Købevenner

Tekstcase: Købevenner

Der er næsten ingen fra klassen, der gider være sammen med Abdi i frikvartererne. Der er ikke nogen egentlig grund. Han er bare kedelig og siger ikke så meget. Til gengæld er Abdi altid populær de første ti minutter, efter at klassen har fået fri. Han har nemlig hver dag 20 kroner med i skole, og dem bruger han på at købe slik eller kager i kiosken, der ligger lige ved siden af skolen. Det er efterhånden blevet en fast rutine for drengene i klassen at gå over til Abdis bord, når det ringer ud fra sidste time. Så følges de ned til kiosken, hvor Abdi køber tyggegummi, chips eller kanelgifler. Når det, han har købt, er spist, forsvinder de andre drenge igen, og Abdi går alene hjem.

 Hvad synes du, der skal gøres?

  1. Jeg siger til drengene i klassen, at de skal stoppe med at udnytte Abdi.
  2. Jeg siger til Abdi, at han skal lade være med at lade sig udnytte af de andre.
  3. Jeg inviterer Abdi med i de ting, jeg laver i frikvartererne, og viser ham, at han ikke behøver at købe sine venner.
  4. ’Den opfindsomme’.

Hvordan undgår vi, at det samme sker i vores klasse?

  1. Vi holder jævnlige møder i klassen, hvor vi taler frit om, hvordan det går i klassen, og hvad vi kan gøre for, at alle har det godt.
  2. Vi laver regler i klassen for, hvorvidt man må have penge med i skole, og hvordan pengene må bruges.
  3. Vi aftaler, at hele klassen mødes i et fastsat frikvarter én gang om ugen og spiller et spil/leger en leg, som vi har aftalt på forhånd.
  4. ’Den opfindsomme’.

Dialog om Købevenner

Forslag til dialog:

  • Kan man købe venner?
  • Hvilken slags venner er købevenner?
  • Hvorfor tror I, at nogen prøver at købe venner?
  • Hvorfor tror I, at nogen lader sig købe som købevenner?
  • Hvordan kan man undgå, at der er nogen i en klasse, der ikke er med i klassens fællesskab?