Quickguide

Modelfoto: Ulrik Jantzen

Introduktion

Klassetrin

4.-6. klasse

Tid

Minimum 2 lektioner

Materialet er webbaseret og består af:

Formål

Formålet med undervisningsmaterialet Min skole - Min ven er at sætte klassens trivsel og fællesskab på dagsordenen. Med udgangspunkt i de cases, du som lærer vælger, samt den efterfølgende dialog i klassen, får eleverne en forståelse for, at alle er med til at gøre klassen til et rart sted at være.

 

Undervisningens opbygning

  • Fællesøvelse, 5-10 minutter
  • Arbejde med case, 20-30 minutter
  • Fællesøvelse, 10-15 minutter
  • Arbejde med case, 20-30 minutter
  • Udarbejd klassens Min skole - Min ven-bud
  • Afslut evt. med en fællesøvelse, 10-15 minutter

Aktiviteter

Herunder får du et hurtigt overblik over aktiviteterne til forløbet. Se i undervisningsvejledningen for forklaring og gennemgang af de enkelte aktiviteter.

Fællesøvelser
Forløbet lægger op til inddragelse af to fællesøvelser. Den ene skal fungere som en fælles igangsætter, mens den anden er tænkt som en bevægelsesaktivitet, der får eleverne ud på gulvet og giver plads til at grine og have det sjovt sammen.

Cases
Inden forløbet gennemføres skal du vælge mindst to cases. Arbejdet med de enkelte cases følger samme model, og har fokus på både handling og forebyggelse. Dialogen om de valgte cases klæder eleverne på til at formulere klassens Min skole – Min ven-bud.

Min skole – Min ven-bud
Som afslutning på undervisningen skal I finde frem til konkrete handlinger, som kan gøre det ud for klassens Min skole – Min ven-bud. Eleverne skrive disse handlinger på kronblade, og hænger dem op på den tilsendte plakat. Jeres skole har modtaget en wall sticker, som skal udgøre skolens trivselstræ. Vælg et eller flere af klassens bud, og hæng dem også på skolens trivselstræ.