HAR DU MODTAGET EN SMS FRA RED BARNET?

Vi har lige nu ekstraordinært brug for befolkningens støtte i forbindelse med situationen i Ukraine. Derfor sender vi mandag den 7. marts 2022 SMS’er, hvor vi spørger, om du kunne tænke dig at støtte vores indsats for børn ramt af krig og konfliktVi sender fra 1277, og skriver med teksten: 

AKUT: Behovet for hjælp til børn ramt af konflikten i Ukraine vokser. Tusindvis er på flugt. Børnene har bl.a. brug for mad, varmt tøj og tryghed. Red Barnet er til stede i Ukraine og forbereder opskalering af vores indsats i landene rundt om. I denne ekstraordinære situation skriver vi til dig og håber på din opbakning. Støt børn i krig og konflikter. Besvar med HJÆLP (50 kr) eller UKRAINE (100 kr). Afmeld: RBSTOP til 1277. Tak fra Red Barnet 

Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål her, er du velkommen til at sende en e-mail til medlemsservice@redbarnet.dk eller ringe til os på 3536 5555. 

Spørgsmål og svar vedr. SMS fra Red Barnet

Kan jeg være sikker på, at det er Red Barnet, som har kontaktet mig?

Når vi sender SMS’er, hvori vi beder om bidrag, så sender vi altid fra nummeret 1277. Har du fået en SMS fra dette nummer mandag, den 7. marts, kan du være sikker på, at det er os.  

Der kan i få tilfælde være en smule forsinkelse på SMS’en, så måske du først har modtaget den d. 8. marts eller natten til tirsdag, fx hvis din telefon ikke har haft signal eller har været slukket. 

Hvordan afmelder jeg mig SMS'er fra Red Barnet?

Du kan altid afmelde SMS'er fra Red Barnet ved at sende RBSTOP til 1277 eller ved at sende en mail til medlemsservice@redbarnet.dk som vil hjælpe med at afmelde dit telefonnummer – husk at oplyse dit telefonnummer i mailen. 

 

Koster det penge at afmelde SMS’er fra Red Barnet?

Du kan altid afmelde SMS’er fra Red Barnet ved at sende RBSTOP til 1277. Det koster alm. SMS-takst at afmelde. Har du fri SMS, er det altså helt gratis at afmelde. Du kan også sende en mail til medlemsservice@redbarnet.dk som vil hjælpe med at afmelde dit telefonnummer – husk at oplyse dit telefonnummer i mailen. 

Hvor har Red Barnet mit telefonnummer fra?

Vi sender i Red Barnet kun SMS’er til folk, hvis telefonnumre kan hentes i offentligt tilgængelige databaser. Det er på sin vis tilsvarende at hente dem fra telefonbogen – hvis vi ellers stadig brugte sådan en.  

Hvem sender Red Barnet SMS'er til?

Normalt sender vi primært SMS’er til personer som tidligere har givet os en donation, eller på anden vis udvist interesse for vores arbejde. Men vi står i en helt ekstraordinær situation, hvor behovet for hjælp er meget stort – og meget presserende. Samtidig oplever vi en meget stor interesse for at støtte vores arbejde. Vi oplever, at rigtig mange mennesker henvender sig uopfordret for at spørge, hvordan de kan hjælpe. Derfor har vi valgt at række ud til en større del af befolkningen for at tilbyde en nem måde at hjælpe på – nemlig ved at støtte over sms.  

Når vi sender SMS’er ud til folk, så gør vi vores bedste for at nå ud til voksne og ikke børn. Vi bruger mange ressourcer på analysearbejde før en sms-udsendelse – men alligevel kan det ske, at SMS’en når ud til børn og unge under 18 år. Det beklager vi selvfølgelig. For at undgå at eventuelle børn blandt modtagerne bliver skræmte af at læse sms’en, har vi forsøgt at holde vores budskab så nøgternt som muligt. Og at fokusere på, at de berørte børn FÅR hjælp.  

Hvis dit barn har doneret penge via vores SMS’er, så er det altid muligt at få tilbagebetalt donationen og afmelde vores SMS-service ved at sende en mail til medlemsservice@redbarnet.dk – husk at oplyse det pågældende telefonnummer. 

Hvis du har behov for at tale med dit barn om situationen i Ukraine, har Red Barnets psykolog og børnefaglige rådgiver, Ane Lemche, givet sine råd til, hvordan voksne kan gribe samtalen an i denne artikel. 

Jeg er på Robinsonlisten. Hvorfor sender Red Barnet SMS’er til mig?

Som velgørende organisation har Red Barnet mulighed for at kontakte dig uden forudgående tilsagn. Dette gør vi kun i sjældne tilfælde, når sagen er særlig presserende.  SMS’er er en af de mest effektive måder, vi kan nå flest muligt danskere på, og få opbakning til vores arbejde.  

Det er vores erfaring at mange, der er skrevet på Robinsonlisten, har skrevet sig på, fordi de ønsker at blive fri for irrelevante reklamer af alle slags. Men også, at de fleste godt kan se relevansen i at vi kontakter dem i en ekstraordinær situation som denne. Og til trods for ønsket om at være på Robinsonlisten vil rigtig mange gerne bakke op om vores arbejde for de børn, der har så stort behov.  Derfor sender vi i særlige tilfælde SMS’er til dig, der er tilmeldt Robinsonlisten.  

Hvis du vil afmeldes SMS’er, kan du sende en SMS med teksten ’RBSTOP’ til 1277 eller en mail til medlemsservice@redbarnet.dk – husk at oplyse dit telefonnummer. 

Må Red Barnet sende SMS'er uden forudgående tilsagn?

Red Barnet må gerne sende SMS’er uden forudgående tilsagn. Som velgørende organisation er vi nemlig ikke omfattet af spamforbuddet. Spamvejleningen fra Forbrugerombudsmanden, artikel 4.1. står der dette: 

Almennyttige foreninger og fonde: Foreninger og fonde, hvis formål udelukkende er velgørende, religiøst eller politisk, vil som udgangspunkt ikke være omfattet af spamforbuddet, da de ikke udøver erhvervsmæssig aktivitet ... Henvender en forening sig for at hverve et medlem eller i forbindelse med indsamling, vil henvendelsen ikke være omfattet af spamforbuddet, hvis foreningens hovedformål er velgørende, almennyttigt, religiøst eller politisk. 

Du kan læse hele Spamvejledningen hos Forbrugerombudsmanden her.

 

Jeg har ved en fejl doneret over SMS. Kan jeg få mine penge tilbage?

Ja. Skriv en e-mail til medlemsservice@redbarnet.dk. Husk at fortælle os, hvilket telefonnummer du har doneret fra. 

Hvorfor får jeg SMS’er, efter jeg har afmeldt mig?

Hvis du har fået en sms efter tidligere at have frabedt dig det tidligere kan det skyldes to ting: 

  • Du kan have skiftet mobilnummer – og vi har ikke haft mulighed for at frasortere dit nye nummer i vores udsendelse 
  • Du kan have frabedt dig modtagelse af sms’er for mere end 2 år siden. Pga. datalovgivningen har vi nemlig ikke lov til at opbevare dine oplysninger mere end to år. Heller ikke hvis disse oplysninger indeholder et ønske om ikke at høre fra os igen.  

Hvis det er mere end to år siden, du har oplyst os om, at du ikke ønsker at høre fra os, er denne oplysning således slettet – og vi har ikke kunne tage højde for det i udsendelsen.  

Vi vil meget gerne sikre os at det, så vidt muligt, ikke sker igen, og håber derfor, at du vil kontakte os på medlemsservice@redbarnet.dk. Husk at skrive dit telefonnummer i mailen. 

Kan jeg få skattefradrag for min donation?

Hvis du oplyser dit CPR-nummer til Red Barnet, så sørger vi for, at dine samlede bidrag bliver opgivet til SKAT. Du kan give os dit CPR-nummer ved at udfylde formularen her. 

Jeg modtager en besked med "Din besked kunne ikke leveres."

Hvis du har forsøgt at donere via SMS, men modtager denne besked, er dit bidrag ikke gået igennem. Du kan i stedet donere til Red Barnet på MobilePay nr. 95056, hvis du ønsker at støtte vores arbejde. Tusind tak for din donation.

 

Hvad går pengene til?

Når du støtter vores katastrofe-indsamling, går pengene til børn ramt af krig og konflikt. Og lige nu er vores fokus på Ukraine og landene omkring det, fordi det humanitære behov er stort her. Red Barnet har allerede sendt de første millioner afsted med det formål at hjælpe børn og familier ramt af konflikten i Ukraine. Det har vi kun kunnet gøre, fordi befolkningen har været meget gavmilde – og meget hurtigt ude med at donere.  

Vi er i fuld gang med forberedelserne til en større opskalering af vores indsats både i og uden for Ukraine – med henblik på at hjælpe både de mange internt fordrevne og de hundrede tusinder af mennesker, der lige nu flygter over grænsen. 

Vi kender p.t. ikke det fulde omfang af behovet – ligesom vi ikke ved, hvor længe konflikten varer og hvor længe behovet vil være aktuelt. Men lige nu stiger behovet dag for dag, og vi har brug for al den støtte, vi kan få. Skulle krigen i Ukraine stoppe i morgen, vil vi anvende evt. overskydende midler fra indsamlingen til at hjælpe børn ramt af krig og konflikt andre steder i verden. Det gør os i stand til at rykke lynhurtigt ud, når en pludselig katastrofe rammer. Det er den måde, vi bedst kan hjælpe de børn, som har allerstørst behov. 

Hvordan arbejder Red Barnet i Ukraine?

Red Barnet har været til stede i Ukraine siden 2014.  Lige nu har vi og vores samarbejdspartnere stort fokus på at yde basal humanitær nødhjælp. Såvel i - som i landene omkring Ukraine. Det handler i disse dage om udlevering af mad, tæpper, soveposer, kontanter – og psykosocial støtte. 

Sammen med lokale aktører er vi klar til at give akut nødhjælp i form af lægehjælp, mad, vand og økonomisk hjælp til basale fornødenheder. Vi står klar til at beskytte børnene i trygge områder med varme tæpper og psykologisk førstehjælp. Vi er klar til at opskalere vores humanitære hjælp til børn og deres familier ramt af krigen i Ukraine. Læs mere om vores arbejde i Ukraine her. 

Kan jeg hjælpe på anden vis – fx ved at sende tøj?

Situationen i Ukraine er hjerteskærende og mange vil gerne støtte og hjælpe. Det er helt fantastisk. I Red Barnet får vi i øjeblikket rigtigt mange henvendelser fra privatpersoner og virksomheder, som gerne vil donere varer af forskellig karakter - fx tøj, udstyr og mad.

Vi er meget glade og taknemmelige for den store vilje til at hjælpe. For det humanitære behov er stort. Men i Red Barnet har vi som udgangspunkt ikke mulighed for at tage i mod og distribuere konkrete varer. Lige nu er økonomiske bidrag den allerbedste måde at hjælpe på. Læs mere om hvorfor her.  

Beskyt børn i krig og konflikt. Din støtte gør en forskel.
DIN STØTTE GØR EN FORSKEL

For 389 kr. kan vi give en familie mad til to uger, tæpper og materialer til at sikre husly samt vacciner.