Værd at vide som indsamler ved folketingsvalget 2019

Red Barnet samler ind, når der afholdes folketingsvalg den 5. juni 2019. Her finder du svar på nogle af de spørgsmål, som du kan have som indsamler.

Hvad er en valgindsamling?
Når der afholdes valg i Danmark, samler Red Barnet ind ved valgsteder landet over. Dvs.ved skoler, haller, rådhuse og lignende, hvor borgerne stemmer. Traditionen tro samler vi derfor også ind ved folketingsvalget i 2019. Som valgindsamler vælger du selv på hvilket valgsted samt i hvilket tidsrum, du ønsker at samle ind. Vi har indhentet tilladelse til at samle ind i de kommuner og på de valgsteder, hvor du kan tilmelde dig som indsamler.

Hvornår foregår indsamlingen?
Indsamlingen foregår samme dato som der afholdes valg i tidsrummet kl. 8-20. På visse småøer kan kommunalbestyrelsen beslutte, at valgstederne først åbner kl. 9. Vi har inddelt dagen i vagter af 3 timer, så du kan vælge, hvornår og hvor længe du ønsker at samle ind, når du tilmelder dig. Hvis du ikke kan tage hele vagten, så må du også gerne nøjes med samle ind i 2 timer eksempelvis. 

Hvor må jeg samle ind?
Du må samle ind ved det valgsted, hvor du er tilmeldt som indsamler. Når du møder op på valgstedet, skal du henvende dig til den valgtilforordnede og gøre opmærksom på din tilstedeværelse, samt aftale hvor du skal placere dig. Indsamlingen skal foregå uden for selve valglokalet på den plads, som du har aftalt med den valgtilforordnede. Det er altid ved udgangen, da indsamlingen ikke må forstyrre selve valghandlingen. Dvs. så borgerne møder dig efter at de har været inde og stemme. 

Hvordan tilmelder jeg mig som indsamler? 
Du tilmelder dig ved at klikke på den røde boks nederst på siden "Tilmeld dig her". 

Hvordan får jeg min indsamlingsbøtte?
Vi sender din indsamlingsbøtte med posten hjem til dig på den adresse, som du har oplyst ved tilmeldingen. Sammen med indsamlingsbøtten modtager du et ark med klistermærker til din bøtte, hvoraf dit indsamler-ID fremgår, samt to klistermærker til at sætte på tøjet. Begge dele skal være synlige under indsamlingen, så folk kan se, at du samler ind for Red Barnet.

Hvad er indsamlingsbøtten lavet af?
Bøtten er produceret i genanvendt PET, som er et plastmateriale. Plastikken i selve møntindkastet er produceret i PE, som er et hårdt plastmateriale, der kan genanvendes. PET bruges typisk til fødevarer og materialer, der skal være fleksible. PE er et hårdt plastmateriale, som kan støbes og holdes i form. Begge plastvarianter kan genbruges, når det sorteres til plastaffald.

Kan man samle ind to og to?
Ja, man kan sagtens samle ind to og to. Man kan tilmelde to indsamlere i samme tidsrum, så aftal hvor og hvornår I vil samle ind, inden I tilmelder jer. Så sender vi en indsamlingsbøtte hjem til jer begge.

Må børn samle ind?
Ja. Børn under 11 år skal dog samle ind sammen med en voksen, og børn og unge mellem 11 og 18 år må samle ind to og to.

Hvordan fanger jeg folks opmærksomhed?
Du kan stilfærdigt, venligt og smilende fange folks blik og på den måde henlede deres opmærksomhed på indsamlingen. Det er ikke tilladt at rette personlig henvendelse til folk eller uddele informationsmateriale, men det er naturligvis tilladt at tale med dem, der henvender sig til dig. Som indsamler for Red Barnet må du, ligesom de valgtilforordnede, ikke forsøge at påvirke stemmeafgivningen, dvs. fx ikke fremføre politiske synspunker eller bære materialer for et bestemt parti. Det håber vi selvfølgelig, at du vil respektere. Husk at du skal placere dig ved udgangen, så borgerne møder dig efter at de har været inde og stemme. 

Kan man støtte via MobilePay?
Ja. Man kan støtte med MobilePay på nummer 10825. Læs mere om hvordan man kan få skattefradrag, når man donerer via MobilePay, ved at klikke her https://redbarnet.dk/stoet/skattefradrag/. 

Er det kun Red Barnet, der samler ind ved valget?
Nej, nogle kommuner vælger at give flere organisationer tilladelse til at samle ind. Det betyder, at du kan møde indsamlere fra andre organisationer på valgsteder. Del valgstedet så godt som muligt mellem jer, tag hensyn til hinanden og vær fleksibel. 

Jeg kan ikke huske, hvor og hvornår jeg skal samle ind. Hvad gør jeg?
Du kan til hver en tid se alle oplysninger om din tilmelding på din personlige indsamlerside "Min side". Den finder du et link til i den mail, som du modtog ved din tilmelding. Kan du ikke finde den, kan du altid ringe eller skrive til Red Barnets valgsekretariat tlf. 3524 8500 eller valg@redbarnet.dk og få det oplyst.

Hvor skal jeg aflevere pengene?
Når du har samlet ind, vil vi bede dig om at aflevere indsamlingsbøtten i den lokale bank i bankens almindelige åbningstid senest 7 dage efter valget.

Pengene sættes ind på Red Barnets konto i Danske Bank: 4316 - 10142288 eller Jyske Bank: 5016 - 2056522.

Husk at bede personalet i banken om at anføre dit indsamler-ID på indbetalingen. Dit indsamler-ID står på det klistermærke, du skal sætte på indsamlingsbøtten. Vær opmærksom på, at du ikke kan aflevere indsamlingsbøtten i en pengeløs filial. Læs mere og find din lokale bankafdeling her.

Klip indsamlingsbøtten over sammen med bankpersonalet for at få pengene ud. Selve bøtten kan ikke genbruges, men materialet kan godt, så i må gerne sortere det til plastikgenbrug.  

Bliver du forhindret?
Bliver du forhindret i at samle ind, beder vi dig give os besked på valg@redbarnet.dk eller tlf. 3524 8500. Oplys gerne dit indsamler-ID. Det finder du i den mail, som du modtog ved din tilmelding, ligesom det fremgår af dit indsamlingsmateriale. 

Bliv indsamler

Red Barnet samler ind ved valgstederne, når der afholdes folketingsvalg den 5. juni 2019. Vi mangler indsamlere over hele landet, så vi håber, at du har lyst til at være med.

Tilmeld dig her

Har du spørgsmål?

Vi sidder klar til at besvare dine spørgsmål. Ring eller skriv til os på telefon 3524 8500 eller mail valg@redbarnet.dk.