleder eller Red Barnet på landsindsamling@redbarnet.dk eller tlf. 3524 8500. Hvis du har tid og lyst, så kan du faktisk også samle ind, selvom du ikke kan gå din rute, ved at oprette en online indsamling enten på Red Barnets hjemmeside eller på Red Barnets Facebook-side. Så kan du dele din indsamling med venner, kolleger og familie på email og sociale medier i stedet for at tage en rute..

Kontakt
Har du spørgsmål kan du enten kontakte din lokale indsamlingsleder som du finder på "Min side". Du kan også altid ringe til os på tlf. 3524 8500 eller skrive til landsindsamling@redbarnet.dk.