Landsindsamling søndag d. 3. september 2023

Også for skoler, uddannelsesinstitutioner og foreninger

Millioner børn verden over oplever lige nu sult eller mangel på mad som følge af klimaforandringer, tørke, krige og nu stigende fødevarepriser. Det er børn, der er i risiko for at blive syge eller dø på grund af sult. Som indsamler er du blandet andet med til at sikre akut behandling til underernærede børn. Du hjælper med at sørge for mad, vand og økonomisk hjælp til børn og familier, som ellers går sultne i seng. Og du hjælper med at sikre skolegang, håb og en fremtid til børn, hvis barndom er revet itu af fattigdom, sult, krig eller tørke. Læs mere om sultkrisen og vores arbejde her.

Her kan du læse hvordan I som fx forening, idrætsklub, skole, efterskole, højskole eller anden uddannelsesinstitution kan være med i Red Barnets landsindsamling 
MELD JER TIL HER

1. Planlæg dagen: Sæt X i kalenderen søndag d. 3. september. Fortæl eleverne, medlemmerne af foreningen, forældre eller andre relevante, at der er indsamling den dag og de kan være med til at gøre en kæmpe forskel – og samtidig få lidt frisk luft og kilometer i benene. Planlæg evt. en hyggelig, fælles begivenhed. I kan fx starte ud med en fælles morgenmad eller slutte dagen af sammen, hvor I regner sammen hvor meget jeres forening eller skole har samlet ind.

2. Vælg en tovholder: Det er en god ide, at der er en tovholder fra skolen eller foreningen, der koordinerer og planlægger dagen. Det er også den person, der står for at vælge ruter. Indsamlingsmaterialet bliver sendt direkte til tovholderen, så der er intet der skal afhentes eller bringes. I får alt leveret til døren.

3. Vælg hvor mange ruter I kan gå: Når I har planlagt dagen og ved (cirka) hvor mange elever eller medlemmer af foreningen, der deltager, skal I finde ud af hvor mange ruter I vil gå. Hvis I fx er 30 efterskoleelever, der kan samle ind den 4. september, kan I fx vælge ca. 8 ruter, så der er 4 elever sammen om hver rute. Hvis I er en forening med voksne, kan I vælge flere ruter, så I måske kun er 2 personer pr. rute. I skal altså ikke tilmelde alle indsamlere fra skolen eller foreningen, men vælge det antal ruter, I vil samle ind på. I er også velkomne til at gå ruterne i mindre grupper, og hermed tage flere ruter. I kan altid framelde ruter, hvis I er kommet til at vælge for mange, og I kan vælge flere ruter senere, hvis der er flere der vil samle ind.

4. Tilmeld skolen eller foreningen: Gå ind på https://tilmeld.redbarnet.dk/skolerogforeninger. Vælg postnummer og evt. vej hvor I vil samle ind i og vælg derefter en rute. Udfyld tilmeldingen med navn og adresse på den person, der koordinerer tilmeldingerne. Når I har valgt den første rute og gennemført den første tilmelding, klik derefter på ”Vælg endnu en rute”. Her kan I under samme profil vælge flere ruter. Vælg det antal ruter, I tror I kan dække.

5. I får indsamlingsskiltene tilsendt med posten: I god tid inden indsamlingen, sender Red Barnet indsamlingsskilte, print af ruterne samt andre indsamlingsmaterialer direkte til den adresse, der er oplyst ved tilmelding. Sammen med indsamlingskiltene får I tilsendt en personlig QR-kode, som dem I ringer på hos, kan scanne med deres telefon. Dermed tilknyttes de donationer, som I får på ruterne til jeres indsamler-ID. I takt med at der kommer bidrag på ruten, vil I modtage SMS’er med information om hvor meget, I har samlet ind via MobilePay. Se vores video om hvordan det foregår her.

6. I samler ind på dagen: I kan selv vælge, hvornår på dagen I samler ind. I må gå i gang allerede kl. 10 og skal bare sørge for at være færdige med ruten inden kl. 18. Det tager typisk 2-3 timer at gå en rute. Da indsamlingen igen i år er kontantløs, er der ingen indsamlingsbøtter og hermed heller ikke noget der skal afleveres, når I har gået ruterne.

7. Lav og print jeres eget diplom: Når I har samlet ind kan I downloade, designe og printe jeres eget diplom, som I kan hænge op i klubhuset eller i klassen.  

Kan I ikke tage en rute?

Kan I ikke tage en rute på dagen, kan I oprette Jeres egen online indsamling og samle ind blandt fx elever, forældre, bedsteforældre, medlemmer etc. Det kan fx være ved at bage kage, afholde loppemarked, gøre rent på skolen eller andet

Opret indsamling

Værd at vide

Find svar på alle dine praktiske spørgsmål om indsamlingen her.

Værd at vide som indsamler

Kontakt os

Har I spørgsmål, kontakt os på landsindsamling@redbarnet.dk eller 35248500.