Dag 2: Tirsdag
Introduktion
Saml børnene og fortæl dem, at I også i dag skal arbejde med STÆRKE SAMMEN. Lige som i går skal I begynde med ’Mærk dig selv-øvelsen’ og bagefter vil du læse en bog højt, som handler om to gode bjørnevenner, der hedder Nanna og Samson. Til sidst slutter I af med at synge STÆRKE SAMMEN-sangen, som I lærte i går. Introducér gerne Talerøret, som I lavede mandag og fortæl, at I kan bruge det, når de skal skiftes til at sige noget, så kun den, der holder røret må tale.
Tidsforbrug:
1,5-2 timer.
Øvelse 1
Kropsøvelse 'Mærk dig selv’
Materialer:
- Kropsøvelse til oplæsning.
- Eventuelt et roligt stykke musik, som I kan afspille i baggrunden, mens øvelsen bliver læst op. Hvis I vælger at bruge et stykke musik, skal det kun være melodi og ingen sang. Eventuelt puder eller underlag til at ligge på.
Mål:
At børnene lærer at slappe af, mærke sig selv, at få en bevidsthed om deres egne kroppe og på sigt bliver gode til at mærke egne grænser.
Denne øvelse er gennemgående i hele STÆRKE SAMMEN-materialet, og I vil derfor arbejde med den, hver gang I arbejder med materialet. Når børnene i en tidlig alder lærer at mærke deres egne kroppe, vil det også blive nemmere for dem at identificere ting, som de ikke synes, er rare, og som overskrider deres personlige grænser.
Beskrivelse:
Børnene skal røre ved den kropsdel, du nævner (fx arm). Øvelsen inddrager følesansen og styrker børnenes motorik og kropsbevidsthed. Det kan især være svært for de yngste børn at røre den kropsdel, samtidig med at den bliver nævnt – så det er vigtigt ikke at gå for hurtigt frem. Øvelsen bidrager til at børnene lærer at mærke sig selv.
Sådan gør du:
- Bed børnene om at sætte sig eller lægge sig ned på gulvet. De enkelte børn bestemmer selv, hvad de synes, er rarest.
- Fortæl børnene, at I nu skal lave en øvelse, hvor I skal lære jeres kroppe at slappe helt af. Øvelsen hedder ‘Mærk dig selv’, og den handler om at finde ro.
- Fortæl børnene, at du vil læse øvelsen op (eventuelt med rolig musik i baggrunden), og at børnene skal prøve at gøre det, som du fortæller dem. Det kan fx være at røre ved armen.
- Fortæl børnene, at de kun skal mærke på sig selv og altså ikke røre ved hinanden.
- Fortæl børnene, at de selv bestemmer, om de vil have åbne eller lukkede øjne – alt efter hvad de synes, er rarest.
- Læs øvelsen op for børnene – langsomt og roligt, så de har tid til at mærke sig selv og lade roen falde over sig. Vis evt. på dig selv, hvordan børnene skal gøre.
Variation:
Hvis I på forhånd kan fornemme på børnene og deres koncentrationsniveau, at det bliver svært at komme hele øvelsen igennem i et stræk, kan I vælge at dele øvelsen op i etaper.
Fx kan I om mandagen fokusere på hovedet og skuldrene, tirsdag på armene, hænderne og alle fingrene, onsdag på maven og navlen, torsdag på benene og fredag på fødderne og de enkelte tæer. I kan også bygge mere og mere på øvelsen, så mandag er hovedet og skuldrene, tirsdag er hoved, skuldre og arme osv.
Lige meget hvilken variation der passer bedst til jer, anbefaler vi, at I altid slutter af med de dybe vejrtrækninger og sætningerne om, at barnet er værdsat, en god ven og én, man gerne vil passe på.
Øvelse 2
‘Hemmeligheder’
Materialer:
- Bogen ‘Hemmeligheder’ af Lisbeth Zornig Andersen m.fl. (Husk at læse læsevejledningen og efterordet, inden du læser for børnene)
- Eventuelt printede stregtegninger af Nanna og Samson
- Farveblyanter/tusser til farvelægning
Mål:
At børnene hører om ’gode og dårlige hemmeligheder’ og ved, at de skal fortælle andre om det, hvis nogen beder dem holde på dårlige hemmeligheder.
Beskrivelse:
Bogen ‘Hemmeligheder’ er ligesom kropsøvelsen ‘Mærk dig selv’ og STÆRKE SAMMEN-sangen en fast del af STÆRKE SAMMEN-materialet. Blandt andet skal I læse bogen tre gange i løbet af STÆRKE SAMMEN-ugen, hvor hver oplæsning har forskellige formål. Bogen skal ligge fast i jeres STÆRKE SAMMEN-kasse, så børnene selv kan tage bogen frem og kigge i den. Idéen med at læse bogen flere gange er at udvikle børnenes sprog omkring gode og dårlige hemmeligheder. Det giver dem bedre muligheder for at sige fra, hvis nogen udsætter dem for noget ubehageligt. Derudover skaber det et rum for, at børn, som har været udsat for overgreb, får en naturlig anledning til at fortælle andre om det – det kan være til en ven, et familiemedlem, en pædagog, en lærer eller en anden, som barnet stoler på og er tryg ved.
I dag er formålet i første omgang bare, at børnene hører historien. I skal derfor ikke stille dialogspørgsmålene fra bogen før næste gang, I læser bogen højt.
Sådan gør du:
- Fortæl børnene, at de skal høre en historie om to bjørne, der hedder Samson og Nanna.
- Læs bogen højt for børnene, og lad dem se på billederne undervejs.
- Læs kun bogen, og vis børnene billederne. Ved denne oplæsning skal der ikke bruges dialogspørgsmålene fra bogen.
Tip:
Lad gerne børnene selv sidde med bogen (enten før eller efter højtlæsningen), så de lærer den at kende.
Det kan være svært for nogle børn at forstå, hvad hemmeligheder er, og hvad det dækker over, også selvom I snakker om det i forbindelse med bogen. Det er derfor en rigtig god idé, at I løbende (også efter STÆRKE SAMMEN-ugen) vender tilbage til at læse og snakke om bogen – gerne både ved hjælp af selve bogen, stregtegningerne, og også hvis I har valgt at have en Samson- og en Nanna-bamse i jeres STÆRKE SAMMEN-kasse.
Forslag til supplerende aktiviteter:
Print stregtegninger af Samson og Nanna, og giv børnene mulighed for at tænke over historien, mens de farvelægger tegninger. De farvelagte tegninger kan enten hænges op eller lægges ned i kassen. Tegningerne kan efterfølgende bruges til at understøtte børnenes fortælling af og perspektiver på historien og dens budskab.
Der er fem forskellige stregtegninger af Samson og Nanna, og denne aktivitet kan derfor bruges flere gange, og gerne hver gang I har arbejdet med bogen.
Øvelse 3
STÆRKE SAMMEN-sang
Materialer:
- STÆRKE SAMMEN-sang
- Udstyr til at afspille STÆRKE SAMMEN-sangen med tilhørende video (fx tablet)
Mål:
At børnene gennem sang lærer om deres ret til at sige fra, hvis nogen gør noget ved dem, som ikke er rart.
Beskrivelse:
Sangen er skrevet på en enkel melodi, så den er nem at synge med på. Derudover er der lavet simple fagter, som bliver vist på video af børn i 6-7-årsalderen. På den måde kan de mindre børn lære af de ældre børn, og de ældre børn kan spejle sig i jævnaldrende.
Sangen er ligesom kropsøvelsen ‘Mærk dig selv’ en fast del af materialet. I skal synge sangen og lave fagterne sammen, hver gang I arbejder med STÆRKE SAMMEN-materialet. For de små børn er det måske i begyndelsen bare en sangleg med sjove fagter. Efterhånden som børnene synger sangen igen og igen, vil de forhåbentligt forstå, at sangen handler om deres basale rettigheder. Målet er, at sangen på sigt lærer dem at sige fra, hvis der nogen, der gør noget ved deres kroppe, som de ikke kan lide. Samtidig lærer de også at sige til – sige det til andre, hvis der er noget, der føles forkert, og som de ikke kan lide.
Sådan gør du:
- Saml børnene i en rundkreds.
- Fortæl, at nu skal I lære en sang, som I kommer til at synge, hver gang I laver STÆRKE SAMMEN-lege og -øvelser. Sangen hedder ‘STÆRKE SAMMEN’.
- Først skal I høre og se sangen – det er nemlig en sang, hvor I skal gøre noget med jeres kroppe, imens I synger.
- Afspil STÆRKE SAMMEN-sangen med fagter for børnene.
- Afspil gerne sangen et par gange, og prøv, om I kan gøre de samme ting, som børnene i videoen.
Tip:
Det er en god idé at downloade og gemme sangen på det udstyr, I bruger til at afspille den. Så slipper I for at finde den frem hver gang.
STÆRKE SAMMEN-sang