Udfordringen

Tekstcase: Udfordringen 

Aida har ikke så mange venner i klassen. Hun bliver næsten aldrig inviteret med til festerne. Derfor blev hun virkelig glad, da Peter inviterede hende til fest i weekenden. Aida kan egentlig rigtig godt lide Peter. Han har mange venner og tør godt sige fra over for den hårde tone, der ofte er mellem drengene. De udfordrer tit hinanden, og det gælder altid om at turde mest. Aida var både spændt og nervøs, da det blev lørdag. Derfor drak hun nogle øl, inden hun tog afsted. Til festen fortalte nogle af pigerne Aida, at Peter gerne ville tale med hende inde på et værelse. Da Aida kom ind på værelset, kyssede Peter hende og begyndte at tage tøjet af hende. Da Aida havde fået det meste af sit tøj af, væltede en stor gruppe fra klassen grinende ind. Bagefter løb de ud til resten af festen for at fortælle om, hvad de havde set. I dag er det mandag, og hverken Peter eller Aida er i skole.

Hvad synes du, der skal gøres?

  1. Jeg stopper med at fortælle det, der er sket, videre.
  2. Jeg ringer eller skriver til Aida og/eller Peter og trøster dem.
  3. Jeg fortæller mine forældre om, hvad der er sket.
  4. ’Den opfindsomme’.

Hvordan undgår vi, at det samme sker i vores klasse?

  1. Vi snakker sammen i klassen om grænser for, hvad der er sjovt.
  2. Vi snakker sammen i klassen om, hvordan vi sikrer, at vores fester er sjove for alle.
  3. Vi snakker om, hvad der kan ske, når man udfordrer hinanden.
  4. ’Den opfindsomme’.

Dialog om 'Udfordringen'

Forslag til dialog:

  • Hvad kan der ske, når man udfordrer hinanden? Er der både gode og dårlige udfordringer?
  • Snak om grænser i forhold til privatliv.
  • Snak om, hvem der er ’offer’ i casen.
  • Kan man tale med voksne, hvis sådan en situation sker?
  • Hvad betyder det for klassen, når ikke alle deltager i/er inviteret til fester?
  • Hvem har ansvaret for at sige fra i denne situation?
  • Hvad var der sket, hvis der var en, der havde filmet Aida og Peter og lagt det på fx Instagram?
  • Hvad skal der til for, at jeres fester er sjove for alle?
Opmærksomhedspunkter
    • Udfordringslege kan hurtigt blive meget voldsomme og grænseoverskridende. Denne situation opstår, fordi klassen ikke har respekt for hinanden.
    • Både Aida og Peter får overtrådt deres grænser. Og måske også andre, der ser det ske.
    • Der er stor forskel på, hvordan elever i en klasse fester. Nogle drikker meget alkohol, nogle drikker slet ikke. Og der er forskel på, hvor eleverne er i forhold til at udvikle/udforske deres seksualitet.
    • Vær opmærksom på, at eleverne ikke nødvendigvis føler sig trygge ved at tale om dette emne i klassen. Det kan der være mange grunde til, fx at hele klassen måske ikke deltager i festerne, eller at de ikke vil afsløre over for dig, at de drikker alkohol og er seksuelt aktive.