Gennem en række trivselsfremmende øvelser arbejder eleverne med klassens fællesskab. Leg er med til at skabe et fælles bånd, hvor de ydre rammer kommer i baggrunden og muligheden for at komme tættere på hinanden i fællesskabet opstår.
Introduktion
Det er vigtigt at sikre, at de yngste børn udvikler alsidige legekompetencer, og at der generelt set er god tid til leg. Leg er nemlig med til at understøtte fællesskabet i klassen. Med materialet sættes elevernes fællesskab i centrum, og der er mulighed for at dyrke børnenes nysgerrighed og lyst til at udforske forskelligartede aktiviteter og lege.
Formål
Formålet med materialet er først og fremmest at styrke fællesskabet i klassen. Formålet er desuden:
Materialets opbygning
Materialet består af en velkomst, grundviden, fire legebaserede øvelser om fællesskab og trivsel og til slut en opsamling.
Kobling til FN’s Børnekonvention
Alle Red Barnets materialer bygger på FN’s Børnekonvention. Dette materiale berører særligt følgende rettigheder:
Baggrund for materialet
Flere af de legebaserede øvelser i dette materiale er udviklet i samarbejde med legeekspert Kit Nørgaard.
Vigtig viden
Husk at orientere dig i ’vigtig viden’, når du forbereder dig. Her vil du nemlig blive gjort opmærksom på, om der skal bruges særlige remedier til en øvelse, eller om der er noget særligt, som du bør være opmærksom på.