Katastrofespillet

Fokusord

katastrofe, flygtning, jordskælv, nødhjælp, borgerkrig

Katastrofespillet

https://redbarnet.dk/skole/naar-katastrofen-rammer/katastrofespillet/
Til underviseren

Antal lektioner

3-4

Målgruppe

Mellemtrin

Typer af aktiviteter

Fælles faglig læsning, digitalt læringsspil, klassediskussion

I skal bruge

Computere/tablets

Kort præsentation

I forløbet lærer eleverne gennem et digitalt læringsspil og de efterfølgende klassediskussioner om de vilkår, der gør sig gældende for mennesker, der rammes af en katastrofe. Forløbets hovedingrediens er et digitalt læringspil, hvor eleverne kan vælge mellem to forskellige historier, med hver deres indgang til katastrofebegrebet.

Den ene historie handler om naturkatastrofer - i dette tilfælde et jordskælv, der har ramt et beboelsesområde, og som har forårsaget stor skade og mange menneskers boligmangel og sult. Den anden historie handler om børn på flugt og om, hvordan der i en flygtningelejr bliver taget hånd om de mennesker, der ankommer, og de helt basale behov, disse mennesker har. 

Fælles mål

I kan bruge materialet i følgende fag: dansk, natur/teknologi, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab samt i den understøttende undervisning.

Læs mere om de tilknyttede kompetenceområder i undervisningsvejledningen.

Undervisningsvejledning

Katastrofespillet

Forestil dig, at du er nødhjælpsarbejder for Red Barnet. Du er den, man ringer til, når katastrofen rammer. I Katastrofespillet skal du nu prøve kræfter med, hvordan du bedst kan hjælpe de mennesker, som er i nød.

I spillet kan du vælge mellem to forskellige historier: Én der handler om et jordskælv og en anden, der handler om børn på flugt. Det gælder om at træffe de rigtige valg.

Sådan spiller du

Katastrofespillet handler om at tænke sig om og gøre det rigtige, for at hjælpe børn og voksne i en katastrofe. 

  1. Vælg først, hvilken af de to historier, du vil spille. Vil du spille historien om jordskælv eller historien om børn på flugt?

  2. Læs den korte historie. Klik på fortsæt.

  3. Vælg hvilket kapitel, du vil spille.

  4. I spillet vælger du, hvad du vil gøre, ved at vælge kort og lægge dem på ?-tegnene. Tap eller klik på kortene, så kan du se dem i stor størrelse og læse, hvad kortet gør. Du kan lægge kortet på en tom plads eller lægge kortet, hvor der allerede ligger et kort. Sådan bytter du også et kort ud, du ikke vil lægge alligevel. Du kan lægge og bytte kort så mange gange du vil, indtil du trykker på den orange ’Fortsæt’ pil.

  5. Når du har klikket på fortsæt, kan du kan se dine rigtige og forkerte svar.

  6. Du kan nu vælge at spille et andet kapitel.

HUSK! Det handler om at gøre det rigtigt første gang! Man vinder ved at vælge det, som er rigtigt at gøre – ikke ved at være hurtig.

Spillet husker dine svar. For at starte et nyt spil, hvor alle tidligere valg er slettet, skal du lukke spillet helt. 

Relaterede materialer

Sidens adresse er nu kopieret til din udklipsholder

Du kan indsætte den ved at trykke Ctrl + v