Når katastrofen rammer

- quick guide

Introduktion

Klassetrin

indskoling

Tid

Klassen kan afvikle forløbet på 2-4 lektioner, men man kan også afvikle aktiviteterne enkeltvis. Så har I kortere tid til rådighed, kan du udvælge de aktiviteter, som passer til netop jeres tid og fokus.  

Fag

Forløbet er forankret i folkeskolens formålsparagraf. Klassen kan arbejde med forløbet i: 

  • Dansk 
  • Natur/teknologi 
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab 

Brug også gerne forløbet i den understøttende undervisning og i innovation og entreprenørskab.

Materialet er webbaseret og består af:

Formål

Forskning viser, at afbalancerede samtaler med børn om aktuelle katastrofer kan have gavnlige effekter. Det kan reducere uro og angst, og så kan det give håb for børn at vide, at man kan hjælpe de udsatte børn og voksne. Det er derfor, vi i Red Barnet har udarbejdet dette undervisningsmateriale.  

Formålet med 'Når katastrofen rammer' er, at elever i indskolingen kan arbejde med natur- og menneskeskabte katastrofer på en afbalanceret måde. Eleverne skal forstå, at man med nødhjælp kan hjælpe de børn og voksne, der er udsat for konflikter og katastrofer rundt i verden. Derudover er målet at besvare spørgsmål, som elever i indskolingen kan have om aktuelle katastrofer.

Aktiviteter

  • Aktivitet: Efter katastrofen 
    Folde/klippe teltlejr ud med små figurer og farvelægge dem 
    I skal bruge: farveblyanter, sakse, lim og to arbejdsark per elev (printet i A4 eller A3): 

Arbejdsark 1: ’Fold et telt’ (A4) link eller ’Fold et telt’ (A3) link 

Arbejdsark 2: Klippeark’ (A4) link ellerKlippeark’ (A3) link 
 

  • Aktivitet: Et sted at lege 
    Se billedserie om børnesikre områder, klassesamtale, farvelægge 
    I skal bruge: Smartboard, farveblyanter og et maleark ’Leg og tryghed’ link per elev (printet)  
     
  • Aktivitet: Tilbage til skole 
    Se billedserie om midlertidige skoler, klassesamtale, farvelægge 
    I skal bruge: Smartboard, farveblyanter og et maleark ’Skole’ link per elev (printet) 
     
  • Aktivitet: Når børn mangler mad 
    Se billedserie om nødhjælpsuddeling, klassesamtale, tegne nødhjælpsområde, farvelægge 
    I skal bruge: Smartboard, farveflyanter, A4-papir, et maleark ’Nødhjælp’ link per elev (printet)