5. Lav din egen emoji-troll

- om at udtrykke erfaringer

Introduktion

Mål: Børnene arbejder kreativt med at lave en figur af deres troll og deres hero og får herigennem udtrykt erfaringer fra deres sociale liv på nettet. De lærer at udtrykke og dele erfaringer fra sociale medier og får spejlet deres oplevelser.

Mange børn taler hellere med venner om problemer på sociale medier end med deres forældre. Det kan være en udfordring for voksne at få en frugtbar dialog med børn og unge om det, de oplever online. Det er blandt andet, fordi mange børn og unge opfatter sociale medier som et privat børne- eller teenageværelse, hvor de voksne ikke har adgang.

Aktivitet 5
  • Om adfærd og handlestrategier

  • 2 x 2 lektioner a 45 minutters varighed

  • I skal bruge: tuscher, farver, saks, lim og A3-ark. Derudover iPad eller andet, der kan optage video.

Men netop dialogen er helt afgørende. Faktisk er dialog det allervigtigste for trivsel og tryghed, for ingen regler kan omfatte alle de situationer, der opstår online. Hver eneste konflikt eller situation på sociale medier er unik, og der er både store og svære følelser på spil, når der likes og deles på spilplatforme og sociale medier.

Forberedelse

Denne aktivitet kræver mindst to voksne for at give udbytte. Det er vigtigt at støtte og tale med deltagerne i processen med at ’bygge’ deres emojis. Det er optimalt at dele denne aktivitet over to gange: først en time til at lave emoji-trollen og ugen efter en time til at lave heroen. Vær til stede, og støt deltagere, der går i stå.

Forbered dig eventuelt ved at se andre børns produkter fra denne aktivitet:

Hvorfor emoji-figurer?

Brugen af figurer hjælper deltagerne til at udtrykke personlige oplevelser. Figurerne gør opgaven konkret og skaber lidt afstand til deltagernes egen adfærd.

Begrebet ’emoji-troll’ er sammensat af ’emoji’ – noget med følelser – og ’troll’ – noget med at forstyrre eller lave ballade. En emoji-troll kan få en til at gøre noget dumt eller uovervejet online.

Begrebet ’emoji-hero’ er også noget med følelser. En hero er en, der gør gode ting og hjælper andre. En hero er en, der tænker over sine handlinger, inden han eller hun gør noget.

Aktivitet

  • Start med at tale om, hvad sociale medier er, og hvordan man bruger dem. Gør det eventuelt ved, at alle deltagere fortæller, hvilke sociale medier de er mest glade for online (startlegen ’Solen skinner’ kan bruges her).

  • Fortæl om emoji-trolls og emoji-heros, og forklar, hvad der karakteriserer dem. En emoji-troll kan få en til at gøre noget dumt eller uovervejet online. En emoji-hero tænker sig om og gør gode ting. Vis eksempler på emoji-trolls lavet af andre unge: 
  • Sæt deltagerne i gang med at lave deres egen emoji-troll-figur. Alle får et A3-ark med en tom emoji-figur og et ark med ting, de kan lime på. Hjælp og støt undervejs, hvis nogen går i stå eller har svært ved at løse opgaven.

    En dag eller en uge efter

  • Dagen eller ugen efter at deltagerne har lavet deres emoji-troll, skal de gennem samme proces – blot med en emoji-hero. Start med, at alle viser deres emoji-troll til resten af gruppen. Derefter skal deltagerne lave en emoji-hero, som hjælper med gode handlestrategier. Bed deltagerne tænke over, hvordan heroen kan hjælpe med at stoppe trollen. Brug eventuelt forslag fra aktivitet 2 eller aktivitet 8.

  • Når deltagerne er færdige med deres emoji-troll og emoji-hero, laver en voksen et lille interview med hver af dem, hvor børnene kort fortæller, hvad emoji-trollen kan, og hvad den gør, når den er på sociale medier.

    Idéer til interview:
    • I kan lave interview som lyd eller som film på iPad – hvor figuren filmes, mens deltageren fortæller.
    • I kan hænge emoji-plakater op på væggen og holde en lille reception, hvor deltagerne kort fortæller om deres figurer.
    • Hvis deltagerne er med på det, kan tegninger og eventuelt video deles med forældre.

GÅ VIDERE TIL...