Ny i klubben

Tekstcase: Ny i klubben

Klassen er startet i klubben efter sommerferien. Der er næsten 2 km hen til den nye klub, og derfor har jeres forældre aftalt, at I skal følges ad. Abdullah er meget lille af sin alder og ikke så hurtig som I andre. En dag er der nogle i gruppen, der stikker af fra ham og gemmer sig. I er nogle, der ikke rigtig er med i det, men I løber alligevel væk fra Abdullah, så han er helt alene. Da Abdullah endelig kommer hen i klubben, så er alle aktiviteter optagede. Han ser trist ud.

Hvad synes du, der skal gøres?

  1. Jeg vil invitere Abdullah med ind i en aktivitet.
  2. Jeg vil sige undskyld for, at jeg løb væk.
  3. Jeg vil aftale med Abdullah, at vi følges i morgen.
  4. ’Den opfindsomme’.

Hvordan undgår vi, at det samme sker i vores klasse?

  1. Vi aftaler, at ingen må gå alene til klubben. Det er ikke nok, at det er forældrenes aftale – det skal være vores aftale.
  2. Vi aftaler, at man ikke må vælge aktiviteter i klubben, før alle er kommet.
  3. Vi tager mod til os og siger stop til dem, der løber.
  4. ’Den opfindsomme’.

Dialog om 'Ny i klubben'

Forslag til dialog:

  • Hvordan vurderer man grænsen for, om noget er sjovt?
  • Hvordan tror I, at Abdullah har det?
  • Hvordan tror I, at de, der løber væk fra Abdullah, har det?
  • Hvad er det, der gør, at alle børnene løber væk fra Abdullah, selvom nogle af dem ikke var med til at starte det?
  • Hvilke konsekvenser har det for Abdullah, at de andre løber væk?
  • Og kan det have konsekvenser for hele klassens fællesskab?