Leg og læring
skal styrke udsatte børn

Foto: Red Barnet

Red Barnet og LEGO Fonden går sammen om at styrke nogle af verdens mest udsatte børn med et nyt program, der fokuserer på leg og læring.

Leg sætter gang i nysgerrighed, giver plads til kreativitet og åbner op for nye måder at tænke på. Med det nye partnerskabsprogram med LEGO Fonden, Championing Play, der fokuserer på leg og læring, vil vi hjælpe børn til at udvikle deres evne til at forhandle, tilpasse sig og opnå færdigheder, som de kan have med sig resten af livet. 

Coronapandemien har fortsat ødelæggende konsekvenser for børn i hele verden – og især børn, der bor i samfund, som i forvejen er påvirket af fattigdom, konflikter og kriser. Når samfundet og skolerne lukker ned, ender mange børn med at sidde alene derhjemme i lange perioder ad gangen. Her er leg mere vigtigt end nogensinde. 

Leg er altafgørende i kampen mod isolation og angst, og leg er en effektiv måde at stimulere børns udvikling og modstandskraft på. Derfor samarbejder vi med LEGO Fonden om at styrke leg og dens positive effekt på indlæring og trivsel blandt nogle af verdens allermest sårbare børn.

Om programmet

 

- Over 18 måneder vil programmet direkte involvere op til 45.000 børn mellem 0-12 år.

- Programmet foregår primært i Jordan, Bangladesh og Uganda, men vil også inkludere børn i andre lande i Afrika, Mellemøsten og Asien.

- Programmet vil have den kombinerede fordel af at nå børn, omsorgspersoner og lærere samt bidrage med viden og den kollektive forståelse af, hvordan man kan genkende og måle kvalitetsleg og resultaterne heraf. For leg er en af de vigtigste midler til, at børn kan udleve deres potentiale og trives. 

- Børnene får glæde af indsatser af høj kvalitet, som med fokus på leg vil styrke deres læring, trivsel, glæde og modstandskraft. De vil desuden kunne drage fordel af, at deres omsorgspersoner, forældre og lærere opnår relevante færdigheder og nye indsigter i, hvorfor leg er så vigtigt.

- Vi vil øge vores indsats for at fremme brugen af leg til læring og trivsel i hjemmet, i skolen og som en del af nationale og globale politikker - understøttet af forskning og dokumentation for den lange række af positive virkninger, som leg har for børns evner til at lære.

- Programmet understøtter løfterne givet til børn i FN’s Verdensmål.

Børnevenligt område i flygtningenlejren Zaatari i Jordan.

I partnerskab med