Nyheder

Elever på Skolestyrken-skoler oplever bedre social trivsel

En ny evaluering af skoletrivselsprogrammet Skolestyrken viser, at elevernes sociale trivsel har en mere positiv udvikling, et år efter skolen er begyndt med Skolestyrken, end elever på sammenlignelige skoler.

Trygge fællesskaber er en forudsætning for, at mennesker kan trives, udvikle sig og lære. Men siden
2015 har udviklingen af elevernes trivsel i folkeskolen været nedadgående. Det viser de nationale trivselsmålinger.

For at styrke fællesskaber, fremme trivsel og bremse mobning på hele skolen lancerede Alliancen mod
mobning, der består af Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet, helskoleprogrammet Skolestyrken i
2020. Siden etablering er programmet udbredt til mere end 65 grundskoler i hele landet.

Nu viser en ny evaluering af Skolestyrken fra Rambøll, at elever på skoler med Skolestyrken, oplever signifikant bedre social trivsel sammenlignet med elever på skoler, der ikke har benyttet sig af
Skolestyrken. Udviklingen ses allerede et år efter, at skolens personale er begyndt at arbejde med
programmet, og findes både i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.

Evalueringen er blandt andet baseret på de årlige trivselsmålinger. Den viser også, at elever på
Skolestyrken-skoler havde en smule lavere social trivsel sammenlignet med lignende skoler, inden
programmet blev sat i gang. Det kan være en af årsagerne til, at Skolestyrken er valgt til. Men efter et år med Skolestyrken trives elever ifølge sociale trivselsmål i trivselsmålingerne lige så godt som elever på sammenlignelige skoler, og efter to år er indskolingselevernes sociale trivsel på Skolestyrken-skoler tilmed bedre sammenlignet med elever på lignende skoler. Skolestyrken-skolerne har dermed oplevet en relativt bedre udvikling i elevtrivsel.

'At vi kan se effekter på elevernes trivsel allerede efter et år med Skolestyrken og dermed formår at
påvirke den negative udvikling, der generelt ses i de nationale trivselsmålinger, viser, at Skolestyrken
har potentiale til at gøre en forskel for rigtig mange børn og unge. Det er et resultat af mange års
dedikeret samarbejde mellem tre organisationer, der brænder for at skabe trygge fællesskaber blandt
børn og unge, og et bevis på, hvor langt man kan komme med samarbejde,' siger Helle Østergaard,
direktør for Mary Fonden.

Evalueringen viser også, at personalet på Skolestyrken-skoler oplever at have fået en mere fælles tilgang til trivselsarbejdet. Personalet siger, at Skolestyrkens værktøjer og redskaber bidrager til en
ensartet tilgang til trivselsarbejdet på skolen. Evalueringen peger også på, at udbyttet af programmet opleves størst på de skoler, hvor man har arbejdet mest aktivt med Skolestyrken. Det betyder, at gevinsterne potentielt kan øges endnu mere.

'Det fantastiske ved Skolestyrken er, at det er udviklet på basis af forskning i, hvad der rent faktisk
virker. Det er en stor glæde, at den tilgang så også viser sig at være rigtig, når den testes i praksis! Når
hele skolen prioriterer trivslen og får et fælles sprog og fælles mål med indsatserne, så sker der virkelig
noget. Jeg håber, at evalueringen her vil blive læst landet over og bidrage til, at Skolestyrken kan
Confidential komme ud på mange flere skoler og gøre en forskel børn i hele Danmark,' siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

At inddrage elever i skolens arbejde med at fremme trivslen er også en del af Skolestyrkens indsats.
Her viser interviews med ledere, ressourcepersoner, pædagogisk personale og elever, at arbejdet med
Skolestyrken styrker elevernes mulighed for at engagere sig i skolens trivselsarbejde.

'Denne analyse viser, at hvis man afsætter ressourcer, arbejder helhedsorienteret og lytter til og
inddrager eleverne og personalet på skolen, så kan vi styrke trivslen. Selv på skoler, der har store
trivselsudfordringer. Vi ved, at personalet på mange skoler savner tid, kompetencer og ressourcer til at
arbejde med elevernes trivsel. Det er afgørende, at der gøres mere for at skabe bedre rammer for
trivselsarbejdet på skolerne, så pædagoger og lærere kan skabe trygge fællesskaber for alle elever',
siger Johanne Schmidt Nielsen, generaldirektør i Red Barnet.

Skolestyrken er udviklet i et samarbejde mellem Mary Fonden, Børns Vilkår og Red Barnet. Projektet er finansieret af A.P. Møller Fonden, TrygFonden, Ole Kirk’s Fond og Mary Fonden. Parterne fortsætter
arbejdet med at udbrede Skolestyrken til flere skoler og kommuner.

Læs mere om mere om programmet på Skolestyrkens hjemmeside.

Om evalueringen

Evalueringen er lavet af Rambøll og er baseret på:

• Spørgeskemaundersøgelse blandt skolens personale før (1.325 besvarelser fordelt på 27
skoler) og efter opstart med Skolestyrken (489 besvarelser fordelt på 18 skoler)

• Kvalitative interviews med ledere, ressourcepersoner og pædagogisk personale på seks skoler.

• Registeranalyse baseret på data fra nationale registre, herunder de nationale trivselsmålinger.
Datagrundlaget her består af skoler, der har deltaget i Skolestyrken med opstart i enten 2020,
2021 eller 2022, idet der endnu ikke foreligger eftermålinger af skoler, der er startet i 2023 og
2024. I alt indgår 114 klassetrin mellem 4. og 9. klasse fra Skolestyrken-skoler og 530 fra
sammenlignelige skoler. For indskolingen er det 80 Skolestyrken-klassetrin og 385
kontrolklassetrin.

Social trivsel i den nationale trivselsmåling

‘Social trivsel’ er en ud af fire indikatorer i de nationale trivselsmålinger. De tre andre er ‘faglig trivsel’, ‘støtte og inspiration’ og ‘ro og orden’.

Social trivsel bygger på ti spørgsmål i 4.-9. klasse og otte spørgsmål i 0.-3. klasse, der omhandler
elevernes opfattelse af deres tilhørsforhold til skolen, af klassen og af fællesskabet samt tryghed og
mobning.