Nyheder

Forældre vil gerne tage ansvar for hinandens børn og deres trivsel

Forældre efterlyser vejledning fra pædagoger og lærere om, hvad de kan gøre for at styrke klassens samlede trivsel – også selvom det ikke er deres eget barn, der har det svært. Det viser en ny undersøgelse udarbejdet for Mary Fonden og Red Barnet.

Når Adam bliver holdt uden for legen, og Anna mobber de andre, er det noget, mange forældre gerne vil være med til at løse – også når det ikke handler om deres eget barn.

En ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark for Mary Fonden og Red Barnet blandt forældre til børn i 0.-3. klasse viser, at 90 % af forældrene i høj eller nogen grad ønsker vejledning fra deres barns lærer eller pædagog til, hvad de kan gøre, hvis en klassekammerat mistrives.

- Man hører så tit, at forældre kun er optagede af deres egne børn, så det er meget positivt, at forældre viser sig at være så opmærksomme på fællesskabet. Det giver mening, fordi vi ved, at det går ud over alle børn i en klasse, hvis der er mobning eller anden mistrivsel. Samtidig ved vi jo også, at børn gør, hvad deres forældre gør, så det er opmuntrende, at så mange forældre faktisk drager omsorg for fællesskabet, siger Jonas Keiding Lindholm, generalsekretær for Red Barnet.

Ifølge undersøgelsen mener 95 % af forældrene helt generelt, at de har et medansvar for den fælles trivsel i deres barns klasse, og næsten lige så mange (89 %) synes, de bør inddrages i skolens arbejde med trivsel.

Forældre vil inddrages mere
En fjerdedel (25 %) af forældrene angiver, at de er meget engagerede i det sociale liv i deres barns klasse. Og 88 % oplyser, at der står forældre bag fællesaktiviteter uden for skoletiden i deres barns klasse som fx hytteture, fester eller andre sociale tiltag.

Noget tyder dog på, at der er mere potentiale i samarbejdet med forældrene. En fjerdedel af forældrene (26 %) angiver, at de føler sig for lidt inddraget i at skabe trivsel, mens hver tredje (33 %) oplever, at de i mindre grad eller slet ikke bliver inddraget af skolens lærere og pædagoger i arbejdet med at skabe trivsel i klassen.

- Forskningen viser tydeligt, at samarbejdet mellem forældre og skole har stor betydning for klassernes trivsel. Når forældre efterlyser mere inddragelse, er det en invitation til lærere og pædagoger – og et signal om, at mange forældre er klar, udtaler Mary Fondens direktør Helle Østergaard.

Forskel på mor og far
Undersøgelsen peger på, at det er mor, der oplever det største ansvar for den fælles klassetrivsel. 29 % af kvinderne angiver, at de er ”meget engagerede” i det sociale liv i klassen, mens det gælder 17 % af mændene, og kvinderne angiver også i højere grad (50 %) end mændene (34 %), at forældre ”i høj grad” bør inddrages i skolens arbejde med trivsel.

Fakta om Fri for Mobberi og partnerne bag
Mary Fonden og Red Barnet sætter bekæmpelse af mobning højt på dagsordenen. De to organisationer står bl.a. i fællesskab bag Fri for Mobberi, et forebyggende antimobbeprogram til 0-9-årige børn, fagfolk og forældre. Programmet består af pædagogiske materialer, der gør det konkret målrettet at styrke børnefællesskabet og forebygge mobning.

Læs om Fri for Mobberis SYV GODE RÅD, til hvordan forældre kan hjælpe alle børn, også deres eget, med at blive en del af fællesskabet.

Mary Fonden og Red Barnet er også sammen med Børns Vilkår gået sammen i Alliancen mod mobning, der blev etableret i 2016 ud fra et ønske om at samle kræfterne og ad den vej arbejde mere målrettet for børns trivsel i Danmark. Alliancen arbejder i øjeblikket på at udvikle en antimobbeindsats, der skal involvere alle aktører i og omkring grundskolen.

Læs mere:
www.friformobberi.dk