Med afsæt i børn og unges egne digitale livserfaringer skal en ny stor indsats over de kommende fire år styrke læreres kompetencer i grundskolen, så børn og unges trivsel og digitale dannelse får et markant løft.
Bag indsatsen står Red Barnet, som med 37 millioner kroner i støtte fra Nordea-fonden, lancerer programmet Børneliv i Digital Trivsel i samarbejde med Center for Undervisningsmidler CFU, tre professionshøjskoler og organisationen Just Human.
Danske børn og unge er blandt de børn i verden, som bruger allermest tid på digitale platforme og sociale medier.
Men alligevel ved vi for lidt om, hvordan skolebørns adfærd og sociale fællesskaber ændrer sig, når de første smartphones begynder at fylde i lommerne, ligesom fagpersoner i den danske grundskole efterspørger kompetencer til i højere grad at kunne styrke børn og unges trivsel i en digitaliseret hverdag.
Derfor lancerer Red Barnet med støtte fra Nordea-fonden og i samarbejde med organisationen Just Human, CFU, Professionshøjskolen Absalon, Københavns Professionshøjskole og Via University College nu programmet Børneliv i Digital Trivsel. Programmet begynder i foråret 2025 og løber frem til udgangen af 2028.
Med udgangspunkt i skolebørns egne perspektiver og erfaringer er målet at styrke børn og unges kompetencer og handlekraft i en digitaliseret hverdag. Det skal ske ved at indhente ny viden og ved at udvikle kompetenceudviklingsforløb på læreruddannelsen og undervisningsforløb til skoleklasser i hele den danske grundskole, hvor fagligheden Teknologiforståelse introduceres i skoleåret 2027/28. Desuden vil Børneliv i Digital Trivsel sikre, at også forældre bliver en aktiv del af arbejdet med at styrke den digitale trivsel hos børn i grundskolen.
I det forestående arbejde står inddragelsen af børn i grundskolen øverst på arbejdssedlen:
'I Børneliv i Digital Trivsel vil vi lytte til børnene for at forstå, hvordan deres digitale liv påvirker deres sociale relationer og trivsel. For selvom børn og unge finder fællesskaber online, ved vi også, at den digitale del af deres liv udfordrer deres trivsel og tryghed. Derfor ser vi frem til at styrke handlekraften hos børn og unge, sikre den nødvendige kompetenceudvikling for lærerne og udvikle redskaber til forældre, så de i samarbejde med skolen bedre kan styrke deres børns trivsel', siger Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet.
Børneliv i Digital Trivsel er finansieret af Nordea-fonden, som over de kommende fire år støtter programmet med 37,4 millioner kroner:
'I dag møder børn digital dannelse på sporadisk vis, og mange voksne omkring børn opfatter den digitale verden som adskilt fra den fysiske. Dette projekt udvikler undervisning og rådgivning i digital dannelse med afsæt i børns livsverden, som er i øjenhøjde og relevant for både den enkelte og for fællesskabet. Projektet understøtter også skoler i at indarbejde vigtige aspekter ved børns trivsel og relationer, som finder sted digitalt, så børn har voksne omkring sig, de kan gå til for rådgivning og viden, og som kan styrke positive børnefællesskaber', siger Nordea-fondens uddelingschef, Christine Paludan-Müller.
Vil nå tusindvis af elever, forældre og lærere
Ambition med Børneliv i Digital Trivsel er at bidrage til, at de danske grundskoler arbejder helhedsorienteret og systematisk med børn og unges digitale dannelse og trivsel.
Over de kommende fire år vil Børneliv i Digital Trivsel blandt andet arbejde for at sikre en god balance mellem børn og unges skærmbrug, søvn, bevægelse og fysisk samvær. Programmet vil også undersøge, hvordan børns første mobiltelefon påvirker deres trivsel, adfærd og fællesskaber.
Med undervisningsforløb til elever på alle klassetrin i grundskolen samt kompetenceudviklingsforløb til grundskolens fagpersoner, der skal supplere fagligheden Teknologiforståelse, vil programmet bidrage til, at børn og unges digitale dannelse og trivsel bedst muligt inkorporeres i undervisningen i grundskolen.
På sigt kommer programmet også til - i samarbejde med en række folkeskoler fordelt over hele landet – i praksis at afprøve, hvordan skoler bedst kan integrere digital trivsel og sunde skærmvaner i det allerede eksisterende trivselsarbejde på den enkelte skole.
Inden udgangen af 2028 er det målet at have nået flere end 150.000 elever i grundskolens indskoling, mellemtrin og udskoling samt flere end 60.000 forældre. Dertil vil hundredvis af skolelærere have fået et grundigt kompetenceløft, så de langt bedre end i dag kan være med til at styrke børn og unges digitale trivsel.
Foruden Red Barnet og Nordea-fonden består Børneliv i Digital Trivsel af en af række vigtige samarbejdspartnere: Center For Undervisningsmidler Danmark, Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, Via University College og organisationen Just Human.
'I Just Human ser vi frem til denne fælles indsats for at skabe gode rammer om balancerede børneliv. Børn og unge fortjener de bedste forudsætninger for at udvikle gode digitale vaner, som styrker søvn, bevægelse og fysisk samvær – aktiviteter af stor betydning for børn og unges mentale trivsel, udvikling og livsduelighed', siger Eva Molin, programleder i Just Human.
'Skolens formål står over for en af sine største udfordringer i mødet med de digitale teknologier, som fylder stadigt mere i elevernes liv både i og uden for skolen. Hos CFU Danmark arbejder vi for at støtte lærerne i at skabe meningsfuld undervisning, hvor eleverne eksperimenterer og bliver klogere på de teknologier, de møder og bruger både i og uden for skolen. Vi er stolte af at bidrage til Børneliv i Digital Trivsel med vores omfattende erfaringer med udviklingen af teknologiforståelse og digital dannelse', siger Ann-Birthe Overholt Nicolaisen – forperson i Center For Undervisningsmidler Danmark.
'På Københavns Professionshøjskole arbejder vi med at gøre uddannelse til det vigtigste modsvar mod de mange faldgruber, der findes for børn og unge i relation til digitale teknologier og sociale medier. Vi skal skabe en skole, der kan sætte tydelige pædagogiske rammer for det digitale, og som kan give eleverne en teknologiforståelsesundervisning, der taler direkte ind i den digitaliserede del af deres hverdag. Børneliv i Digital Trivsel er et vigtigt skridt i den retning', siger Lars Bo Andersen, docent ved Københavns Professionshøjskole.
'Det er afgørende, at fremtidens lærere i hele landet har forudsætningerne for at forstå og præge det digitale børneliv i den retning, vi ønsker. Teknologiforståelse er en helt central komponent i den mission, og det glæder vi os til at udfolde igennem samarbejdet i Børneliv i Digital Trivsel', siger Bjarke Lindsø Andersen fra Professionshøjskolen Absalon.
'Det er vigtigt, at vi ser på børns trivsel og brug af digitale teknologier i et langsigtet perspektiv med fokus på elevernes teknologiforståelse og myndiggørelse. På VIA University College ser vi Børneliv i Digital Trivsel som en væsentlig mulighed for at styrke forsknings- og udviklingsarbejdet inden for teknologiforståelse i kombination med børns trivsel', siger Mikkel Hjorth, docent og forskningsleder fra Program for læring og IT under Forskningscenter for didaktik og pædagogik ved Via University College.
For spørgsmål eller kontakt til talspersoner i Børneliv i Digital Trivsel, kontakt venligst: Bjarke Windahl Pedersen, presseansvarlig i Red Barnet, tlf. 21 62 44 37 / [email protected]
Baggrund: Børneliv i Digital Trivsel
- Løber fra 2025 til 2028.
- Er finansieret af Nordea-fonden med 37,4 millioner kroner samt medfinansiering fra Red Barnet, Københavns Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, Via University College og Center for Undervisningsmidler.
- Vil udvikle undervisningsforløb til alle elever i grundskolen for at understøtte fagligheden Teknologiforståelse.
- Vil levere kompetenceudviklingsforløb til grundskolens fagpersoner.
- Vil udvikle forældrematerialer, der styrker samarbejdet mellem skole og forældre om at give børn gode og sunde digitale vaner.
- Vil i alle sine aktiviteter bero på inddragelse af elever i hele grundskolen
category

ORGANISATIONER LANCERER NY LÆRINGSPLATFORM TIL AT STYRKE DIGITAL DANNELSE HOS BØRN OG UNGE
Det er første led i indsats om digital dannelse, der går under navnet ’On’. Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge samt Center for Digital Pædagogik udgør konsortiet bag indsatsen 'Sammen om digital dannelse'.
category

NY KAMPAGNE OM SEKSUALISERING AF BØRN
Red Barnet vil have bedre beskyttelse af børn mod seksualisering online. Se mere i ny kampagnefilm.
Advarsel: Billederne kan virke voldsomme, selvom vi har undladt de værste. Vores ambassadører fik tilbudt at tale med en psykolog efter optagelserne.
category

DEBAT: REGERINGEN HAR ET MEDANSVAR FOR AT STANDSE BRUTALITETEN I GAZA
Debatindlæg og åbent brev til statsministeren fra 11 af de største danske NGO-organisationer.