Nyheder

IKEA får verden til at lege for at støtte børns rettigheder

Leg er en grundlæggende rettighed for alle børn. Derfor er IKEA og IKEA Foundation gået sammen med seks førende børnerettighedsorganisationer for at sætte leg i centrum i en ny kampagne: Lets Play for Change, der starter på Børnerettighedsdagen den 20. november. En af organisationerne er Red Barnet. 

IKEAs kampagne støtter børns udvikling og læring, lige deltagelse, sport og selvfølgelig leg. For hver børnebog og hvert stykke legetøj, der bliver solgt mellem den 20. november og den 24. december, vil IKEA Foundation donere 1 euro for at støtte børns ret til at lege og udvikle sig i nogle af verdens mest sårbare samfund. IKEA Foundations samarbejdspartnere i kampagnen er Red BarnetHandicap International FederationRoom to Read,  Special OlympicsUNICEF og War Child. Kampagnen støtter forskellige programmer, der fokuserer på børn ramt af handicaps, konflikten i Syrien, usikker migration og fattigdom.

 FN’s Børnerettighedskonvention siger, at alle børn bør have ret til at lege. Desværre er det ikke alle børn, der har denne ret. Millioner af børn er på flugt, hvilket gør dem sårbare over for diskrimination, vold, misbrug og udnyttelse. Det viser en ny rapport om leg, som IKEA Foundation udgiver i dag. Rapporten afslører også, at børn med handicap ofte er mest tilbøjelige til at blive udelukket fra leg og læringsaktiviteter.

– Mange børn rundt om i verden mangler sikre steder at lege. Krig og katastrofer tvinger flere børn end nogensinde før til at flygte fra deres hjem og tage på svære og farlige rejser. Mange flere mister muligheden for at lege på grund af fattigdom og fordomme. En krisesituation går mest ud over børnene, og vi er forpligtet til at opretholde og øge bevidstheden om deres rettigheder, siger Per Heggenes, som er administrerende direktør for IKEA Foundation.

I IKEA-butikker rundt om i verden kan børn deltage i en tegnekonkurrence. Ti vindere vil få deres tegninger forvandlet til blødt legetøj, som bliver en del af en begrænset kollektion SAGOSKATT – designet af børn til børn. Alle opfordres også til at deltage i kampagnen ved at spille mobilspillet HOPP, der gør det muligt for spilleren at skabe steder at lege i den virtuelle verden. HOPP kan hentes gratis på ikea.com/HOPP.

Let’s Play for Change bygger videre på succesen fra tidligere IKEA-velgørenhedskampagner, som har samlet 118,8 millioner euro siden 2003. Dette er den største IKEA velgørenhedskampagne nogensinde – med flere produkter og flere partnere end nogensinde før.

I Red Barnet går midlerne til at forhindre usikker migration for børn ved at fremme beskyttelse, uddannelse og leg for børn på flugt i blandt andet Bangladesh og Etiopien.

– Red Barnet giver børn på flugt en chance for at få en bedre fremtid. IKEA Foundation hjælper os, med støtte fra IKEAs medarbejdere og kunder i hele verden, med at opfylde børns ret til beskyttelse, uddannelse og leg. Børn på flugt er meget sårbare, og vores program har til formål at skabe varige forbedringer i deres liv, siger Elisabeth Dahlin, som er generalsekretær i Red Barnet Sverige og formand for Global Lead Agency for IKEA Foundation partnerskab.

Om IKEA Foundation

IKEA Foundation arbejder for at forbedre mulighederne for børn og unge i nogle af verdens fattigste samfund ved at støtte holistiske og langsigtede programmer, der kan skabe væsentlige og varige forandringer. IKEA Foundation samarbejder med stærke strategiske partnere, der med deres innovative tilgange er med til at forbedre fire fundamentale områder i et barns liv: Et sted at føle sig hjemme, en sund start på livet, en uddannelse af høj kvalitet og en bæredygtig familieindkomst. Samtidig hjælper IKEA Foundation med at kæmpe mod klimaforandringerne.

 Læs mere på ikeafoundation.org og på IKEA Foundations Facebookside