DAG 1

MANDAG

Introduktion

Saml børnene og fortæl, at denne uge er en Stærke Sammen-uge, hvilket betyder, at I hver dag skal lave nogle lege og øvelser sammen. Alt efter børnenes alder kan du spørge dem om, hvad de tror, det betyder at blive stærke sammen. Snak herefter med børnene om deres bud. 

Forklar, at nogle af legene træner musklerne, men at det også handler om at blive gode venner, som hjælper hinanden, passer på hinanden, og som derfor er stærke sammen.

Afhængigt af børnegruppens alder kan det være en god idé at skabe overblik over dagens program - for eksempel ved at fortælle, hvad I skal lave. For elever i børnehaveklasse kan det ofte være en god hjælp til at overskue dagens program. For mindre børn i børnehaven kan det derimod virke uoverskueligt. Fortæl derfor først om de enkelte øvelser, lige inden I går i gang. 
 
Tidsforbrug: 1,5-2 time 

ØVELSE 1 - 'MÆRK DIG SELV'

Materialer til øvelsen

  • Oplæsningsarket: “Mærk dig selv”. 
  • Eventuelt et roligt stykke musik, som I kan afspille i baggrunden, mens øvelsen bliver læst op. Hvis I vælger at bruge et stykke musik, skal det kun være melodi og ingen sang.  
  • Eventuelt puder eller underlag til at ligge på. 

Formål med øvelsen

At børnene lærer at slappe af, mærke sig selv, at få en bevidsthed om deres egne kroppe og på sigt bliver gode til at mærke egne grænser. 

Denne øvelse er gennemgående i hele Stærke Sammen-materialet, og I vil derfor arbejde med den hver gang, I arbejder med materialet. Når børn i en tidlig alder lærer at mærke deres egne kroppe, bliver det nemmere for børnene at identificere ting, de ikke synes er rare og som overskrider deres personlige grænser. 

Beskrivelse af øvelsen

Børnene skal røre ved den kropsdel, du nævner (eksempelvis en arm). Øvelsen inddrager følesansen, og styrker børnenes motorik og kropsbevidsthed. Det kan være svært for især de yngste børn, at røre en kropsdel mens den bliver nævnt – så det er vigtigt, ikke at gå for hurtigt frem. Øvelsen bidrager til, at børnene lærer at mærke sig selv. 
 
Øvelsesvejledning - sådan gør du 

  1. Bed børnene om at sætte sig eller lægge sig ned på gulvet. De enkelte børn bestemmer selv, hvad de synes er rarest.
  2. Fortæl børnene, at I nu skal lave en øvelse, hvor I skal lære jeres kroppe at slappe helt af. 
  3. Fortæl børnene, at du vil læse øvelsen op (eventuelt med rolig musik i baggrunden), og at børnene skal prøve at gøre det, som du fortæller dem. Det kan for eksempel være at røre ved armen.
  4. Fortæl børnene, at de kun skal mærke på sig selv og altså ikke røre ved hinanden.
  5. Fortæl børnene, at de selv bestemmer, om de vil have åbne eller lukkede øjne – alt efter, hvad de synes er rarest.
  6. Læs øvelsen op for børnene langsomt og roligt, så de har tid til at mærke sig selv og lade roen falde over sig. Vis eventuelt på dig selv, hvordan børnene skal gøre.  

TIPS TIL ØVELSEN

Det kan være svært for nogle børn at sidde/ligge stille og koncentrere sig om indholdet i øvelsen. Det kan derfor være en god idé at fortælle, at I skal lave denne øvelse flere gange i løbet af ugen (og også fremadrettet). Derfor kan de øve sig i at høre, hvad de skal. Anerkend, at det kan være svært at ligge/sidde stille og høre efter, men at I øver jer i det sammen - det er en del af at blive stærke sammen. Anerkend børnenes indsats – også selvom det kun lykkes at være stille og lytte i et øjeblik. 

Det er helt okay, hvis I ikke når igennem hele øvelsen hver gang. Stop, inden der kommer for meget uro i gruppen. Slut altid øvelsen af med, at I sammen trækker vejret tungt og roligt tre gange og siger de afsluttende sætninger – også når I har afbrudt øvelsen før tid. 

Brug eventuelt faste pladser, så børnene ved, hvor de skal sidde/ligge hver dag – dette kan gøre øvelsen mere overskuelig for børnene. Det kan også være en god idé, at I som voksne træffer en beslutning om, hvorvidt børnene sidder eller ligger, hvis børnene har svært ved at vælge og dermed bliver urolige. I kender gruppen bedst og ved, hvad der fungerer for dem. 

Hvis I på forhånd kan fornemme på børnene og deres koncentrationsniveau, at det bliver svært at gennemføre hele øvelsen i ét stræk, kan I dele øvelsen op i etaper. For eksempel kan I om mandagen fokusere på hovedet og skuldrene, tirsdag på armene, hænderne og alle fingrene, onsdag på maven og navlen, torsdag på benene og fredag på fødderne og de enkelte tæer. I kan også bygge mere og mere på øvelsen, så mandag er hovedet og skuldrene, tirsdag er hoved, skuldre og arme og så videre.

ØVELSE 2 - STÆRKE SAMMEN-KASSEN OG TALRØR

Materialer til øvelsen

  • Papkasse – gerne med låg og håndtag (der skal kunne ligge en A4-mappe i).
  • Materialer til udsmykning af kasse.
  • Talerør (For eksempel et køkkenrullerør). 

Formål med øvelsen
At børnene bliver inddraget helt fra begyndelsen og føler ejerskab til kassen. Det er deres kasse, og de har alle været med til at lave den. Børnene skal vide, at de må kigge i den, når de vil. Det samme gælder for talerøret/-rørene. Formålet med et talerør er, at give børnene en håndgribelig genstand, som kan hjælpe dem, når de øver sig i turtagning. Talerøret kan samtidig også hjælpe nogle børn med blidt at flytte deres grænser, så de får mere mod til at sige noget foran andre. 

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Saml børnene ved et bord, eller hvor I plejer at male.
  2. Fortæl børnene, at I nu skal lave jeres fælles Stærke Sammen-kasse og et Stærke Sammen-talerør. Kassen skal bo på jeres stue/i jeres klasse. I skal bruge kassen til alle jeres Stærke Sammen-ting, som eksempelvis en mappe med en masse sjove lege. Fortæl, at det er jeres fælles kasse, og at alle derfor gerne må kigge i den.
  3. Alle skal have lov til at male og dekorere både kassen og talerøret. Lav eksempelvis børnenes håndaftryk eller andet, de synes, er sjovt.
  4. Fortæl børnene undervejs, at I skal bruge talerøret, når I øver jer på at være stærke sammen. Den, der har talerøret, må sige noget, og de andre skal være stille og lytte godt efter. 

TIPS TIL ØVELSEN

Da det kan være svært at alle kan være med til at dekorere talerøret, kan I eventuelt lave flere forskellige, så børnene også selv kan vælge, hvilket de vil bruge, når det er deres tur til at tale. I kan også lave et/flere talerør, som bliver i klassen/på stuen, og derudover lave et til hvert barn, som de kan få med hjem. Det er en god måde at inddrage forældrene i jeres arbejde med Stærke Sammen og kan skabe en bro mellem skole/institution og hjemmet. 

Lav eventuelt en ny kasse en gang om året, så I hele tiden er sikre på, at de børn, der er på stuen, føler ejerskab over for kassen. 

Hvis I arbejder med materialet i en 0. klasse, kan det være en god idé, at klassen får deres Stærke Sammen-kasse med videre til 1. klasse. Det kan være en god måde at skabe en rød tråd for børnene og samtidig fortsætte arbejdet med Stærke Sammen (som også findes i versioner til indskolingen og mellemtrinet). Der er ingen grænser for, hvad der kan komme i kassen, så længe det er betydningsfuldt for børnene og dermed er med til at understøtte det overordnede formål med at arbejde med Stærke Sammen. 

ØVELSE 3 - STÆRKE SAMMEN-sangen

Materialer til øvelsen 

  • Stærke Sammen-sangen (eventuelt også tekst og akkorder).
  • Udstyr til at afspille Stærke Sammen-sangen med tilhørende video (eksempelvis en tablet). 

Formål med øvelsen
At børnene gennem sang lærer om deres ret til at sige fra, hvis nogen gør noget ved dem, som ikke er rart.  

Beskrivelse af øvelsen
Sangen er skrevet på en enkel melodi, så den er nem at synge med på. Derudover er der lavet simple fagter, som bliver vist på video af børn i 6-7-års alderen. På den måde kan de mindre børn lære af de ældre børn, og de ældre børn kan spejle sig i jævnaldrende.    

Sangen er, ligesom kropsøvelsen ‘Mærk dig selv’, en fast del af materialet. I skal synge sangen og lave fagterne sammen, hver gang I arbejder med Stærke Sammen-materialet. For de små børn er det måske i begyndelsen bare en sangleg med sjove fagter. Efterhånden som børnene synger sangen igen og igen, vil de forhåbentligt forstå, at sangen handler om deres basale rettigheder. Målet er, at sangen på sigt lærer dem at sige fra, hvis der nogen, der gør noget ved deres kroppe, som de ikke kan lide. Samtidig lærer de også at sige til andre, hvis der er noget, der føles forkert, og som de ikke kan lide.   

Øvelsesvejledning - sådan gør du 

  1. Saml børnene i en rundkreds.  
  2. Fortæl, at nu skal I lære en sang, som I kommer til at synge hver gang, I laver Stærke Sammen-lege og øvelser. 
  3. Først skal I høre og se sangen – det er nemlig en sang, hvor I skal gøre noget med jeres kroppe, imens I synger.  
  4. Afspil Stærke Sammen-sangen med fagter for børnene. 
  5. Afspil gerne sangen et par gange og prøv, om I kan gøre de samme ting, som børnene i videoen.   

          TIPS TIL ØVELSEN

          Det er en god idé at downloade og gemme sangen på det udstyr, I bruger til at afspille den. Så slipper I for at finde den frem hver gang. Sangen er indspillet i et langsomt tempo, så børnene har mulighed for at lære teksten og fagterne. I takt med at I lærer sangen og fagterne at kende, kan I også undlade at se/høre sangen, og i stedet synge den i det tempo, som passer til den enkelte gruppe af børn. Når I kender sangen, kan I selv spille musik til, eksempelvis ved brug af rasleæg, og hvad I ellers har til rådighed af ting, der kan lave lyde. Det kan være en god måde at skabe ejerskab over sangen og samtidig en god måde til at udfolde børnenes forståelse af sangens indhold og budskab.