Tilgængelig døgnet rundt

Fokusord

Multitasking, nærvær, mobilafhængig

Tilgængelig døgnet rundt

https://redbarnet.dk/skole/sikkerchat/tilgaengelig-doegnet-rundt/
Til underviseren

Antal lektioner

1-2

Målgruppe

Udskoling

Typer af aktiviteter

Undersøgelse af egne vaner, klassediskussion, se filmklip

I skal bruge

Computere/tablets, elevernes telefoner

Kort præsentation

På sociale medier kan unge komme i kontakt med hinanden døgnet rundt. Selvom kontakt med venner er godt, så kan unges konstante tilgængelighed på internettet være et problem. Menneskets evne til at multitaske er nemlig temmelig overvurderet, og når unge er online og offline på samme tid, så multitasker de. Undersøgelser viser, at multitasking mellem aktiviteter online og offline kan skabe dårlig koncentrationsevne, svække hukommelsen – og forringe evnen til hurtigt at skifte aktivitet.

'Tilgængelig døgnet rundt' handler om konstant tilgængelighed og online-stress. Intentionen med materialet er, at eleverne bliver mere bevidste om, hvad konstant tilgængelighed online betyder for dem selv og for deres måde at være sammen med familie og venner på.

Fælles mål

I kan bruge forløbet i dansk og i det tværfaglige tema It og medier. Brug også gerne forløbet i den understøttende undervisning.

Læs mere om de tilknyttede kompetenceområder i undervisningsvejledningen.

Undervisningsvejledning

Du kan være i kontakt med dine venner hele tiden, så længe du har en mobil på dig. Det er rigtig smart, men det kan også godt føre til, at du bliver stresset.        

Det er nemt at være online alle steder, og derfor kan du have dine venner i nærheden af dig, uanset hvor du er. Du kan altid lige sende en besked eller tjekke, hvad de laver på Instagram. Når du er online og offline samtidig, multitasker du. Og det er ikke altid, din hjerne synes, det er en god idé! 

Her kan du gøre dig klogere på, hvorfor man kan blive stresset af at multitaske og på forskellen mellem teenageres og voksnes opfattelse af at være 'nærværende'. Du kan også se, hvordan det går, når to teenagere går offline en hel dag. Og så kan du hjælpe Tobias med at få styr på hans stressende online-vaner.

Til stede eller til tide?

Du er sikkert klar over, at du bruger en stor del af din vågne tid på sociale medier, både når du er alene og sammen med andre.  

Mange forældre har svært ved at forstå, hvorfor teenagere er så meget på mobilen. Men det er der faktisk en forklaring på. Ifølge ekspert i digitale medier, Søren Schultz Hansen, er der nemlig forskel på den måde, forældre og unge er 'til stede' på.  

For forældre handler nærvær om at være 'til stede' i det rum, man er i, mens det for unge handler om at være 'til tide'; du har sikkert altid mobilen på dig, så du kan mærke vibrationen eller høre, når du får en besked – næsten ligesom hvis din ven stod ved siden af dig og prikkede dig på skulderen. Og du vil sikkert også gerne svare så hurtigt som muligt, så du kan holde den digitale samtale kørende.  

Du og dine forældre kan undgå mange konflikter, hvis du forklarer dem, hvorfor det er vigtigt for dig at være tilgængelig for dine venner gennem mobilen.

Omvendt er det også godt, hvis du sætter dig ind i dine forældres måde at være nærværende på. På den måde kan du bedre forstå deres behov for fx at spise aftensmad sammen uden mobiltelefonen ved bordet. 

Dreng sover med lysende telefon ved siden af på bordet.
Prøv at overveje disse spørgmål
  • Hvor lang tid går der normalt, før du svarer på en besked? 

  • Hvordan reagerer din venner, hvis du ikke svarer på en besked med det samme?  

  • Hvad er forskellen på at have kontakt med en ven over mobilen og en samtale ansigt til ansigt?

Kan du multitaske?

Kan du også lave lektier med tv’et tændt, mens du ser en video på Youtube og skriver beskeder med dine venner? Flere hjerneforskere mener, at det ikke er nogen god idé, fordi hjernen risikerer at lide overlast. 

En amerikansk undersøgelse viser faktisk, at mennesker slet ikke kan multitaske. Det skriver Robin Engelhardt i en artikel i bladet Ingeniøren.  

'Vi kan måske godt pille bussemænd, mens vi venter for rødt, men det er ikke ægte multitasking. Så snart det gælder om at tage beslutninger, kan der ikke være plads til andet i hjernen end netop en enkelt af slagsen. Ægte opmærksomhed kan ikke være delt.' 

Elev sidder med mobil og computer

Ifølge forskerne bag undersøgelsen er der en naturvidenskabelig forklaring på, at vi elsker at have gang i både nyheder, Instagram og YouTube på samme tid. Det giver nemlig en fornemmelse af at være i centrum og dermed en udskillelse af 'lykkehormon' i hjernen. 

Men selvom multitasking kan føles godt, så kan det faktisk ødelægge vores hjerner, hvilket blandt andet kan gå ud over korttidshukommelsen. 

'Hver gang du prøver at multitaske, har du mindre opmærksomhed tilgængeligt til at lagre ting i hukommelsen,' forklarer professor i psykologi David Meyer til internetmagasinet Health Day. 

Han forklarer, at den adrenalin og andre typer af stresshormoner, som bliver udskilt i kroppen, når vi prøver at gøre flere ting på én gang, kan give varige skader på de hjerneceller, som står for at lagre ting i hukommelsen. Mange års multitasking kan derfor føre til, at man til sidst har svært ved blot at lave én ting ad gangen.  

Læs artiklen 'Multitasking er svært, tidsrøvende og usundt' på Ingeniørens hjemmeside.

Overvejelser om multitasking
  • Find tre eksempler fra din hverdag hvor du multitasker

  • Hvilken følelse får du i kroppen af at multitaske?

  • Hvad kan du gøre for at multitaske mindre?

Hjælp Tobias

Tobias er online mange timer om dagen. Nogle gange kan det gøre ham stresset. Lyt til historien om Tobias.

Hvordan vil du hjælpe Tobias?

Snakke med Tobias

Lave lektier på et bestemt tidspunkt

Rykke ind i stuen

Offline en hel dag

Vi lever i en tidsalder, hvor internettet er tilgængeligt døgnet rundt. Det kan føre til stress og overbelastning af hjernen, hvis vi overdriver vores brug af internettet. Men vi kan jo heller ikke leve uden!  

Hver dag og stort set hver time hjælper internettet os med diverse gøremål. Som en del af dokumentarfilmen CTRL over dine digitale spor fik vi to teenagere til at gå offline en hel dag. Nedenfor kan du se, hvordan det påvirkede deres dag. 

Video: Offline (9:47 min.)

Der er negative sider ved at efterlade sig digitale spor online. Er løsningen på problemet at undgå nettet fuldstændig? Det tester to teenagere i denne film.

Svar på disse spørgsmål, når du har set filmen
  • Hvad er det gode ved at være offline i en hel dag eller en hel uge?  

  • Hvordan har du det med at være online hele tiden?

  • Prøv at beskrive 3-5 eksempler fra din hverdag, hvor du ville mangle internettet, hvis du gik offline.

  • Hvad skulle der til for, at du ville skrue lidt ned for internettiden for at være mere 'til stede' i virkeligheden?

Sidens adresse er nu kopieret til din udklipsholder

Du kan indsætte den ved at trykke Ctrl + v