Startlege og repetitionslege

Introduktion

Leg og bevægelse kan styrke børns udvikling og læring. Disse lege er udvalgt til at skabe trygt, sjovt og inkluderende rum og markere, at I nu skal arbejde med temaet sociale medier. Vælg dem, du synes passer til gruppen.

Startlege

"Solen skinner på"

Denne leg kan bruges som indgang til alle 8 aktiviteter. Den samler børnene og man kan på en nem måde dele nogle informationer om sig selv.

  1. Alle står i en cirkel.

  2. Forklar, at du nu vil sige nogle sætninger, der starter med, ”solen skinner på …”.

  3. Start med konkrete ting : solen skinner på alle, der har sorte sko på/har en søster/tager bussen i skole…). Bland derefter andre sætninger ind samt sætninger om mobil og computer: solen skinner på alle, der spiller Minecraft/bruger Musical.ly/har snapchat…

  4. De elever, der synes, at sætningen passer på dem, træder et skridt ind i cirklen. Bagefter træder de tilbage i den store cirkel.


Kopleg

Denne leg kan bruges som indgang til alle 8 aktiviteter. Den skaber fokus og kan bruges til at vise, at vi er afhængige af hinanden. Det gælder også online. 

Se introduktion til legen her (3:46 min.):


Send et ansigtsudtryk rundt

Denne leg er især god som indgang til aktivitet 2. Den kan bruges til at skabe tryghed før en snak om følelser.

  1. Alle står i en cirkel.

  2. En deltager finder på et ansigtsudtryk. Eksempler: sur, glad, overrasket.

  3. Ansigtsudtrykket sendes rundt i cirklen, så alle prøver at vise udtrykket. Man ser, hvordan alle ser ud med den givne følelse. Man kan også gøre det sådan, at man ikke siger følelsen først, men at den skal gættes efterfølgende.

Grå emoji-hero fra 'Er du ok på nettet?'

Repetitionslege

For dit indre blik

Visualisering: Ved slutningen af aktiviteten finder børnene et sted, de kan slappe af.

Den voksne leder dem gennem en af følgende ideer:

  • Genoplev inde i hovedet, hvad du har lært. Se for dig, at du tegner dét, du har lært.

  • Lav billeder i hovedet af de vigtigste pointer. Gør dem tydelige, så du kan vende tilbage til dem senere.

  • Forestil dig, hvordan du bruger det, du lige har lært, i praksis.

 

Huske-øer

Lad børnene sidde ved deres bord.

Bed dem tegne en stor sky på et a4-ark

Bed dem om at fylde skyen ud med ideer eller tanker, de fik i løbet af aktiviteten

Huske-ø’er kan deles eller forblive private.

GÅ VIDERE TIL...