Plug and play

Undervisningsmateriale om børns digitale liv

Podcast, quiz og digitale fællesskaber. Med dette undervisningsforløb kommer du eleverne i møde med sjove, lærerige og fællesskabende aktiviteter. Og samtidig får eleverne mulighed for at reflektere over deres onlineliv med dilemmaer, udfordringer og oplæg til dialog. 

SoMeDigMig

Et godt sted at starte dialogen om det digitale liv er at bruge Red Barnets nye app 'SoMeDigMig', som du sagtens kan inkludere i din onlineundervisning. 

SoMeDigMig - Teams

Sådan gør du

  • Hent appen gratis i AppStore eller GooglePlay – og bed eleverne om at gøre det samme inden onlineundervisningen.
  • Kig appen igennem alene inden undervisningen, så du forstår, hvordan den virker.
  • Fortæl eleverne, at I nu skal i gang med at sætte fokus på det digitale liv, da det fylder meget i vores dagligdag. Appen SoMeDigMig indeholder over 400 spørgsmål, dilemmaer og udfordringer og er lavet som et lille spil/quiz.
  • Når I har indtastet navne på dem, der spiller med (max 8 ad gangen) er næste trin at trykke ’start’ og spillet er i gang.
  • I kan dog også godt spille flere end 8 – så er der bare flere på samme hold.

Tips og råd til at spille 

  • De enkelte spillere får ikke point, og der er derfor ingen vinder i spillet. 
  • Overvej, om det i din klasse vil give mening at udnævne en dommer, der kan give point til de forskellige spillere, alt efter hvor gode deres svar er? (fx fantasifulde, velargumenterede, præcise og engagerede). 
  • Aftal eventuelt, hvor mange runder eller hvor lang tid I vil spille, før I går I gang. 
  • I må godt springe spørgsmål over – aftal eventuelt på forhånd, hvem der bestemmer, hvornår I springer et spørgsmål over.  
  • Giv plads til at alle kan kommentere på det enkelte spørgsmål, når det er relevant. Formålet med spillet er at få gang i gode samtaler og diskussioner. 
  • Hav eventuelt en anden mobil hos jer, som I kan bruge til at søge på nettet undervejs, hvis I får lyst til det – eller brug jeres computer, nu da den alligevel er tændt.
  • I de første par runder får I kun ’lette’ spørgsmål, som ikke sætter følelsesintensiteten for meget op. Efter runde tre kommer der mere ’krævende’ spørgsmål, som bliver lidt mere ’alvorlige’ fx om digital mobning.

Hvad er digital mobning?

Grundlæggende handler mobning altid om det samme; nemlig at en person bliver forfulgt, udelukket fra fællesskabet eller gjort til grin. Men digital mobning har særlige kendetegn, som kan gøre mobning værre. 

  1. Tonen kan blive hårdere end i skolegården, fordi deltagerne sidder på afstand i skjul bag skærmen.
  2. Mobning kan foregå på alle tider af døgnet. Man kan ikke søge tryghed og fred hjemme på værelset.
  3. Dem, der mobber, kan være anonyme.
  4. Beskeder om offeret kan hurtigt offentliggøres, og kan cirkulere rundt i medierne i længere tid.
  5. Mobning kan være usynlig for de voksne.

Hvad er handlemulighederne?

Digital mobning kan være svært at håndtere for dem, det går ud over. Netop derfor er forebyggelsen så vigtig. Hvis du oplever, at et eller flere børn er udsat for digital mobning, kan både barnet og du som fagperson få rådgivning hos SletDet.

Når spillet er slut
- aftal hvad I vil gøre sammen for at styrke det digitale fællesskab, fx tage billeder med sjove filtre på snapchat eller se youtube-videoer sammen. 
- aftal, hvad I vil gøre hver især, fx søge info om bestemte temaer og dele viden med de andre spillere. Her kan vores podcast SoMeMorFar nogle gange være et godt sted at søge information.

OBS: vær opmærksom på at appen er virkelig god, og det kan være svært at stoppe igen. Sæt eventuelt en alarm på mobilen, så alle ved, hvornår det er tid til at stoppe. Eleverne kan jo altid spille videre derhjemme. 

Her er et udvalg af spørgsmål fra SoMeDigMig

  • Hvis du fik lov til at hacke Aula en enkelt dag, hvad vil du så skrive til alle skolens forældre? Husk, at de ikke kan se, at det er dig, der skriver.
  • Du havner pludselig i en fremmed europæisk by, hvor ingen forstår dig. Hvilke tre apps vil du først bruge?
  • Hvis du skulle lave en YouTube-kanal, hvad skulle den så handle om?
  • Hvad vil du helst have: Syv dages ferie med din mobil eller 14 dages ferie uden din mobil?
  • Din oldemor på 99 år har hørt, at der findes noget der hedder Snapchat. Hvordan forklarer du hende, hvad det går ud på?
  • Hvad kunne få dig til at skrive en positiv/negativ kommentar til en youtuber/influencer?
  • Hvad kunne få dig til at skrive en positiv/negativ kommentar online til en du kender?
  • Du skal til Uganda i en uge. Hvordan vil du søge information om landet, inden du tager afsted?
  • Hvilke tre emojis bruger du mest?
  • Hvis du skulle give et like til én ting, du har oplevet i dag, hvad skulle det så være?
  • En marsmand lander i din baghave. Han spørger dig: ’Hvorfor ser mennesker så mange kattevideoer på nettet?’ – Hvad svarer du?
  • Hvis du var Superman for én dag, hvilke tre billeder ville du så dele på Instagram?
  • Hvilken youtuber eller influencer vil du helst være i virkeligheden?
  • Hvad går du mest op i, når du skal vælge et nye profilbillede?
  • Hvilken type billeder synes du, det er ok at andre deler af dig online?
  • Forældre, der kommenterer dine billeder og videoer online. Er det 'go' eller 'no go'?
Grafik logoer

So.Me.Mor.Far.

Linnea, Emma Thea, Chloé fra Kastanievej Efterskole, samt vært Michael Schøt

Linnea, Emma Thea, Chloé fra Kastanievej Efterskole, samt vært Michael Schøt

Undervisning med Podcast SoMeMorFar

Efter forløbet med appen SoMeDigMig kan det være en god ide at dykke ned i nogle af de emner, som I har talt om i forbindelse med brugen af appen. Episoderne af podcasten So.Me.Mor.Far. er optaget med elever fra 6.-10. klasse fra forskellige steder i Danmark.
 

Fem hurtige – hvorfor er det godt at bruge podcast i den digitale undervisning:

  1. Det er nemt at bruge podcast i den digitale undervisning, da eleven kan lytte på mange platforme – og ofte vil eleverne blot bruge deres telefon.
  2. De fleste børn og unge kan ofte overskue større mængder materialer, når de skal lytte, end hvis de skal læse. Det er en god ’gå og lyt’ opgave, som giver ilt til hjernen, og som giver mulighed for at klare lektierne, under en daglig corona-gåtur i det fri.
  3. Når eleverne lytter til podcasts, får læsesvage elever samme vilkår som læsestærke.
  4. Podcasts træner eleverne i aktiv lytning, som er centralt i mange fag.

Det giver et godt afbræk i undervisningen, som godt kan blive lidt udmattende på fx Teams og Zoom.

Ideer til hvordan du kan bruge podcast i undervisningen:

  • Træn aktiv lytning og hukommelse. Eleverne eller en lille gruppe får tildelt en podcast. På begrænset tid skal de lytte episoden igennem. Enten mundtligt eller skriftligt skal de komme med en kortfattet tilbagemelding på, hvad der for dem har været de væsentligste pointer.
  • Perspektivering til eget liv. Eleverne hører podcasten og perspektiverer derefter til deres egen hverdag. Enten mundtligt, måske på klassens fælles digitale møde/undervisning eller i en skriftlig opgave.
  • Egen produktion. Eleverne bliver med udgangspunkt i en af episoderne bedt om at lave deres egen lille podcast.

Hvad siger loven om deling af billeder?

For de fleste unge spiller nettet en væsentlig rolle i deres venskaber og relationer. Digitale sexkrænkelser er desværre blevet en del af mange unges digitale liv. Krænkelserne kan opstå som en del af dynamikken i en vennegruppe og i intime relationer. Det er derfor vigtigt, at unge kender til gældende lovgivning på området.

Det kan være ulovligt at dele private, grænseoverskridende og krænkende informationer, billeder og videoer. Det kan være svært at navigere i lovgivningen omkring digitale sexkrænkelser, så SletDet har samlet det vigtigste om lovgivningen, du bør vide.

 

Andre temaer, som også er relevante for mellemtrinnet, er digital mobning, sprog på nettet og konflikter og følelser online. Du kan se undervisningsforløbene her:

Mobbefrit net – undervisningsforløb til mellemtrinnet

Sprog på nettet – et undervisningsforløb til mellemtrinnet 

Venskab og følelser online – et forløb til mellemtrinnet

Grafik - logoer