Den gode tone

Den gode tone (anbefales til 1.-3. klasse)

 

I Miriams klasse har de talt meget om den gode tone. Den gode tone betyder, at man skal tale pænt til hinanden. Miriam synes ikke, det går så godt. Hun synes, mange af drengene i klassen råber af hinanden og siger grimme og ulækre ord. En dag kalder en dreng fra klassen hende en luder. Miriam er ikke helt sikker på, hvad ordet luder betyder, men hun ved, at det ikke er noget rart. Derfor bliver hun ked af det. Hun bliver også ked af, at mange af de andre fra klassen griner af det.

Tal om teksten

  • Hvorfor er det vigtigt med en god tone?
  • Hvad gør det ved andre, at nogen i en klasse har et grimt sprog?
  • Hvorfor tror I, de andre fra klassen grinede, da Miriam blev kaldt luder?
     

Miriam fortæller sin lærer, hvad hun er blevet kaldt. Læreren tager først en snak med drengen. Bagefter tager hun en snak med klassen om, hvor vigtigt det er med den gode tone. Efter timen kommer drengen, som kaldte Miriam luder, hen til hende igen. Miriam bliver bange. Vil han nu skælde hende ud, fordi hun har sagt noget til læreren? Hun skynder sig at løbe ind på pigetoilettet og låser døren.
 

Tal om teksten

  • Hvorfor bliver Miriam bange, da drengen kommer hen mod hende?
  • Hvad tror I, drengen har tænkt sig at gøre?
     

Miriam bliver inde på pigetoilettet, indtil klokken ringer. Først der låser hun døren op. Heldigvis er drengen gået. Miriam skynder sig over i klassen.

Tal om teksten

  • Hvorfor bliver Miriam inde på pigetoilettet hele frikvarteret?
  • Hvordan tror I, Miriam har det nu?
  • Hvordan undgår vi, at det samme sker i vores klasse?

Lav i fællesskab en liste med fem gode grunde til at holde den gode tone og tale pænt til hinanden. Hæng listen op på klassens opslagstavle, så I altid kan huske, hvorfor det er så vigtigt at tale pænt til hinanden.