Børn med mobil på bænk

Tre børn på en bænk

Børn med mobil på bænk (anbefales til 1.-3. klasse)

 

Se på billedet, og tal med eleverne om følgende spørgsmål
 

  • Hvad tænker I, når I ser dette billede?
  • Hvordan tror I, drengen, der sidder alene, har det?
  • Tror I, at drengen tit har det sådan som på billedet?
  • Hvordan tror I, de andre børn har det?
  • Hvorfor tror I, at drengen sidder alene?
  • Hvad tror I, at drengen, der sidder alene, gerne vil?
  • Hvordan kan man hjælpe drengen?
  • Hvad kan børnene på billedet gøre?
  • Hvad kan voksne (fagpersoner og forældre) gøre for at hjælpe drengen?
  • Hvad kan drengen selv gøre?

Tal i klassen om, hvor mange af eleverne der har deres egne mobiltelefoner, og hvordan de bruger dem. Tal også om, hvordan mobiltelefonerne kan være med til at holde nogen udenfor, og hvad klassen kan gøre for at undgå, at det sker i netop deres klasse.

Nedskriv klassens gode råd til, hvordan man kan undgå, at nogen føler sig udenfor på grund af fx mobiltelefoner.