Lukning af skoler i hele verden kommer til at ramme de mest marginaliserede børn hårdest, vurderer Red Barnet. Der er stor risiko for, at mange fattige børn aldrig vender tilbage til skolen, antallet af sårbare børn vil stige og deres sundhed trues af skolelukningerne. Red Barnet sætter ind med fjernundervisning og radioskoler.
Regeringer og samfund skal handle nu for at sikre, at millioner af sårbare børn ikke taber deres uddannelse på gulvet, og man skal i gang med at planlægge kampagner, som opfordrer forældre til at sende børnene tilbage i skole, så snart det bliver muligt. Sådan lyder Red Barnets appel i forbindelse med, at 1,5 milliarder børn på verdensplan ikke kan komme i skole på grund af fare for coronasmitte.
– Herhjemme oplever både børn og forældre, hvor stor en udfordring det er, at skolerne er lukket. Forældre forsøger på bedste vis at lave hjemmeskole og passe deres arbejde samtidig. Børnene savner deres hverdag og kammerater, og det er nok blevet lidt lettere for os alle at forstå, hvad det betyder for et barn ikke at gå i skole, siger Red Barnets chef for international uddannelse, Helle Gudmandsen.
– På verdensplan er der i øjeblikket flere end 1,5 milliarder børn, som ikke kan komme i skole på grund af coronavirussen. Det svarer til 87 procent af alle skole- og uddannelsessøgende børn og unge. Det er vanvittigt mange, hvis fremtid afhænger af, at de lærer at læse, regne og skrive. Derfor er vi i fuld gang med at arrangere fjernundervisning i verdens fattige lande blandt andet via radioskoler, som vi havde stor succes med under ebola-krisen, siger Helle Gudmandsen.
Fjernundervisning skal inkludere de mest marginaliserede
Ifølge FN’s organisation for blandt andet uddannelse og videnskab, UNESCO, har flere end 165 lande indført landsdækkende skole- og universitetslukninger. Tallet forventes at stige i takt med, at coronavirussen spreder sig yderligere, og flere lande lukker deres skoler.
– Vi ved, at skolelukninger rammer de mest marginaliserede børn hårdest. Derfor er det vigtigt, at regeringer støtter lærere og understøtter dem med færdigheder til at lave fjernundervisning af høj kvalitet, siger Helle Gudmandsen.
Red Barnet opfordrer til, at regeringerne sikrer, at de anvendte teknologier til fjernundervisning ikke udelukker fattige, handicappede eller marginaliserede børn.
– Vi er nødt til at være kreative. I samfund med lille eller ingen adgang til internettet kan radioprogrammer for eksempel gøre det muligt for børn at fortsætte deres læring, og sms-beskeder om COVID-19 og uddannelse kan støtte hjemmeundervisning. Og det er vigtigt, for vi ved af erfaring, at jo længere tid børn ikke kommer i skole, jo mere sandsynligt er det, at de aldrig vender tilbage. Det gælder især piger og børn fra familier med lav indkomst, fortsætter hun.
Særligt udsatte grupper vender måske aldrig tilbage til skolen
Efterhånden som presset øges på familier med lav indkomst, kan forældrene blive tvunget til at sende deres børn ud på arbejdsmarkedet for at bidrage til familiens økonomi. Særligt piger kan også opleve at skulle passe familiemedlemmer, der bliver smittet, eller passe yngre børn for at få hverdagen i familien til at hænge sammen. Det kan resultere i flere sårbare børn.
– Hvis der ikke bliver lagt solide planer for at hjælpe disse udsatte børn hurtigst muligt, risikerer nogle af dem aldrig at vende tilbage til skolen, og vi vil se en alvorlig stigning i børn, som aldrig får lært at læse, regne eller skrive, siger Helle Gudmandsen.
Konsekvenserne af skolelukningerne begrænser sig ikke alene til selve skolegangen. Lukningerne truer også sundhedstilstanden for især børn fra familier med lav indkomst. Mange af børnene er afhængige af den nærende mad, de kan få på skolerne, og når de ikke længere får den, kan det gå ud over børnenes generelle ernæring og sundhed.
Red Barnet opfordrer til, at verdenssamfundet rykker sammen for at beskytte de mest udsatte børn, som vil blive hårdest ramt af den globale krise. Det inkluderer hjemløse børn, børn i pleje og børn, der bor alene uden forældre eller omsorgspersonale. Handicappede børn kan blive yderligere isoleret eller forsømt, hvis de ikke kan gå i skole, mens flygtninge og fordrevne børn i midlertidige lejre er endnu mere sårbare, end de var før corona-krisen.
category

ORGANISATIONER LANCERER NY LÆRINGSPLATFORM TIL AT STYRKE DIGITAL DANNELSE HOS BØRN OG UNGE
Det er første led i indsats om digital dannelse, der går under navnet ’On’. Red Barnet, Børns Vilkår, Medierådet for Børn og Unge samt Center for Digital Pædagogik udgør konsortiet bag indsatsen 'Sammen om digital dannelse'.
category

NY KAMPAGNE OM SEKSUALISERING AF BØRN
Red Barnet vil have bedre beskyttelse af børn mod seksualisering online. Se mere i ny kampagnefilm.
Advarsel: Billederne kan virke voldsomme, selvom vi har undladt de værste. Vores ambassadører fik tilbudt at tale med en psykolog efter optagelserne.
category

DEBAT: REGERINGEN HAR ET MEDANSVAR FOR AT STANDSE BRUTALITETEN I GAZA
Debatindlæg og åbent brev til statsministeren fra 11 af de største danske NGO-organisationer.