Nyheder

DEBAT: Et skoleår der aldrig begynder i Syrien

Af Johanne Schmidt-Nielsen, generalsekretær i Red Barnet

Mens danske børn allerede er godt inde i det nye skoleår, kommer alt for mange børn i det nordvestlige Syrien måske aldrig i gang med undervisningen. 

Intense kampe og luftangreb i Idlib har ødelagt eller sat adskillige skoler ud af drift. Hundredtusindvis af mennesker er flygtet, og flere har søgt tilflugt i skolebygninger og klasselokaler. 

Næsten halvdelen af de 650.000 børn i skolealderen i det nordvestlige Syrien risikerer nu at misse det nye skoleår, som begynder i disse dage. 

Én ud af tre skoler hele Syrien er enten ødelagt, beskadiget eller besat af væbnede styrker. 2,1 million syriske børn går ikke i skole, og 1,3 millioner risikerer at falde ud af skolesystemet. Det er en katastrofe. 

Uddannelse giver børn håb og muligheder for fremtiden. Uden en hverdag i skolen har børn øget risiko for at blive rekrutteret af væbnede grupper, blive udsat for seksuel vold eller børneægteskaber. 

Når volden eskalerer, bliver skoler ofte bombet – somme tider mens børn sidder på skolebænken. Det er en grov overtrædelse af krigens regler. Lærere i Idlib fortæller os, at forældre bønfalder dem om at lukke skoler af frygt for, at klasselokalerne bliver angrebet, mens deres børn er der. 

En otte år lang krig sætter dybe spor i børns psyke og deres evne til at lære. nogle områder i det nordlige Syrien kan mindre end halvdelen af 13-årige læse på et niveau, der svarer til 2. klasse, viser vores undersøgelser. 

Hvis vi ikke handler nu og sikrer adgang til uddannelse for Syriens børn, risikerer vi at tabe en hel generationsom er afgørende for landets fremtid. Syrien får brug for uddannede unge, når landet på et tidspunkt skal genopbyggesEllers kommer Syrien sig måske aldrig oven på krigens ødelæggelser. 

Børnene i det nordvestlige Syrien har brug for støtte mere end nogensinde før. Derfor er vi også taknemmelige for den bevilling, som Red Barnet netop har modtaget fra Danida på 23,6 millioner kroner til bl.a. at forbedre adgangen til undervisning for syriske børn i regionen.  

Danmark skal på FN’s Generalforsamling tilkendegive, hvor meget man vil give i støtte til fonden Education Cannot Wait. En fond, som arbejder på at sikre adgang til uddannelse til børn fanget i konflikter og kriser verden over. 

I 2018 var Danmark den største donor til fonden. Vi håberat udviklingsministeren igen vil sætte sig som mål at ligge forrest i feltet, så vi sikrerat børn i konfliktområder ikke lades i stikken. 

Imens venter børnene i Idlib på at høre skoleklokken ringe ind. 

 

Debatindlægget blev bragt i Politiken 25. september 2019