Nyheder

Ministre, ngo’er og Lego Fonden: Afrika når aldrig sit fulde potentiale uden uddannelse

Af Dan Jørgensen (S), minister for udvikling og globalt klimapolitik, Conrad Sackey, minister for grund- og ungdomsuddannelser, Sierra Leone, Sidsel Marie Kristensen, administrerende direktør, Lego Fonden, Yasmine Sherif, administrerende direktør, Education Cannot Wait, Dorthe Petersen, administrerende direktør, Plan International Danmark, Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær, Red Barnet Danmark, Lars Koch, generalsekretær, Oxfam Danmark og Tomi Järvinen, administrerende direktør, Finn Church Aid.

Ifølge den Afrikanske Union kan 90 procent af alle tiårige i Afrika syd for Sahara ikke læse og forstå en simpel tekst. Det er dybt bekymrende, for uden basale færdigheder mangler man den vigtigste forudsætning for at kunne videreuddanne sig eller tage et job.

Netop derfor – fordi uddannelse er så vigtig for børns fremtid – har Den Afrikanske Union udråbt 2024 til at være the Year of Education.

Uddannelse på alle niveauer anses kort sagt som nøglen til at realisere kontinentets fulde potentiale, hvilket dog kræver, at flere børn og unge kommer i skole og uddanner sig samtidig med, at kvaliteten i undervisningen løftes.

Uddannelse af afgørende for Afrika
Kigger vi lidt ud i fremtiden, ventes Afrika i 2055 at huse mere end en milliard børn og unge under 18 år. Det siger sig selv, at deres adgang til uddannelse bliver afgørende for, hvilken tilværelse, de går i møde. Derfor stod vi før sommerferien bag en stor nordisk-afrikansk konference i København, som endte ud i en fælles erklæring om at støtte børn og unges adgang til uddannelse.

Først og fremmest er vi enige om, at vi skal udnytte potentialet i stærke og innovative partnerskaber på tværs af aktører, grænser og sektorer.

Dels, fordi resultatet ofte bliver bedre, når vi involverer flere partnere og bringer forskellige kompetencer i spil. Dels, fordi vi i fællesskab kan mobilisere flere midler til at bygge skoler, sammensætte relevante uddannelsestilbud samt uddanne og aflønne lærerne ordentligt.

Ligeledes ser vi et behov for at prioritere tidlige indsatser, hvor leg og læring går hånd i hånd, fordi det fremmer børns motivation til at lære og opbygger socio-emotionelle kompetencer og redskaber til at håndtere det, de har været igennem.

Sidst, men ikke mindst, er vi enige om, at det er vigtigt at beskytte udsatte gruppers ret til uddannelse. Eksempelvis flygtningebørn og piger, der lever i områder præget af konflikter og klimaforandringer.

Vi skal også støtte gode initiativer såsom uddeling af skolemad, der kan styrke forældrenes incitament til at sende deres børn i skole og desuden give børn den næring, som er så vigtig for deres udvikling og indlæring.

Børn har ret til skole
Det afrikanske kontinent – og dets partnere – står med en gylden chance for at skabe et kæmpe udviklingsryk, hvis det lykkes at sikre adgang til kvalitetsuddannelse for de mere end en milliard børn og unge, der ventes at bo i Afrika i midten af dette århundrede. Som Nelson Mandela sagde, er uddannelse det stærkeste våben til at forandre verden. Vi er helt enige.

Uddannelse på alle niveauer er nøglen til at forandre og forbedre forholdene for børn og unge på tværs af det afrikanske kontinent. Sammen tager vi ansvar og danner partnerskaber, som kan bidrage til, at Afrika kan realisere sit fulde potentiale.

Læs mere om vores arbejde med børns ret til uddannelse.