Klasser på nødhjælp

- Quick guide

Introduktion

Klassetrin:

Mellemtrin

Tid:

Materialet er opbygget som en temauge, men aktiviteterne kan anvendes enkeltvis og på kortere tid. Derfor kan forløbet vare fra to lektioner og op til en temauge.

Fag:

Forløbet er forankret i folkeskolens formål. Derudover kan forløbet anvendes i blandt andet:

  • Dansk
  • Natur/teknologi
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
  • Madkundskab
  • Innovation og entreprenørskab

Materialet er webbaseret og består af:

  • Et forløb til eleverne
  • En quickguide til underviseren (denne side)
  • En undervisningsvejledning til underviseren

Formål:

På sociale medier og i TV oplever elever dramatiske billeder fra aktuelle konflikter og katastrofer ude i verden. Billeder, som skaber bekymring. Konflikter og katastrofer viser sider af verdens økonomiske, politiske og miljømæssige vilkår, som børn i Danmark skal være rustet til at forstå.

Formålet med Klasser på nødhjælp er at give eleverne en forståelse for, at man med nødhjælp kan hjælpe de børn og voksne, der er udsat for konflikter og katastrofer rundt i verden. Forløbet handler blandt andet om, hvad nødhjælp og levevilkår er, ligesom forløbet skal give eleverne indsigt i, at nogle naturkatastrofer kan forebygges.

Aktiviteter

  • Dag 1: Nødhjælp
    Faglig læsning om nødhjælp og levevilkår, videoer og planlægning af nødhjælpsmåltid.
    I skal bruge: Onlineforløbet til eleverne, computer/tablet
  • Dag 2: Vi laver nødmad
    Madlavning
    I skal bruge: Skolekøkkenet, madvarer
  • Dag 3: Løb for lærdom
    Løbetur, faglig læsning, videoer
    I skal bruge: Løberute, løbetøj, onlineforløbet til eleverne, computer/tablet
  • Dag 4: Pas på livet
    Rollespil og tegne kort over skolens flugtruter, brandalarmer med videre
    I skal bruge: Karton, papir, onlineforløbet til eleverne
  • Dag 5: Giv det videre
    Fremstilling og formidling
    I skal bruge: Karton, papir, farveblyanter, computer/tablet

 

Gå til undervisningsvejledningen til Klasser på nødhjælp.