Ekstra-modul

Skole-hjem

INTRODUKTION

Kobling til FN's Børnekonvention
Modulet berører særligt følgende rettigheder fra børnekonventionen: Voksne skal hjælpe og beskytte børn, så de trives, udvikler sig sundt og er trygge (artikel 5, 6, 26 + 27). Voksne (forældre og myndigheder) skal beskytte børn mod alle former for udnyttelse, vold og seksuelle overgreb og hjælpe børn, der har været udsat for dette (artikel 19 + 36). De beslutninger, der træffes i forhold til et barn, skal tage hensyn til, hvad der er bedst for barnet. Staten skal have nogle regler, der beskytter børn og sikrer, at børn trives (artikel 3).

Læringsmål

  • Forældregruppen bliver informeret om og inddraget i Stærke Sammen-forløbet.
  • Forældregruppen afprøver nogle aktiviteter fra Stærke Sammen-forløbet.
  • Forældregruppen laver sammen med fagpersonerne aftaler om, hvordan forældrene kan støtte op om Stærke Sammen-forløbet.
  • Forældregruppen bliver informeret om vold og seksuelle overgreb mod børn.

    INDLEDNING TIL FAGPERSON

    Skole-hjem-modulet giver jer mulighed for at informere og inddrage forældregruppen i jeres forestående arbejde med Stærke Sammen.

    I modulet er der forslag til, hvordan I kan fortælle om forløbet. Samtidig er der forslag til øvelser og aktiviteter, I kan lave sammen med forældregruppen med henblik på at vise, hvilke typer aktiviteter I kommer til at lave i klassen, og samtidig involvere forældregruppen i Stærke Sammen-forløbet.

    Modulet varer som udgangspunkt 60 minutter og kan fx laves i forbindelse med et forældremøde. I kan vælge at bruge skole-hjem-modulet, som det er, eller I kan tilpasse og justere i øvelser og tid ud fra jeres behov og muligheder.

    Til forældre

    Forældrebrev

    I kan finde et udkast til et forældrebrev, som I kan bruge til at informere forældregruppen skriftligt. Hent forældrebrevet her.

    Forældrefiduser

    På hjemmesiden foraeldrefiduser.dk kan forældre og fagpersoner finde inspiration til aktiviteter og arrangementer, der kan styrke et forældresamarbejde om klassens sammenhold. Besøg siden her.

    Støtte til forældre

    Det kan være en god idé på forhånd at finde kontaktoplysninger til kommunens tilbud om ’Åben rådgivning’. I kommunerne er der tilbud om åben, anonym rådgivning, enten over telefon eller ved personligt fremmøde, som støtte til forældre og familier, der oplever vanskeligheder eller udfordringer i dagligdagen. Forældre kan også ringe anonymt til Børns Vilkårs ForældreTelefon: 35 55 55 57. Her kan forældre anonymt drøfte store og små udfordringer i familiens hverdag.

    Introduktion af Stærke Sammen

    Fortæl forældregruppen, at I de næste otte-ti uger vil arbejde med Stærke Sammen i klassen med henblik på at arbejde med det stærke og trygge fællesskab og derigennem styrke eleverne og øge deres trivsel.

    Forslag til, hvad I kan fremhæve

    • Stærke Sammen er et læringsforløb med det formål at fremme resiliens. Resiliens handler bl.a. om, at de fællesskaber, børnene er en del af – fx klassen, familien eller fritidsklubben – er rare og trygge steder at være. Når vi arbejder med resiliens i skolen, arbejder vi med at fremme samhørigheden i klassen og styrke børnene til at møde og håndtere de udfordringer, livet kan byde på. Ved at styrke klassen som helhed bliver hver enkelt elev styrket (trivsel og alsidig udvikling).
    • Vi arbejder med, at klassefællesskabet skal være et sted, hvor der er en høj grad af omsorg, tillid og samarbejde. Vi arbejder med at anerkende hinandens mangeartede ressourcer og respektere forskelligheder i klassefællesskabet.
    • Vi ønsker, at klassefællesskabet skal være et sted, hvor børnene oplever, at deres rettigheder bliver respekteret og overholdt. Et sted, hvor børnene har medbestemmelse og kan deltage på en måde, der giver mening for dem – og hvor man kan være stolt af det, man er og kan.
    • Jo stærkere og tryggere et fællesskab er, desto mindre er sandsynligheden for, at der kan opstå mobbeproblematikker eller andre rettighedsoverskridende handlinger i fællesskabet.
    • Derudover er der i Stærke Sammen fokus på at øge elevers viden om deres rettigheder, følelser og grænser, vold og seksuelle overgreb – og at tale med dem om, hvor børn kan få hjælp og støtte, hvis de oplever svære situationer. Denne viden er relevant for alle elever i forhold til deres liv i skolen, fritidssammenhænge og hjemmet – både nu og fremadrettet. Rettigheder, grænser og børns ret til beskyttelse mod vold og seksuelle overgreb indgår som obligatorisk indhold i det lovpligtige emne Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Snak også med forældrene om lokale tiltag og tilbud, der kan støtte op om børn og forældre i jeres kommune eller lokalsamfund.
    • Stærke Sammen er funderet på Børnekonventionen (FN’s Konvention om Barnets Rettigheder). Viden om børns rettigheder indgår som en del af børns almene dannelse og er bl.a. en forudsætning for at udvikle demokratisk medborgerskab.
    • I Stærke Sammen arbejder eleverne med rettighedsformuleringer, hvor et udpluk af de 54 artikler fra Børnekonventionen er blevet slået sammen (vis evt. forældrene plakaten ’Børn har ret til...’, som kan findes på www.redbarnet.dk/skole under ’Børns rettigheder’). Når børn kender egne og andres rettigheder, er det lettere for dem at finde ud af, hvornår disse rettigheder ikke bliver overholdt, og dermed søge hjælp eller støtte fra andre (vis evt. plakaten ’Her kan børn få hjælp...’, som også findes på www.redbarnet.dk/skole under ’Børns rettigheder’). Fortæl, at I kommer til at arbejde både med rettig-heder og det ansvar, som rettighederne indebærer
    • Vis en oversigt over forløbet, og fortæl, hvor mange gange og hvornår I skal arbejde med Stærke Sammen. Fortæl kort om indholdet i de enkelte moduler (brug evt. afsnittet ’Modulerne i Stærke Sammen’, s. 18). Fortæl forældregruppen, at I har brug for dens opbakning og engagement til forløbet, og at I derfor både skal afprøve nogle øvelser fra forløbet og bruge tid på at aftale, hvordan forældregruppen kan støtte op om læringsforløbet, så det bliver et fælles projekt.

    Børnekonventionen

    FN vedtog Børnekonventionen i 1989. Børnekonventionen har sit fundament i fire overordnede rettighedsprincipper (s. 10) og består af 54 artikler. Danmark tilsluttede sig Børnekonventionen i 1991.

    Legeaktivitet: 'Kaste med bold i mønster'

    Cirka 5-10 minutter

    Formål med øvelsen

    At vise et eksempel på en legeaktivitet fra Stærke Sammen, der blandt andet har til formål at styrke fællesskabet.

    Materialer til øvelsen

    • To bløde bolde/risposer.

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

    • Forældre og fagpersoner står i en cirkel.
    • Fortæl, at I nu skal lave en af legeaktiviteterne fra læringsforløbet. I kan evt. fortælle, at der er mange legeaktiviteter i Stærke Sammen, der har til formål at give elever og fagpersoner mulighed for at dele sjov og glæde og styrke relationer og samhørighed i klassen. Legeaktiviteterne er også med til at understøtte elevernes læring og tage flere forskellige indlæringskanaler i brug.
    • Start evt. med en navnerunde, hvor alle siger deres navn højt.
    • Introducér legeaktiviteten med at fortælle, at legen går ud på, at man skal kaste en bold rundt til de andre i cirklen. Samtidig med at man kaster en bold til en i cirklen, siger man vedkommendes navn. Man skal kaste til en, der ikke har haft bolden endnu, og huske, hvem man kastede til. Alle skal kun have bolden én gang. Fremhæv, at det handler om at lykkes sammen som gruppe.
    • Start med at kaste bolden til en i gruppen, og sig personens navn … personen kaster nu bolden videre til en anden i gruppen og siger vedkommendes navn.
    • Når bolden har været hele vejen rundt, starter man forfra og kaster til den samme, som man kastede til i første runde – sådan at man gentager det samme mønster.
    • Hvis I vil øge udfordringen, kan I efter et par runder introducere en bold mere, så der er to bolde i omløb. Kast den anden bold ind i cirklen, når den første bold er halvvejs. Begge bolde skal kastes i samme mønster.
    • Slut af med en runde, hvor I kun kaster én bold og kaster meget langsomt. I kan evt. fortælle, at I arbejder med at slutte legeaktiviteter af i et stille og roligt tempo, så børnene kommer ned i et roligere stemningsleje, inden I går videre til næste aktivitet.

    Legeaktivitet: 'Et stort net og aftaler'

    Cirka 35 minutter

    Formål med øvelsen

     At vise et eksempel på en legeaktivitet fra Stærke Sammen og illustrere, hvordan et fællesskab er stærkere, når alle er med. At etablere en ramme, hvor I sammen kan lave aftaler om, hvordan forældrene kan støtte op omkring Stærke Sammen-forløbet

    Materialer til øvelsen

    • Et tætrullet garnnøgle af groft snor
    • Et stort ark (A1 eller to A2-ark tapet sammen)
    • Tusser

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

    1. Alle står i en cirkel.
    2. Fortæl, at I skal lave en aktivitet, der illustrerer, hvordan et fællesskab er stærkere, når alle er med. Aktiviteten lægger op til, at I bagefter skal aftale, hvordan forældregruppen bedst muligt kan støtte op om Stærke Sammen-forløbet.
    3. Start med at holde garnnøglet af groft snor i hånden, og introducér dig selv ved at sige dit navn og din titel (fx dansklærer, pædagog, AKT-lærer etc.) og klassen (fx 5. C etc.), som du er tilknyttet.
    4. Rul derefter garnnøglet hen til en forælder, mens du holder fast i snorens ende.
    5. Den pågældende forælder skal nu introducere sig selv og sige navnet på sit barn. Evt. kan forælderen også nævne én ting, han/hun godt kan lide at lave sammen med sit barn. Forælderen skal holde fast på snoren og derefter kaste garnnøglet til en anden forælder i gruppen.
    6. Når alle har haft garnnøglet, er der blevet skabt et stort net af garnet.
    7. Bed nu alle om at se på nettet, I har skabt. Forklar, at nettet symboliserer, hvordan I alle er knyttet sammen i et fællesskab. Forældrenes børn har et særligt fællesskab i klassen, men forældrene har også en vigtig rolle i dette fællesskab, for jo stærkere forældrefællesskabet og skole-hjem-samarbejdet er, desto stærkere bliver klassefællesskabet.
    8. Bed nu en eller to forældre om at give slip på deres snor, og se, hvordan nettet bliver mindre stærkt, og forbindelsen til de andre er blevet brudt. Tal om, at alle er vigtige i dette arbejde, både børnene i klassen og de voksne i børnenes liv.

    Fortæl, at I nu har planlagt, at I sammen skal aftale, hvordan forældrene bedst muligt kan støtte op om Stærke Sammen-forløbet.

    Start evt. med at lade forældrene brainstorme sammen to og to eller i mindre grupper. Efter ca. 5 minutter kan I samle op i plenum, hvor forældrene nævner nogle af de ting, de er kommet frem til.

    Sørg for at skrive forældrenes idéer op på det store ark. I kan også vælge at skrive allerede eksisterende aftaler på – fx hvis I har lavet konkrete aftaler om, hvordan skole og hjem sammen håndterer konflikter mellem børnene eller andet relevant. Husk, at der skal være plads på arket til, at alle kan få tegnet omridset af sine hænder rundt om.

    Afslutning

     På skift tegner man omridset af hånden på den person, der står til venstre for én. Omridset af hænder fungerer som en underskrift på, at alle forpligter sig på de aftaler, som I har fundet frem til.

    Slut mødet med at informere om, hvordan I vil holde forældregruppen opdateret om forløbet – fx hvis I planlægger at holde et afsluttende forældremøde, når I er færdige med forløbet. Eller hvis I planlægger at skrive løbende på skoleintra med henblik på at orientere forældregruppen om, hvilke tematikker I arbejder med i klassen.

    Eksempler hvorpå man som forælder kan støtte op om Stærke Sammen-forløbet

    • Spørge ind til børnenes erfaringer fra læringsforløbet.
    • Tale med børnene om klassefællesskabet – fx være opmærksom på, om de andre i klas- sen har det godt, og om der er plads til, at alle kan være en del af fællesskabet, her under tale med børnene om, hvad forældre, fagpersoner på skolen og de selv kan gøre for at hjælpe.
    • Lytte til børnene og tage deres meninger alvorligt. At være tydelige om egne værdier og holdninger, men give børnene plads til at udvikle deres egne.
    • Give børnene et ansvar, der passer til deres alder og modenhed.
    • Udvise interesse for børnenes relationer og onlineliv.
    • Give børnene støtte, plads og tid til at udvikle venskaber på tværs.
    • Hjælpe børnene med at deltage i meningsfulde fritidsaktiviteter.
    • Finde en god balance mellem børnenes ret til privatliv og jeres ansvar for, at børnene har det godt. Tal med dem om det.
    • Vise børnene, at de hører til, er værdsatte og elskede.
    • Søge støtte og hjælp, hvis der er vanskeligheder eller udfordringer i familien, som man selv har svært ved at løse.