Modul A
Konflikter og samarbejde
Formål med modul A
Modulet handler om konflikter og forskellige måder, man kan håndtere konflikter på.
En konflikt kan forstås som en uoverensstemmelse, der giver spændinger i og mellem mennesker.
Konflikter er en naturlig del af livet og er ikke nødvendigvis dårlige. Hvis konflikter håndteres hensigtsmæssigt, kan de føre til nytænkning og ny læring.
I dette modul arbejder klassen konkret med at styrke samarbejdet og elevernes færdigheder i konflikthåndtering.
Læringsmål
-
Eleverne har viden om, hvad konflikter er.
-
Eleverne har viden om forskellige reaktionsmåder i konfliktsituationer.
-
Eleverne kan give eksempler på forskellige måder, man kan håndtere en konflikt på.
Herover kan du downloade de materialer til modul A, som skal printes enten til ophængning i klassen eller uddeling blandt eleverne.
Videomateriale til modul A
Til STÆRKE SAMMEN - modul A hører derudover videoen 'Legefilm: At håndtere konflikter'.
Video: 'Legefilm: At håndtere konflikter' (5:34 min.)
-
- Smartboard/flipover/tavle.
- Kuglepenne med snore bundet fast (antal snore = antal gruppedeltagere).
- Papkrus (et til hver gruppe).
- En bold eller andre sjove/fjollede kasteredskaber, fx en slasket plastikhøne eller et tøjdyr, der kan bruges til at løfte stemningen.
Børnekonventionen
Modulet berører særligt følgende rettigheder fra børnekonventionen:
-
Børn har ret til at gå i skole og få en uddannelse. Uddannelsen skal støtte børn i at udvikle sig til ansvarlige og deltagende mennesker og fremme, at børn kender til og respekterer børns rettigheder (artikel 28 + 29).
-
Børn har ret til at give udtryk for deres følelser og meninger og at få dem respekteret – så længe de ikke forskelsbehandler (diskriminerer) eller undertrykker andre. Børn har ret til at søge, modtage og videregive information (artikel 12, 13 + 17).
-
Børn har ret til at blive beskyttet mod forskelsbehandling (diskrimination) (artikel 2).
-
Børn har ret til at have deres egen kultur, deres eget sprog og selv vælge deres religion (artikel 14 + 30).