Dag 1: Mandag
Introduktion
Saml børnene, og fortæl, at denne uge er en STÆRKE SAMMEN-uge, som betyder, at I hver dag skal lave nogle lege og øvelser sammen.
Tips: Alt efter børnenes alder kan du spørge dem om, hvad de tror, det betyder at blive stærke sammen. Snak herefter med børnene om deres bud og deres forståelse af STÆRKE SAMMEN.
Forklar, at nogle af legene også træner musklerne, men at det lige så meget handler om at blive gode venner, som hjælper hinanden, passer på hinanden, og som derfor er STÆRKE SAMMEN.
Afhængigt af børnegruppens alder kan det være en god idé at skabe overblik over dagens program fx ved at begynde med at fortælle, hvad I skal lave. For elever i børnehaveklasse kan det ofte være en god hjælp til at overskue dagens program. For mindre børn i børnehaven kan det derimod virke uoverskueligt. Fortæl derfor først om de enkelte øvelser, lige inden I går i gang.
Tidsforbrug:
1,5-2 timer.
Øvelse 1
Kropsøvelse 'Mærk dig selv’
Materialer:
- Kropsøvelse til oplæsning.
- Eventuelt et roligt stykke musik, som I kan afspille i baggrunden, mens øvelsen bliver læst op. Hvis I vælger at bruge et stykke musik, skal det kun være melodi og ingen sang. Eventuelt puder eller underlag til at ligge på.
Mål:
At børnene lærer at slappe af, mærke sig selv, at få en bevidsthed om deres egne kroppe og på sigt bliver gode til at mærke egne grænser.
Denne øvelse er gennemgående i hele STÆRKE SAMMEN-materialet, og I vil derfor arbejde med den, hver gang I arbejder med materialet. Når børnene i en tidlig alder lærer at mærke deres egne kroppe, vil det også blive nemmere for dem at identificere ting, som de ikke synes, er rare, og som overskrider deres personlige grænser.
Beskrivelse:
Børnene skal røre ved den kropsdel, du nævner (fx arm). Øvelsen inddrager følesansen og styrker børnenes motorik og kropsbevidsthed. Det kan især være svært for de yngste børn at røre den kropsdel, samtidig med at den bliver nævnt – så det er vigtigt ikke at gå for hurtigt frem. Øvelsen bidrager til at børnene lærer at mærke sig selv.
Sådan gør du:
- Bed børnene om at sætte sig eller lægge sig ned på gulvet. De enkelte børn bestemmer selv, hvad de synes, er rarest.
- Fortæl børnene, at I nu skal lave en øvelse, hvor I skal lære jeres kroppe at slappe helt af. Øvelsen hedder ‘Mærk dig selv’, og den handler om at finde ro.
- Fortæl børnene, at du vil læse øvelsen op (eventuelt med rolig musik i baggrunden), og at børnene skal prøve at gøre det, som du fortæller dem. Det kan fx være at røre ved armen.
- Fortæl børnene, at de kun skal mærke på sig selv og altså ikke røre ved hinanden.
- Fortæl børnene, at de selv bestemmer, om de vil have åbne eller lukkede øjne – alt efter hvad de synes, er rarest.
- Læs øvelsen op for børnene – langsomt og roligt, så de har tid til at mærke sig selv og lade roen falde over sig. Vis evt. på dig selv, hvordan børnene skal gøre.
Variation:
Hvis I på forhånd kan fornemme på børnene og deres koncentrationsniveau, at det bliver svært at komme hele øvelsen igennem i et stræk, kan I vælge at dele øvelsen op i etaper.
Fx kan I om mandagen fokusere på hovedet og skuldrene, tirsdag på armene, hænderne og alle fingrene, onsdag på maven og navlen, torsdag på benene og fredag på fødderne og de enkelte tæer. I kan også bygge mere og mere på øvelsen, så mandag er hovedet og skuldrene, tirsdag er hoved, skuldre og arme osv.
Lige meget hvilken variation der passer bedst til jer, anbefaler vi, at I altid slutter af med de dybe vejrtrækninger og sætningerne om, at barnet er værdsat, en god ven og én, man gerne vil passe på.
Øvelse 2
STÆRKE SAMMEN-kasse og talerør
Materialer:
- Papkasse – gerne med låg og håndtag (der skal kunne ligge en A4-mappe i)
- Materialer til udsmykning af kasse
- Talerør (Fx et køkkenrullerør)
Mål:
At børnene bliver inddraget helt fra begyndelsen og føler ejerskab til kassen. Det er deres kasse, og de har alle været med til at lave den. Børnene skal vide, at de må kigge i den, når de vil. Det samme gælder for talerøret/-rørene. Formålet med et talerør er at give børnene en håndgribelig ting, som kan hjælpe dem, når de øver sig i turtagning. Talerøret kan samtidig også hjælpe nogle børn med blidt at flytte deres grænser, så de får mere mod til at sige noget foran andre.
Sådan gør du:
- Saml børnene ved et bord, eller hvor I plejer at male.
- Fortæl børnene, at I nu skal lave jeres fælles STÆRKE SAMMEN-kasse og et STÆRKE SAMMEN-talerør. Kassen skal bo på jeres stue/i jeres klasse. I skal bruge kassen til alle jeres STÆRKE SAMMEN-ting, som fx en mappe med en masse sjove lege. Fortæl, at det er jeres fælles kasse, og at alle derfor gerne må kigge i den.
- Alle skal have lov til at male og dekorere kassen og talerøret. Lav eksempelvis børnenes håndaftryk eller andet, de synes, er sjovt.
- Fortæl undervejs børnene, at I skal bruge talerøret, når I øver jer på at være STÆRKE SAMMEN. Den, der har talerøret, må sige noget, og de andre skal være stille og lytte godt efter.
Forslag til supplerende aktiviteter:
Da det kan være svært at alle kan være med til at dekorere talerøret, kan I eventuelt lave flere forskellige, så børnene også selv kan vælge, hvilket de vil bruge, når det er deres tur til at tale.
I kan også lave et/flere talerør, som bliver i klassen/på stuen, og derudover lave et til hvert barn, som de kan få med hjem. Det er en god måde at inddrage forældrene i jeres arbejde med STÆRKE SAMMEN og kan skabe en bro mellem skole/institution og hjemmet.
Øvelse 3
STÆRKE SAMMEN-sang
Materialer:
- STÆRKE SAMMEN-sang (Evt. Tekst og akkorder)
- Udstyr til at afspille STÆRKE SAMMEN-sangen med tilhørende video (fx tablet)
Mål:
At børnene gennem sang lærer om deres ret til at sige fra, hvis nogen gør noget ved dem, som ikke er rart.
Beskrivelse:
Sangen er skrevet på en enkel melodi, så den er nem at synge med på. Derudover er der lavet simple fagter, som bliver vist på video af børn i 6-7-årsalderen. På den måde kan de mindre børn lære af de ældre børn, og de ældre børn kan spejle sig i jævnaldrende.
Sangen er ligesom kropsøvelsen ‘Mærk dig selv’ en fast del af materialet. I skal synge sangen og lave fagterne sammen, hver gang I arbejder med STÆRKE SAMMEN-materialet. For de små børn er det måske i begyndelsen bare en sangleg med sjove fagter. Efterhånden som børnene synger sangen igen og igen, vil de forhåbentligt forstå, at sangen handler om deres basale rettigheder. Målet er, at sangen på sigt lærer dem at sige fra, hvis der nogen, der gør noget ved deres kroppe, som de ikke kan lide. Samtidig lærer de også at sige til – sige det til andre, hvis der er noget, der føles forkert, og som de ikke kan lide.
Sådan gør du:
- Saml børnene i en rundkreds.
- Fortæl, at nu skal I lære en sang, som I kommer til at synge, hver gang I laver STÆRKE SAMMEN-lege og -øvelser. Sangen hedder ‘STÆRKE SAMMEN’.
- Først skal I høre og se sangen – det er nemlig en sang, hvor I skal gøre noget med jeres kroppe, imens I synger.
- Afspil STÆRKE SAMMEN-sangen med fagter for børnene.
- Afspil gerne sangen et par gange, og prøv, om I kan gøre de samme ting, som børnene i videoen.
Tip:
Det er en god idé at downloade og gemme sangen på det udstyr, I bruger til at afspille den. Så slipper I for at finde den frem hver gang.
STÆRKE SAMMEN-sang