Plug and play

Undervisningsmateriale om børns digitale liv til indskolingen

Dine første venner på nettet

Digital trivsel og netetik 

Se filmklippet 'Dine første venner på nettet' (4:03 min.)

">

 

Tal i fællesskab om:

  • Hvad handlede filmen om?
  • Hvad lagde eleverne særligt mærke til i filmen?
  • Var der noget, der undrede eleverne?

Gennemgå reglerne fra videoklippet en ad gangen. Lad eleverne komme med eksempler på hi-storier fra deres eget liv, hvor de har fulgt reglerne fra videoen.

Se hele undervisningsforløbet Dine første venner på nettet

Fem gode regler

Filmen fortæller dig 5 gode regler. Reglerne handler om at være en god ven. I den blå boks kan du se de 5 regler fra filmen.

De fem regler fra filmen

  1. Send aldrig dumme beskeder.

  2. Klik kun 'synes godt om' gode beskeder.

  3. Send kun billeder eller film af andre, hvis du har fået lov.

  4. Inviter andre med, hvis du vil vise noget på mobil, tablet eller computer.

  5. Vær en god kammerat.
Grafik logoer

Annas historie

Læs denne historie højt

Det er frikvarter. Emma og Sofia sidder og spiller Candy Crush på Emmas mobiltelefon. De har det rigtig sjovt og er i gang med et svært level. De er begge to rigtig gode til Candy Crush. Det er Emmas tur, og pigerne har kun et liv tilbage. Hvis de mister det sidste liv, skal de vente en halv time, før de får nye liv. Hvis de mister det sidste liv, kan de ikke nå at klare banen, inden frikvarteret er slut.

Pludselig kommer Anna over til dem. Anna har ikke fået en mobiltelefon endnu, og hun er vist ikke særlig god til at spille Candy Crush. Anna spørger: 'Hvad laver I?'.

Emma og Sofia har faktisk lidt travlt, hvis de skal nå at spille færdig, så de kigger ned i telefonen og fortæller Anna, at de har travlt med at spille.

Anna spørger, om hun må prøve spillet. Emma og Sofia vifter Anna væk og siger, at hun skal gå. De skal jo skynde sig, hvis de skal nå at blive færdige inden frikvarteret slutter. Og de vil i hvert fald ikke risikere at miste deres sidste liv i spillet.

Anna bliver ked af det og går væk.

Spørgsmål til historien

Spørg efterfølgende ud i klassen:

  • Hvad skete der i historien?
  • Hvad handlede historien om?
  • Hvordan føles det mon at være Anna?
  • Hvorfor bliver Anna ked af det?
  • Hvad ville I have gjort, hvis I var Anna?
  • Hvad ville I have gjort hvis I var Emma og Sofie?
  • Hvilke spil spiller I på mobil, tablet og computer?
  • Hvordan kan det lade sig gøre at spille sammen i de spil, I spiller?

Grafik logoer