Mobningens ABC

- quick guide

Introduktion

Klassetrin:

Mellemtrin

Tid:

2-10 lektioner

Fag:

Forløbet er forankret i folkeskolens formålsparagraf. Klassen kan anvende forløbet i:

  • Dansk
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Materialet består af:

  • En undervisningsvejledning med forslag til aktiviteter til noveller og kortfilm
  • En quick guide til forløbet (denne side)
  • En side til eleverne med de fire kortfilm med titlen 'Udfordringen', del 1-4
  • Fagbogen 'Mobningens ABC' med de fire noveller (kan downloades i undervisningsvejledningen).

Formål:

Det overordnede formål med Mobningens ABC er at fremme trivslen i din klasse på mellemtrinnet. Med udgangspunkt i noveller og film er målet, at eleverne bliver bedre til at kommunikere og interagere med hinanden, og at de kommer på banen med egne oplevelser, viden og erfaringer med trivsel, venskaber og mobning.

Aktiviteter


Noveller:

  • Fie og Fiona (3. klasse, 2 lektioner)
    Højtlæsning, gruppearbejde, rollespil, fælles diskussion
    I skal bruge: Novellen 'Fie og Fiona' og underviserens spørgsmål fra undervisningsvejledningen.
  • Hvem er Lukas? (4. klasse, 2 lektioner)
    Højtlæsning, quiz og byt, fælles diskussion, rollespil
    I skal bruge: Novellen 'Hvem er Lukas?' og spørgsmålene fra undervisningsvejledningen.
  • Jeg tør godt (målgruppe 5. klasse, 2 lektioner)
    Højtlæsning, gruppearbejde, fælles diskussion, skriveopgave
    I skal bruge: Novellen 'Jeg tør godt' og ordlisten i bilag 1.
  • Så ses vi (målgruppe 5.-6. klasse, 2 lektioner)
    Højtlæsning, fælles diskussion, gruppearbejde og plakatproduktion
    I skal bruge: Novellen 'Så ses vi' og plakatskabelonen i bilag 2.

Film:

  • UDFORDRINGEN – DEL 1, MAX
    Se kortfilm (6:42 min.), fælles diskussion, fælles brainstorm, male
    I skal bruge: Spørgsmålene fra undervisningsvejledningen, ordlisten i bilag 1, pensler og karton
  • UDFORDRINGEN – DEL 2, EMMA
    Se kortfilm (7:17 min.), fælles diskussion, skriveopgave
    I skal bruge: Spørgsmålene fra undervisningsvejledningen og ordlisten i bilag 1
  • UDFORDRINGEN – DEL 3, JOSEFINE
    Se kortfilm (6:32 min.), fælles diskussion, lave klasseregler
    I skal bruge: Spørgsmålene fra undervisningsvejledningen, ordlisten i bilag 1 og plakatskabelonen i bilag 2
  • UDFORDRINGEN – DEL 4, VICTOR
    Se kortfilm (7:43 min.), fælles diskussion
    I skal bruge: Spørgsmålene fra undervisningsvejledningen, ordlisten i bilag 1 og de fire ordlister, som klassen har lavet (Max, Emma, Josefine, Victor)


Gå til undervisningsvejledningen