2. Had og kærlighed

- på sociale medier

Introduktion

Mål: Børnene øger deres forståelse for, hvordan sprog og beskeder påvirker dem selv og andre. Børnene får redskaber til at styrke den gode tone.

Med denne aktivitet, kan du sætte fokus på hvad der er god besked og en dårlig besked. Og du kan hjælpe børnene med individuelle planer.

Internettet er ofte et godt redskab for børn, der har kognitive udfordringer. Børn, der oplever skoledagen som konfliktfyldt, kan have en fin relation med kammeraterne, når de spiller derhjemme. Det kan være, fordi de så har mere kontrol; kommunikationen er sat i en tydelig ramme, og der er ikke uro eller uforudsete hændelser. Men online-kommunikation er også krævende. Som udgangspunkt kan man sige, at online-kommunikation kræver høj impulsstyring.

Aktivitet 2

Kendetegn ved at kommunikere online

  1. Kropssproget er fraværende, når man skriver sammen. Hænder, krop, øjne og stemmeføring står normalt for cirka 90 procent, når vi kommunikerer, men på nettet er der kun ordene. Emojis/smileys er med til at kompensere for det manglende kropssprog, men det er alligevel nemt at misforstå hinanden på skrift.

  2. Tingene går hurtigt. Beskeder og billeder flyver frem og tilbage, og et skænderi kan eskalere på ingen tid.

  3. Billeder og beskeder er ofte synlige for mange mennesker – og nogle af dem blander sig måske med kommentarer eller likes.

  4. Det føles mindre farligt at sige noget groft, når man sidder bag en skærm. Men ordene rammer lige så hårdt, som hvis de var sagt ansigt til ansigt.

Forberedelse

Print 'Gode beskeder' og 'Dumme beskeder' i farver (14 ark i alt).

Print handlekortene, og lav gerne dit eget handlekort som forberedelse og som eksempel til aktiviteten.

Du kan downloade materialerne i boksen øverst på denne side.

 

Handlekort 1-3

Aktivitet

  1. Fortæl børnene, at I skal arbejde med gode og dårlige beskeder i spil og på sociale medier. Start med sammen at tale om, hvad online beskeder er. Beskeder kan være både billeder, ord, likes og kommentarer. Måske har børnene flere forslag. 

  2. Bed børnene om at nævne eksempler på steder online, hvor man kan sende beskeder. Eksempler: Minecraft, FIFA, TikTok, Snapchat, Messenger, Skype, Facebook, Moviestar, Roblox og så videre. På denne måde får du indsigt i, hvilke spil og grupper børnene bruger. 

  3. Øvelse på gulv: ordenes kraft

    • Gode beskeder
      Læg ark med emoji-heros på gulvet forskellige steder i rummet. Arkene viser emoji-heros, der kalder folk noget sødt (hej søde), inviterer (vil du spille?), liker (din video er god), skriver positive kommentarer (hun er sej), sender en fødselsdagshilsen eller spørger, hvordan man har det. Bed nu børnene stille sig på en emoji med det budskab, som de selv har lyst til at modtage fra andre. Lad børnene give eksempler på gode beskeder og fortælle, hvilke beskeder der kan gøre dem glade.

    • Dumme beskeder 
      Læg ark med emoji-trolls på gulvet forskellige steder i rummet. Arkene viser emoji-trolls, der kalder folk noget grimt (din nar), truer (jeg slår dig ihjel), disliker (dit nye billede er grimt), holder udenfor (skrid!!) eller skriver negative kommentarer om andre (hun er en tyv). Bed børnene om at stille sig på den emoji, som viser en besked, som børnene virkelig ikke har lyst til at modtage. Tal om, hvilke beskeder der giver ondt i maven. Lad børnene fortælle hvorfor – og spørg, om de har forslag til andre oplevelser, der kan være sårende. Saml A4-ark sammen og sæt jer i en rundkreds eller ved bord. Spørg, hvordan det var at stå på en god/dårlig besked. Tal om, at ord har kraft. Ord og beskeder kan skabe følelser i andre mennesker og gøre dem glade eller kede af det.

  4. Handlekort
    Nu har du givet børnene en platform til at tale om beskeder online. Hvis de har lyst (og dette er en vigtig præmis), så lav med hver enkelt barn et handlekort for en situation, de gerne vil kunne tackle bedre. Se vejledning til handlekort herunder.
Emoji-hero fra 'Er du ok på nettet?'.

Hvordan laver man handlekort?

  1. Vis gerne børnene dit eget eksempel på et handlekort som introduktion. Det skal ikke være et eksempel, der er for personligt, men noget, som børnene kan forholde og relatere sig til.

  2. Vælg nu sammen med det enkelte barn en situation, som har været svær, eller hvor barnet ikke har reageret, som han eller hun gerne ville. Snak om følelserne og om forslag til en plan, så barnet kan reagere anderledes, hvis han/hun befinder sig i en lignende situation en anden gang. Brug forslag nedenfor eller lad barnet finde på selv. 

Forslag til handlinger (handlekort 1): 
Jeg oplever, at nogen hater eller disliker mig

  • Jeg går offline, mens jeg får følelserne til at falde ned
  • Jeg går en tur og tænker mig om
  • Jeg taler med en ven/veninde om det
  • Jeg smider det op i min mentale pyt-kasse
  • Jeg skriver tilbage, at det gør mig ked af det
  • Jeg skriver/ringer til personen
  • Jeg fortæller det til mine forældre
  • Jeg skriver noget humørfyldt tilbage
  • Jeg ignorerer det
  • Jeg fokuserer på positive ting
  • Jeg leger med min hund/lillebror
Emoji-hero fra 'Er du ok på nettet?'.

Forslag til handlinger (handlekort 2):
Jeg har lyst til selv at hate eller dislike andre

  • Jeg skriver, at jeg ikke er enig
  • Jeg skriver/ringer til personen, som det er gået ud over
  • Jeg snakker med/skriver/ringer til personen, der har skrevet det
  • Jeg fortæller det til mine forældre
  • Jeg ignorerer det
  • Jeg snakker med en ven/veninde om at gøre noget
  • Jeg skriver noget pænt til vedkommende 

Forslag til handlinger (handlekort 3): 
Jeg ser, at nogen hater eller disliker en anden

  • Jeg går offline, mens jeg får følelserne til at falde ned
  • Jeg går en tur og tænker mig om
  • Jeg taler med nogen om mine følelser
  • Jeg skriver/ringer til personen og snakker om det i stedet for
  • Jeg ser Netflix eller laver/tænker på noget andet
  • Jeg tæller til 10, før jeg skriver noget
  • Jeg roser mig selv for ikke at hate/dislike
  • Jeg tilgiver mig selv for at hate/dislike, siger undskyld, og lover mig selv ikke at gøre det igen
Emoji-hero fra 'Er du ok på nettet?'.

GÅ VIDERE TIL...