Ukraine fylder også i børnehøjde

Dette kan du være opmærksom på i skolen

04-03-2022

Konflikten i Ukraine fylder også i børnehøjde. Red Barnet har samlet seks anbefalinger til, hvad I kan være særligt opmærksomme på ude på skolen i denne helt særlige situation.

1) Lyt til elevernes bekymringer
Anerkend, hvis du har elever, der er bange eller bekymrede i forbindelse med krigen. Undersøg, hvad de er bekymrede for, så du kan tale med dem om det. Vær opmærksom på ikke at overføre din egen bekymring på eleverne. Gå derfor ikke ud fra, at du ved, hvad de bekymrer sig om. Spørg hellere.

2) Hav ekstra opmærksomhed på elever, der har tilknytning til både Ukraine og Rusland.
I nogle klasser sidder elever, som har forældre eller familie fra Ukraine og Rusland. Vær opmærksom på, hvordan de elever har det, og hvordan de bliver behandlet af resten af klassen. Særligt på sociale medier vokser der et spirende had mod russere. Tal gerne med klassen om, at det ikke er den helt almindelige russer, der har startet konflikten. Vær også opmærksom, hvis du har elever, der tidligere har været på flugt, eller har forældre, der har været i krig.

3) Vær opmærksom på legene i frikvartererne og spørg ind til aktiviteter på nettet
Bliver der leget russere mod ukrainere i skolegården? Bliver de ældste elever inviteret ind i fora på nettet, der deler et had mod bestemte nationaliteter? Vær opmærksom på, at situationen lige nu kan give anledning til at skabe fællesskaber, der ekskluderer andre.

4) Støt elever i kildekritik
Informationer og holdninger til konflikten florerer i stor stil på sociale medier i form af memes, videoer, artikler og fotos. Det kan være vanskeligt at vurdere, hvornår man støder på overdrivelser eller fake news. På mellemtrinnet og i udskolingen kan I bruge det som anledning til at tale om kildekritik: Hvor får man de mest troværdige nyheder. Og hvordan vurderer man om en kilde er troværdig.

5) Start samtalen om børn på flugt
Inden for de næste uger er det sandsynligt at børn på flugt fra Ukraine starter i danske skoler. I den forbindelse kan det være en fordel at klassen ved lidt om, hvad man har været igennem, når man har været på flugt. Hvis I står over for at skulle tage imod en ny elev i klassen, så lav en plan for, hvordan I skaber en tryg start. Både for den nyankomne elev og for resten af klassen. I kan finde inspiration i Red Barnets indsatser Fra flugt til skolegang og Til alle os.

6) Hold fast i hverdagen
Selvom konflikten fylder overalt i medierne, er det vigtigt at holde fast i den tryghed, som hverdagen i skolen giver børn. Ved at fortsætte jeres undervisning og aktiviteter viser i eleverne med jeres handlinger, at de ikke er i fare.