Skolegang redder liv

- og forandrer samfund

En overskrift her også, eller skal jeg fjerne den?

Millioner går ikke i skole

Forestil dig, du ikke kunne læse de ord, du ser her på skærmen. Forestil dig, du ikke havde lært at genkende dit eget navn på skrift. Forestil dig, du var blevet nægtet din grundlæggende ret til at gå i skole.

Det er desværre virkeligheden for millioner af børn verden over på grund af krig, fattigdom, naturkatastrofer, børnearbejde eller andet. Men det er også en virkelighed, du sammen med Red Barnet er godt i gang med at ændre!
Sammen med dig kæmper vi for at give alle børn i verden den skolegang, de behøver for at lære, udvikle sig og kunne forsørge sig selv i fremtiden. Børn som Sammy, Ali og Angelita, du kan møde her på siden.

Alle børn – uanset hvem de er, hvor de bor, eller hvad der foregår omkring dem – har krav på at gå i en skole, hvor de kan være trygge, sikre og modtage undervisning.

Uddannelse mindsker fattigdom, fremmer sundhed og skaber fred

Der er næsten uendeligt mange gavnlige følgevirkninger af skolegang. En voksen, der har gået i skole, har lavere risiko for at leve i fattigdom, større social mobilitet og bedre chancer for at få et arbejde. Mødre med uddannelse føder færre børn, har lettere ved at tage vare på dem, de får, og sørge for, de ikke fejlernæres.

Derudover kan uddannelse bidrage til fred og stabilitet i samfundet og spille en vigtig rolle, når fordomme og diskrimination skal bekæmpes. Uddannelse kan være med til at forandre attituder, adfærdsmønstre og værdier. Uddannelse giver modstandskraft og gør børn såvel som voksne bedre i stand til at træffe valg, der kan skabe positive forandringer i deres liv.

Red Barnet kæmper for, at ingen børn bliver nægtet skolegang. Alle børn har krav på en uddannelse. Sammen med dig er vi i færd med at sikre, at det krav bliver til virkelighed!

Sådan er du med til at gøre uddannelse til virkelighed for alle

I Red Barnet er vi stolte af vores uddannelsesindsats og de resultater, der bliver skabt, for at give alle børn en ordentlig skolegang. På grund af regelmæssige bidrag som dit er vi i stand til at planlægge og gennemføre langsigtede uddannelsesprogrammer, der ikke blot hjælper forbigående.

Vores Emergent Literacy and Math program kører i 28 lande og bruger underholdende spil og lege, der bidrager til at opbygge 3 til 6-åriges evner inden for læsning og regning, så de er parate til at lære, når de starter i grundskolen. For de lidt større børn har vi ’Literacy Boost’ programmet. Det kører i 34 lande og hjælper lærere, elever og forældre med at forbedre børnenes læse- og skrivefærdigheder og bidrager i fællesskab med lokalsamfundet til at skabe en kultur, der fremmer læsning.

 

Red Barnet har som ambition, at alle børn i 2030 modtager den grundskoleundervisning, de har krav på

I 2016 nåede Red Barnets skoleprogrammer 13,8 mio. børn

I perioden 2000 – 2013 faldt antallet af børn og unge, der ikke gik i skole, fra 196 millioner til 124 millioner

Alle børn har ret til gratis grundskoleundervisning. Det står som Artikel 28 i FN’s børnekonvention fra 1989

Sammy læser sig til en lysere fremtid

”Jeg er 9 år. Jeg kan godt lide at læse en bog, der hedder ’Min dag’, fordi den er god. Når jeg læser, lærer jeg nye ting. I bogen er der et barn, der går i bad, spiser morgenmad, leger i skolen og tager hjem igen. Og så kigger han på uret. Det var den bog, der lærte mig klokken.”

Sådan siger Sammy fra Rwanda. Han går i tredje klasse på en skole, der ligger i byen Byumba.
”I skolen lærer de os at læse,” fortæller Sammy. ”Jeg kan alfabetet på både engelsk og kinyarwanda (et af de tre officielle sprog i Rwanda, red.).”

Forældrene hjælper med

Sammys mor, Josephine, har fået undervisning i at støtte og opmuntre sine børns læsefærdigheder gennem Red Barnets ”Litercay Boost”-program. Her har hun lært øvelser, hun selv kan udføre med hjemmelavede materialer og børnebøger.

”Programmet har lært mig en masse,” siger Josephine. ”Jeg vidste ikke, at sådanne øvelser var vigtige at lave med børnene. Jeg troede ikke, det angik mig. Nu har jeg lært, at det ikke kun er skolens ansvar at lære børn at læse. Vi forældre skal også hjælpe med.”

En stor og vigtig mand

Det er ikke kun Sammy, der får glæde af, hvad Josephine har lært gennem Red Barnet, forklarer hun. Hun underviser også hans yngre søskende, og de sidder ofte og læser sammen. Men Sammy er noget specielt.

”Jeg tror, Sammy får en lys fremtid nu på grund af de materialer, jeg har lavet til ham. Jeg føler mig overbevist om, han vokser op og bliver en stor og vigtig mand,” siger Josephine.

Børn har rettigheder

Sammy skal stadig hjælpe sin mor med det huslige arbejde, når han kommer hjem fra skole. Han hjælper med at grave søde kartofler op, samle mødding og babysitte de mindste. Men han husker, hvad han lærer i klasselokalet:

“I dag i skolen så vi et billede, der viste, at børn har rettigheder,” forklarer Sammy. ”Ret til en uddannelse, til at blive passet godt på, til tøj og medicin.”

Følg børnene blabla god overskrift her

Ali er flygtning, børnearbejder – og skoleelev

Ali er 14 år og fra Syrien. For fem år siden kom han til flygtningelejren Za’atari i Jordan. Faren har forladt familien for at gifte sig på ny. Ali føler ikke, han kan lade sin mor helt alene om ansvaret med at forsørge familien.

Derfor står han op midt om natten, plasker lidt vand i hoved og går så på arbejde.

Det hårde slid går ud over Alis skolegang. Han kæmper for at følge med og er flere klasser bagud. Han har både svært ved at forstå og huske de ting, læreren fortæller ham.

Men på Red Barnets drop in center for børnearbejdere får han opbakning, støtte og hjælp til lektierne.

Uddannelse hjælper Angelita med at bryde ud af fattigdom

Mange børn i Indonesien kan ikke læse og skrive deres eget navn, når de fylder 9 år.

Derfor har Red Barnet åbnet læseklubber. Angelita går i en af dem. Hun elsker at lære, læse om videnskab og drømmer om at blive læge eller skolelærer.

Angelitas mor, Maria, har ikke anden uddannelse end grundskolen. Maria er stolt over sin datters resultater i skolen og tror på, det giver hende en chance for et bedre liv, når hun bliver voksen. Hun håber, alle børn kan få samme mulighed som Angelita.