Indsatser Stærke Sammen – Indskoling Modul 7 – Afslutning
Modul 7

Afslutning

Introduktion

Da dette er det sidste modul i Stærke Sammen og dermed en opsummering og afrunding, berører modulet mange forskellige artikler fra Børnekonventionen og alle kategorierne børnerettighedsplakaten 'Alle børn har ret'. 

INDLEDNING TIL FAGPERSON

Dette er det sidste modul i materialet Stærke Sammen til indskolingen. Modulet er en afslutning og en markering af de temaer og emner, som I har arbejdet med i de sidste seks uger. Bemærk, at modul 7 i lighed med modul 1 kun strækker sig over en enkelt lektion. Det er vigtigt, at afslutningen af forløbet bliver markeret og snakket igennem med eleverne, både i forhold til de temaer, I har arbejdet med, men også for at få en forståelse for, hvad eleverne har fået ud af at arbejde med materialet.

Du kan eventuelt vælge at forlænge modulet med en hyggelig klassefejring til sidst, hvor I laver noget rart sammen for at fejre, at børn har rettigheder, og at I nu kender til dem.

Det er vigtigt, at eleverne ved, at selvom arbejdet med Stærke Sammen er slut (for denne gang), er det stadig vigtigt at huske de temaer, I har arbejdet med. Under arbejdet med grænser, følelser, vold og overgreb er det sandsynligt, at en eller flere elever er blevet opmærksomme på noget, som er forkert i deres egne familier. Dermed er der mulighed for, at en eller flere elever efterfølgende vil have brug for at snakke om dette. 

I alle moduler vil der efter temaøvelsen/-øvelserne være en supplerende øvelse. Denne øvelse er den samme i A- og B-modulet. Øvelsen er ikke tænkt som en del af dagens program, men kan bruges, hvis eleverne har brug for at skifte fokus eller bevæge sig lidt.

Hvor ofte sker det?

Antallet af børn og unge, der har været udsat for vold og seksuelle overgreb, er omfattet af et mørketal, fordi det ikke er alle overgreb, der bliver opsporet af myndighederne eller på anden vis. Det er derfor ikke muligt at angive det reelle omfang i Danmark. Der findes dog datakilder, som på forskellig vis kaster lys over omfanget. Undersøgelser viser, at vold og seksuelle krænkelser og overgreb mod børn ikke kun bliver begået af voksne. Overgrebene finder også sted i skolen blandt eleverne. Både når det kommer til fysiske og digitale krænkelser, oplever mange børn og unge at blive krænket af andre børn og unge. 

STARTLEG - 'mærk dig selv'

Cirka 5 minutter

Formål med øvelsen

Eleverne mærker sig selv og egen krop. Øvelsen bringer eleverne ned i tempo og sænker dermed deres arousal. Det skærper deres opmærksomhed og koncentrationsevne.   

Øvelsesvejledning - sådan gør du 

    1. Fortæl eleverne, at I nu skal lave en lille startøvelse sammen, hvor I skal mærke jer selv. 
    2. Bed eleverne om at rejse sig op og stå med let spredte ben. Forklar, at du nu vil sige og gøre nogle ting, som de også skal gøre. 
    3. Start med at tage armene op over hovedet og ryste dem. Mens I ryster armene, lader I dem arbejde sig ned mod fødderne. Når I når fødderne, klapper I jer på forsiden af benene og videre op ad lårene, op over maven og brystet for til sidst at ende med et klap på skuldrene. 
    4. Tag en dyb indånding, og mens I ånder ud, lader I armene falde ned langs siden af kroppen. Træk vejret dybt ind, og ånd langsomt ud et par gange. 
    5. Læg derefter begge hænder oven på hovedet, og tryk let ned, så I kan mærke hovedets form. Flyt hænderne ned og mærk kinder og ører med håndfladerne. Flyt hænderne et par gange, så I får mærket hele ansigtet og baghovedet. 
    6. Læg nu den ene hånd på modsatte skulder og før den langsomt ned over armen. Sørg for at trykke let ned med hånden, så I får mærket både overarm, albue, underarm og håndryg. Gentag øvelsen med den anden hånd på modsat skulder og arm. 
    7. Læg hænderne på brystet, og tag en dyb indånding. Tryk let ind mod brystkassen, mens I ånder ud, og gentag derefter øvelsen på maven. Træk vejret ind og mærk, hvordan luften får maven til at spile sig ud, og pust langsomt ud, mens maven glider ind på plads igen.  
    8. Placér en hånd på hvert lår, og træk vejret ind. Mens I ånder ud, fører I langsomt hænderne ned over lår, knæ og underben. Hvis I kan nå helt ned og lade dem hvile på oversiden af fødderne, er det fint – ellers stopper I bare, når I ikke kan nå længere. 
    9. Vend tilbage til stående position, og tag så et par sidste dybe ind- og udåndinger. Mærk, hvordan kroppen bliver rolig og afslappet og klar til at gå i gang med Stærke Sammen.   

    Alternativ
    Hvis du vurderer, at eleverne har brug for at komme op i gear i stedet for ned i gear, inden I går i gang med dagens modul, kan du vælge at lege ’Regnvejr’ i stedet for. I regnvejrslegen mærker eleverne også sig selv og deres egne kroppe, dog i et hurtigt tempo i stedet for et langsomt.

    Ugens tema og 7. kapitel af 'Agernskoven'

    Cirka 5 minutter

    Opsamling fra sidst og introduktion til dagen

    Indled modulet med en kort opsamling på, hvad eleverne arbejdede med i det foregående modul. Spørg for eksempel, om de kan huske, hvad der skete i ‘Agernskoven’, eller hvad I snakkede om, efter at I havde hørt lydcasen med Mads, for at aktivere elevernes hukommelse. Spørg eleverne, om der er noget, de har tænkt på efterfølgende.

    Fortæl eleverne, at i dag er sidste gang, I skal arbejde med Stærke Sammen. Gennemgå modulet og fortæl dem, at I skal snakke om alle de ting, I har arbejdet med i forløbet, og hvordan det har været at arbejde med disse emner og temaer. Selvom I er færdige med at arbejde med Stærke Sammen, er det vigtigt at huske på de ting, som I har lært.

    Fortæl, at børnerettighedsplakaten kommer til at blive hængende i klassen for at minde jer om, at alle børn har rettigheder, som de voksne omkring jer skal overholde.

    Fortæl eleverne, at selvom I ikke længere arbejder med forløbet, må de altid komme og fortælle dig eller en anden voksen, de stoler på, hvis der er noget, der er svært derhjemme, eller hvis I har nogen svære tanker om det ene eller det andet. Understreg, at eleverne stadig gerne må tage fat i dig eller en kollega, hvis de har brug for at tale om noget, der er svært – også når I ikke længere arbejder med Stærke Sammen-materialet.

    Materialer til øvelsen

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

    1. Læs 7. kapitel af ‘Agernskoven’ højt for eleverne eller afspil den fra lydfil.
    2. Når du har læst dagens kapitel, så snak med eleverne om refleksionsspørgsmålene, som du finder efter dagens kapitel.  

    Temaøvelse 1 - Den vigtigste rettighed

    Cirka 20 minutter

    Materialer til øvelsen

    Øvelsesvejledning - sådan gør du

        1. Kig på plakaten og gennemgå de overordnede kategorier af rettigheder. Inddrag gerne eleverne, og bed dem komme med eksempler på rettigheder for hver kategori. Hvis ikke de kan det, kan du nævne et par eksempler.
        2. Giv eleverne et par minutter til at tale med sidemakker om, hvilke rettigheder de bedst kan lide, ikke kendte før jeres arbejde med Stærke Sammen, eller hvad de synes er de vigtigste rettigheder for dem og andre børn. 
        3. Bed derefter eleverne om at nævne den rettighed, de synes, er den vigtigste, og om at begrunde, hvorfor de valgte netop den. For eksempel: ”Jeg synes, den vigtigste rettighed er, at ingen må slå børn, fordi det ikke er rart at blive slået”. Du eller din kollega noterer de nævnte rettigheder og tæller op, hvordan det fordeler sig.

          OBS! Pres ikke en elev, som har svært ved at begrunde – det kan være rigtig svært, så godtag bare svaret, og gå videre til den næste.  
        4. Saml op på de rettigheder, eleverne har nævnt, og konkludér, at de heldigvis ikke behøver at vælge mellem rettighederne i virkeligheden – fordi de har dem alle sammen.
        5. Afspil Wafandes børnerettighedssang ’Det er mit liv’. Det er helt fint, at eleverne kun hører sangen og ikke ser musikvideoen – da det kan give bedre mulighed for at lytte til teksten. Fortæl børnene, at I kommer til at høre sangen flere gange i løbet af året. Det er en god måde at fastholde elevernes refleksion og tanker omkring forløbet.
        6. Fortæl eleverne, at I nu er færdige med at arbejde med materialet Stærke Sammen. Fortæl eleverne, at selvom der ikke er flere moduler, så skal I stadig huske de ting, I har lært og har arbejdet med.
        7. Snak med eleverne om, hvad de synes, har været det bedste/sjoveste/sværeste ved materialet. 

        AFSLUTNING PÅ STÆRKE SAMMEN

        I må gerne markere, at I nu har arbejdet med Stærke Sammen og forhåbentligt derfor også er blevet stærkere sammen. Bag eventuelt en kage eller andet, I synes kunne være en festlig markering.

        SLUTØVELSE - LYT OG TEGN / OPSAMLING PÅ MATERIALET

        Cirka 15 minutter

        Formål med øvelsen 

        At eleverne på en stille og rolig måde får samlet deres tanker og viden om dagens tema. 

        Materialer til øvelsen

        Øvelsesvejledning - sådan gør du

        1. Eleverne får udleveret deres evalueringsark. 
        2. Fortæl eleverne, at når musikken begynder, skal de tegne så længe musikken varer. De kan enten tegne det, de har hørt om i ‘Agernskoven’, de øvelser, som de har lavet, noget fra de film eller lydfiler, som de har arbejdet med, en følelse (eksempelvis som smiley) på det, de har lavet i dag, eller bare en krusedulle. Eleverne kan ikke tegne noget forkert, da det er det, de har oplevet, som de skal tegne. 
        3. Spørg, om der er nogen af eleverne, som vil vise deres ark for klassen. Brug elevernes tegneark til at snakke hele forløbet igennem med klassen. Spørg undervejs ind til, hvad de enkelte elever husker bedst eller synes var mest spændende.  
        4. Fortæl eleverne, at de må tage deres ark med hjem, når de er færdige.

        AFSLUTNING - Klappeleg

        Cirka 15 minutter

        Formål med øvelsen 

         At eleverne slutter forløbet af med et smil på læberne og samtidig får klappet ad sig selv og hinanden for nu at være blevet stærke sammen.

        Øvelsesvejledning - sådan gør du  

        1. Alle står tæt i en cirkel – skulder mod skulder.
        2. Den voksne forklarer og demonstrerer samtidig, mens vedkommende siger:
          • ”et” – skal alle klappe med begge hænder på deres knæ.
          • ”to” – skal alle klappe blidt på knæet på den person, der står til venstre for dem.
          • ”tre” – skal alle klappe blidt på knæet på den person, der står til højre for dem.
          • ”fire” – skal alle klappe blidt på skulderen på den, der står til venstre for dem.
          • ”fem” – skal alle klappe blidt på skulderen på den, der står til højre for dem.
        3. Den voksne styrer tempoet og siger et, to, tre, fire, fem i kronologisk rækkefølge et par gange. Giv gerne god tid til, at børnene kan nå at klappe et givet sted. 
        4. Gør børnene opmærksomme på, at de skal klappe blidt, så klappene udgør en slags massage. Børnene skal blive ved med at klappe til der kommer en ny 'kommando'. 
        5. Sørg for at slutte af med en rolig runde, hvor I klapper helt stille og roligt.

        Variationer
        For at øge udfordringen kan man sige rækkefølgen baglæns eller undlade at nævne tallene i kronologisk rækkefølge samt variere i rytmen og intervallerne. Hvis der skal være mindre udfordring, kan I nøjes med at bruge sekvens et-tre.