Indsatser Stærke Sammen – Mellemtrin Modul 1 – Stærke sammen
Modul 1

STÆRKE SAMMEN

INTRODUKTION

Kobling til FN's Børnekonvention

Børn har ret til at gå i skole og få en uddannelse. Uddannelsen skal støtte børn i at udvikle sig til ansvarlige og deltagende mennesker og fremme, at børn kender til og respekterer børns rettigheder (artikel 28 +29). Voksne skal hjælpe og beskytte børn, så de trives, udvikler sig sundt og er trygge (artikel 5, 6, 26 + 27). Børn har ret til at give udtryk for deres følelser og meninger og at få dem respekteret – så længe de ikke forskelsbehandler (diskriminerer) eller undertrykker andre. Børn har ret til at søge, modtage og videregive information (artikel 12, 13 + 17). Børn har ret til at blive beskyttet mod forskelsbehandling (diskrimination) (artikel 2). Børn har ret til hvile, leg og deltagelse i kulturelle og kreative aktiviteter samt være aktive i fritidsforeninger (artikel 31).

Læringsmål

  • Eleverne har et overblik over hele forløbet: hvad, hvorfor, hvor og hvornår.
  • Eleverne har reflekteret over, hvad de forventer og håber, de kan få ud af forløbet.
  • Eleverne har bidraget aktivt til at udvikle de aftaler, der skal være gældende for ’det trygge rum’.

INDLEDNING TIL FAGPERSON

Hensigten med dette indledende modul er at informere, motivere og engagere eleverne i forhold til det forestående arbejde med Stærke Sammen. Materialet bliver præsenteret for eleverne, så de har en forståelse af, hvorfor I skal lave dette sammen, og et overblik over hele forløbet. Eleverne får at vide, hvor og hvornår I skal mødes omkring materialet. Samtidig får eleverne mulighed for at stille spørgsmål og fortælle, hvad de forventer og håber, de kan få ud af forløbet.

Begrebet resiliens bliver forklaret for eleverne ud fra konkrete eksempler med et særligt fokus på, hvordan materialet er med til at gøre jer stærke sammen. Hovedbudskabet er, at man er stærkere, når man står sammen med andre, end når man står alene. Styrke – både hos den enkelte og i fællesskabet – bliver koblet sammen med børns rettigheder. For når man kender egne og andres rettigheder, er det lettere at finde ud af, hvornår rettighederne ikke bliver overholdt, og hvornår man har brug for hjælp eller støtte fra andre. På den måde bliver man stærkere. Men der skal også være nogle voksne eller jævnaldrende, der er klar til at hjælpe – derfor er det vigtigt at være stærke sammen.

I modulet er der fokus på, at I sammen etablerer de aftaler, der skal være gældende, når I arbejder med Stærke Sammen. Aftalerne er gældende under arbejdet med materialet. Det er hensigten, at eleverne skal være aktive medskabere af disse aftaler, så de giver mening for dem, og eleverne føler et ejerskab til aftalerne. I det efterfølgende modul (modul 2) bliver der arbejdet mere i dybden med børns rettigheder, og eleverne bliver introduceret for FN’s Børnekonvention. Der vil gennem hele læringsforløbet være mulighed for at referere til Børnekonventionen og dens artikler. 

INTRODUKTION AF FORMÅL OG MATERIALET

Cirka 15 minutter

Tal med eleverne om, at I i den kommende periode vil tage jer tid til at arbejde med klassens fællesskab. Det skal I gøre ved sammen at udforske, hvad børns rettigheder er – samt tale om emner, der er vigtige for, at alle i klassen har det godt og føler sig trygge. Der vil blive lagt særlig vægt på elevernes trivsel og fællesskab i klassen, men det kan også handle om andre fællesskaber, som eleverne er en del af. Fortæl, at I også kommer til at tale om nogle svære emner og situationer, man som barn kan stå i, samt om, hvad man kan gøre i disse situationer. Der er mange måder at tale om resiliens i børnehøjde på. Fagpersonen kan vælge at tale med eleverne om begrebet resiliens eller holde sig til udtrykket 'stærke sammen'. Du kan som fagperson lade dig inspirere af den følgende illustration kaldet 'Plantemetaforen' , eller selv finde på en introduktion, som vil egne sig til elevgruppen. 

Efter I har talt sammen om resiliens eller indre og fælles styrke, bliver eleverne introduceret til forløbet, og fagpersonen giver et overblik over modulerne, de forskellige tematikker og ikke mindst resten af modul 1. 

BEGREBET RESILIENS

Resiliens handler bl.a. om, at de fællesskaber, vi er en del af – for eksempel vores klasse, familie og fritidsklub – er rare og trygge steder at være. Når vi arbejder med resiliens i skolen, så arbejder vi med, at klassen skal være et rart og trygt sted, hvor alle kan trives og lære noget – og hvor vi sammen kan løse konflikter og hjælpe og støtte hinanden. Det handler om at skabe og have gode relationer til hinanden, at kunne genkende og forstå følelser hos sig selv og andre, at kende og respektere børns rettigheder og have viden om grænser. Det handler om at holde af sig selv og være stolt af det, man er og kan.

Startleg 1 - 'KASTE BOLD I MØNSTER'

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At styrke fællesskabet og skabe rammer for glæde gennem leg. Legeaktiviteten kan styrke elevernes fokuserede opmærksomhed og deres koncentrationsevne.

Materialer til øvelsen

  • To bløde bolde (alternativt risposer)

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Alle står i en cirkel.
  2. Introducér legen med at fortælle, at legen går ud på, at man skal kaste en bold rundt til de andre i cirklen. Samtidig med at man kaster en bold til en anden i cirklen, siger man vedkommendes navn. Man skal kaste til en, der ikke har haft bolden endnu, og huske, hvem man kastede til. Alle skal kun have bolden en gang.
  3. Start med at kaste bolden til en i gruppen, og sig personens navn. Personen kaster nu bolden videre til en anden i gruppen og siger vedkommendes navn.
  4. Når bolden har været hele vejen rundt, starter man forfra og kaster til den samme, som man kastede til i første runde.
  5. Hvis spændingsniveauet skal øges, kan I skabe udfordring ved at introducere to bolde efter et par runder. Når den første bold er halvvejs, så kast den anden bold ind i cirklen. Den anden bold skal kastes i samme mønster som den første.
  6. En anden mulighed for udfordring er at kaste bolden i omvendt mønster, sådan at man kaster bolden til den, man oprindeligt modtog bolden af.

Afslutning

Slut af med en runde, hvor I kun kaster én bold og kaster meget langsomt (for eksempel leger, at bolden er meget tung) og hvisker hinandens navn, når I kaster, for at sænke spændingsniveauet i gruppen.

Startleg 2 - 'SEND ET HÅNDTRYK RUNDT'

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At samle gruppen og formidle et budskab om, at I skal lave noget sammen.

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Alle holder hinanden i hånden og står i en cirkel.
  2. Som fagperson vender du dig mod venstre og får øjenkontakt med eleven ved siden af, samtidig med at du giver eleven et håndtryk. Eleven sender håndtrykket videre ved at få øjenkontakt til den person, der står til venstre og giver vedkommende et håndtryk. Håndtrykket skal sendes hele vejen rundt i cirklen.

Afslutning

Bed eleverne om at holde hinanden i hånden og på dit signalord at sætte sig ned i en cirkel på gulvet.

TEMAØVELSE 1 - 'ET STORT NET'

Cirka 20 minutter

Formål med øvelsen

At fremme samarbejde og følelsen af fællesskab. Øvelsen er med til at illustrere vigtigheden af at være med i et fællesskab, hvor alle deltager aktivt ud fra egne præmisser. Øvelsen illustrerer samtidig, hvordan et fællesskab er stærkere, når alle er med.

Materialer til øvelsen

  • Et tætrullet garnnøgle af groft snor

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Alle sidder i en stor cirkel.
  2. Fagpersonen starter med at holde det store garnnøgle af groft snor i hånden og fortælle gruppen noget om sig selv (eksempelvis noget man er god til eller godt kan lide at lave).
  3. Rul derefter garnnøglet hen til en elev i gruppen, mens du holder fast i snorens ende.
  4. Bed nu eleven sige noget om sig selv, holde fast på snoren og derefter rulle garnnøglet til en anden i gruppen.
  5. Når alle har haft garnnøglet, er der blevet skabt et stort net af snoren.
  6. Bed nu alle om på samme tid at rejse sig op, mens de holder fast i snoren. Når alle er kommet op at stå, forklarer fagpersonen, at nettet symboliserer, hvordan I alle er knyttet sammen i et fællesskab. Derfor er det vigtigt, at alle er med og bidrager, så det bliver et rart og trygt fællesskab. Alle har en vigtig rolle i fællesskabet (helheden er mere end de enkelte dele).
  7. For at illustrere ovenstående, så bed en eller to elever om at give slip på deres snor, og se, hvordan nettet bliver mindre stærkt, og forbindelsen til de andre er blevet brudt.

Afslutning

Slut eventuelt øvelsen af med, at alle igen holder i nettet og sætter sig ned på gulvet. Eleverne går nu én efter én tilbage til den, de har fået garnnøglet af, mens de ruller garnnøglet op. 

TEMAØVELSE 2 - 'DET TRYGGE RUM'

Cirka 25 minutter

Formål med øvelsen

At eleverne er med til at etablere aftaler for ’det trygge rum’. At fremme en atmosfære af gensidig respekt i gruppen.

Materialer til øvelsen

  • Et stort ark (A1 eller to A2-ark tapet sammen)
  • Tusser
  • Tape/selvklæbende gummi til ophængning af planche

Tal med eleverne om, at det er vigtigt, at alle er med til at bestemme, hvilke aftaler der skal være gældende, så alle føler sig godt tilpas i gruppen. Aftalerne gælder særligt, når I mødes i gruppen som en del af Stærke Sammen-materialet, men aftalerne bør også gælde på andre tidspunkter.

Øvelsesvejledning - Sådan gør du: 

  1. Fagpersonen tegner et skema på flipover/smartboard/tavlen. Der skal tegnes en kolonne med titlen 'AFTALER' og en kolonne med titlen 'HVORDAN - (HANDLINGER)'.
  2. Først taler eleverne sammen i mindre grupper om, hvilke aftaler der er vigtige for dem, hvis det skal være sjovt, trygt og inkluderende at mødes om arbejdet med Stærke Sammen.
  3. Efterfølgende samler I alle op i plenum, hvor hver gruppe nævner de aftaler, de er kommet frem til. Aftalerne skrives alle ind i det fælles skema. 
  4. I fællesskab skal I sammen vælge 3-5 aftaler ud som de vigtigste og derefter skrive dem op på det store ark. 
  5. Til sidst tegner alle omridset af hinandens hænder hele vejen rundt i papirets kant - omridset af hænderne fungerer som en underskrift på, at alle forpligter sig på de aftaler, som I sammen har fundet frem til. Planchen hænges efterfølgende op i klassen. 

ENERGIZER - 'ACTION-NAVNE'

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At aktivere eleverne og give dem mulighed for at grine og bevæge sig.

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Alle står i en cirkel.
  2. Forklar, at I nu skal skiftes til at sige jeres navn sammen med en bevægelse, og at I hele tiden skal bygge oven på de andres navn og bevægelser. Start med at sige dit navn, og lav en bevægelse.
  3. De andre deltagere skal efterfølgende kopiere bevægelsen, mens de i kor siger dit navn.
  4. Bagefter er det eleven til venstre for dig, der skal sige sit navn sammen med en bevægelse.
  5. Nu skal hele gruppen på samme tid først gentage dit navn og din bevægelse og derefter elevens navn og bevægelse – så der hele tiden bliver bygget videre på en sekvens.
  6. Fortsæt, til I har været cirklen rundt. 

Variation

Hvis legeaktiviteten skal gøres mere udfordrende, så bed eleverne om at finde på en bevægelse, der starter med samme bogstav som deres navn (for eksempel jeg er hoppende Hans, smilende Sara, malende Mohamed, twistende Tina, råbende Ronja etc.).

AFSLUTNING OG EVALUERING

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At eleverne får mulighed for at melde tilbage, hvordan de synes, det har været at deltage i dagens modul, samt evaluering af elevernes læring med afsæt i de opstillede læringsmål.

Materialer til øvelsen

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Udlevér ’Evalueringsark, modul 1’ til alle elever, og gennemgå arket med dem.
  2. Eleverne kan enten udfylde arket alene eller sammen med andre. I kan også have en fælles dialog i gruppen, mens eleverne skriver eller tegner på deres eget ark. Sørg eventuelt for at have ekstra papir til de elever, der helst vil tegne.
  3. Det udfyldte evalueringsark sættes i elevens mappe.

Tal eventuelt om følgende emner

  • Hvad ved du nu, som du ikke vidste før?
  • Hvorfor er det vigtigt at være stærke sammen?
  • Hvad håber du, at vi kan få ud af arbejdet med materialet?
  • Nævn en af vores aftaler
  • ....