Kulsum kan nu drømme om en bedre fremtid

SKOLEGANG I VERDENS STØRSTE FLYGTNINGELEJR

I verdens største flygtningelejr i Bangladesh driver Red Barnet 100 små skoler, såkaldte læringscentre, hvor børn og unge som 16-årige Kulsum kan lære at læse og skrive. For uddannelse er forudsætningen for, at børn kan udvikle sig og skabe et godt liv med muligheder.

I 2017 flygtede tusindvis af børn og voksne fra voldsomme uroligheder i Myanmar. En af dem var Kulsum, der flygtede med sin mor og søskende, efter hendes far var blevet dræbt.

Familien endte i Cox’s Bazar i Bangladesh, der med op mod én million flygtninge huser den største flygtningelejr i verden. De fleste har boet i lejren siden 2017. Fælles for dem alle er, at de ikke har udsigt til at kunne vende hjem, men på den anden side heller ikke kan skabe sig en fremtid i Bangladesh.  

For at sikre at de børn og unge, der lever på ubestemt tid i lejren, kan fortsætte deres skolegang, har Red Barnet sammen med lokale organisationer oprettet 100 små skoler, såkaldte læringscentre, i lejren.

Rohingya-flygtninge som Kulsum har nemlig ikke adgang til det formelle uddannelsessystem i Bangladesh. Det forklarer Helle Gudmandsen, der er chef for Red Barnets uddannelsesindsatser. 

- Normalt vil vi altid kæmpe for, at børn på flugt bliver en del af skolesystemet i det land, de er flygtet til. Men i Cox’s Bazar er det ikke muligt, og så opretter vi i stedet de midlertidige skoler.

Verdens lande må ikke svigte 
Red Barnet opfordrer det internationale samfund til ikke at svigte de Rohingiya-flygtninge, der lever på ubestemt tid i Cox’s Bazar. Med rapporten I am Still Living in Darkness sætter vi fokus på situationen. 

Nye drømme om fremtiden 
Nogle dage skal Kulsum dog tage sig af sine mindre søskende og kan så ikke komme i skole. På de dage er der i stedet en af de andre elever, der kommer hjem til familien og fortæller, hvad de har lært. Red Barnet er med til at organisere denne form for undervisning, hvor jævnaldrende elever underviser hinanden. Og det gør en stor forskel for Kulsum.

- I starten var det meget svært for mig, fordi jeg aldrig har gået i skole før. Nu kan jeg læse og skrive, og jeg føler, at jo mere jeg lærer, jo tættere er jeg på at få en bedre fremtid, siger Kulsum. 

Hendes mor Sabikun er også stolt. 

- Hun er begyndt at drømme om fremtiden, og jeg er sikker på, at hun vil få et bedre liv. Ingen børn bør opleve de problemer, vi har haft, siger hun. 

Børn har ret til uddannelse 
Der er mange gode grunde til, at skolegang er vigtigt for børn som Kulsum. Uddannelse giver børn håb og muligheder for fremtiden, og ofte er skolegang også det eneste trygge holdepunkt for børn, hvis vante hverdag er erstattet af kaos.  

Men der er én særlig grund, der vejer tungt for Red Barnet, fortæller Helle Gudmandsen:

- Uddannelse er en menneskeret, så det er en krænkelse af børns rettigheder, hvis de ikke kan gå i skole. Og det er ligegyldigt, hvilken situation, de befinder sig i. 

RED BARNET I BANGLADESH

SKOLER, NØDHJÆLP OG SUNDHED

Ud over uddannelsesprogrammerne arbejder vi sammen med lokale hjælpeorganisationer for sikre blandt andet mad, køkkenudstyr, rent vand og hygiejneartikler til rohingya-børn og deres familier. Vi har bl.a. bygget et sundhedscenter med 20 senge, der giver adgang 24 timer i døgnet til fødselshjælp samt hjælp til syge og tilskadekomne.

VORES ARBEJDE 

skolegang i krig og konflikt

  • Vi opretter midlertidige skoler eller læringscentre for de børn, der ikke kan gå i de officielle skoler. 
  • Vi støtter lokale skoler og uddanner lærere, så børn kan fortsætte deres normale skolegang. 
  • Vi sørger for skolematerialer som fx bøger og skriveredskaber. 
  • Vi træner fagpersoner i, hvordan de hjælper børn, der har oplevet krig og vold. 
  • Vi støtter ung-til-ung undervisning, så børn og unge kan hjælpe og undervise hinanden.