Indsatser Stærke Sammen – Mellemtrin Modul 2 – Børns rettigheder
Modul 2

BØRNS RETTIGHEDER

INTRODUKTION

Kobling til FN's Børnekonvention
Modulet berører særligt følgende rettigheder fra Børnekonventionen: Rettighederne gælder alle børn (0-18 år). Det er lige meget, hvordan man ser ud, hvad man tror på, osv. Alle skal behandles ligeværdigt (artikel 1 + 2). Voksne (staten) skal sørge for, at alle børn og voksne får kendskab til Børnekonventionen, og at den bliver respekteret og overholdt (artikel 4 + 42). Børn har ret til at gå i skole og få en uddannelse. Uddannelsen skal støtte børn i at udvikle sig til ansvarlige og deltagende mennesker og fremme, at børn kender til og respekterer børns rettigheder (artikel 28 + 29).

Læringsmål

  • Eleverne har viden om FN’s Børnekonvention.
  • Eleverne kan udtrykke de fire grupper af rettigheder (principper) i Børnekonventionen.
  • Eleverne kan vurdere børns rettigheder i relation til deres eget liv.

INDLEDNING TIL FAGPERSON

Formålet med modulet er at øge elevernes kendskab til FN’s Børnekonvention og derigennem gøre børns rettigheder nærværende i elevernes eget liv.

Når elever kender deres rettigheder, har de lettere ved at insistere på, at disse bliver overholdt, og de har bedre forudsætninger for at sætte egne grænser, respektere andres grænser og søge hjælp. Derfor er udvikling af viden om børns rettigheder et vigtigt element i det forebyggende og trivselsfremmende arbejde i skolen. Elevers kendskab til egne rettigheder og det ansvar, der følger med, er også en del af børns almene dannelse og en forudsætning for at udvikle demokratisk medborgerskab. I formidlingen af børns rettigheder lægges der særligt vægt på, at elever er en del af et større samfund, og at staten har forpligtet sig til at yde beskyttelse til alle borgere (børn og voksne). Samtidig vægtes også betydningen af de mindre og lokale fællesskaber, eksempelvis klassefællesskabet, hvor man kan hente hjælp og støtte hos voksne og jævnaldrende. Alle de følgende moduler i forløbet relaterer sig til udvalgte artikler i FN’s Børnekonvention.

Startleg 1 - 'RÆKKEFØLGE'

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At styrke samarbejdet og give deltagerne mulighed for at se hinanden på en ny måde og opleve nye tilhørsforhold

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Alle elever får til opgave at stille sig i en række efter et bestemt tema, eksempelvis: 
  • Højde
  • Alder
  • Farve på bluse
  • Skostørrelse
  • Længde fra fingerspids til albue
  • Andet

Variation

Legeaktiviteten kan laves, hvor eleverne ikke må tale sammen og i stedet kun bruge fagter. 

OPSAMLING FRA SIDST OG INTRODUKTION

Cirka 10 minutter

Fagpersonen indleder modulet med en kort opsamling på, hvad eleverne arbejdede med i det foregående modul. Spørg eksempelvis eleverne, hvad der gjorde særligt indtryk på dem, og om der er noget, de har tænkt på efterfølgende. Spørg eventuelt gruppen, hvem der kan huske, hvad I lavede sammen sidst, for at genaktivere elevernes viden.

Fagpersonen fortæller herefter, at klassen i dag skal arbejde med børns rettigheder og FN’s Børnekonvention, hvor alle børns rettigheder står skrevet ned. Her kan fagpersonen fremhæve børns ret til at kende Børnekonventionen (artikel 42), og skolens ansvar for at fremme børns kendskab til og respekt for børns rettigheder (artikel 28 + 29).

Eleverne bliver introduceret til modulets læringsmål og indhold. Fagpersonen præsenterer modulets tre læringsmål, og fortæller eleverne, at I skal lave to temaøvelser og en energizer, der handler om:

Børnekonventionen

De fire grupper af rettigheder (principper) i Børnekonventionen

Børns rettigheder generelt

Modulet afsluttes med opsamling og evaluering.

TEMAØVELSE 1 - 'FN'S BØRNEKONVENTION'

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At eleverne får et overordnet kendskab til FN’s Børnekonvention.

Materialer til øvelsen

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Hæng plakaterne op et synligt sted i lokalet.
  2. Indled med at spørge eleverne, hvor mange der kender deres rettigheder.
  3. Forklar, at du nu vil læse nogle af børns rettigheder op, og at eleverne efter hver enkelt rettighed skal række deres hånd op, hvis de synes, at den rettighed er vigtig/god at have (vælg ca. fem rettigheder ud).
  4. Tal med eleverne om, hvorfor de synes, at den givne rettighed er vigtig/god at have, og hvordan denne rettighed kommer til udtryk i børns liv i Danmark.

Variation

Alternativt til håndsoprækning kan man spørge eleverne, hvilke rettigheder de synes er vigtige, og bede dem begrunde hvorfor. Eller man kan lave en bevægeøvelse, hvor eleverne skal placere sig i tre hjørner: ’vigtig’, ’ikke vigtig’ og ’ved ikke’ – eventuelt med efterfølgende dialog.

Rettigheder - Mulige udpluk

  • Retten til at leve
  • Retten til at kende sine rettigheder
  • Retten til at blive inddraget i beslutninger, der har betydning for en
  • Retten til at udtrykke sine følelser, tanker og meninger
  • Retten til at vælge sin religion
  • Retten til lægehjælp
  • Retten til at gå i skole
  • Retten til at lege og hvile sig
  • Retten til at tale sit modersmål
  • Retten til at blive beskyttet (for eksempel mod vold, seksuelle overgreb, dårlig behandling, mobning og til at blive hjulet af voksne, herunder forældre og staten)
  • Retten til at have et navn og en nationalitet

OM BØRNEKONVENTIONEN

Alle børn i Danmark og resten af verden har rettigheder. For eksempel har børn ret til at lege, gå i skole, få mad, sige deres mening og ikke blive udsat for vold og diskrimination. Alle rettigheder er skrevet ned i FN’s Konvention om Barnets Rettigheder, der også bliver kaldt for Børnekonventionen.

Arbejdet med børns rettigheder startede efter 1. verdenskrig. I 1959 blev ’Erklæringen om Barnets Rettigheder’ udformet. Børnekonventionen blev vedtaget af FN i 1989. De fleste lande i verden har sagt ja til at overholde de regler, der står i Børnekonventionen. Danmark tilsluttede sig Børnekonventionen i 1991.

I 2014 fyldte Børnekonventionen 25 år. Børnekonventionen indeholder 54 rettigheder (artikler), der gælder for alle børn i de lande, der har tilsluttet sig.

TEMAØVELSE 2 - 'gæt en rettighed'

Cirka 40 minutter

Formål med øvelsen

At eleverne forholder sig til de fire grupper af rettigheder (principper) i Børnekonventionen på en legende måde, så de derigennem kan opnå et større kendskab til børns rettigheder.

Materialer til øvelsen

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Del eleverne ud i grupper med cirka fem elever i hver.
  2. Giv hver gruppe et arbejdsark med de fire grupper af rettigheder (principper) i Børnekonventionen. Gennemgå, og konkretiser de fire grupper af rettigheder sammen med eleverne.
  3. Forklar eleverne, at de i gruppen skal vælge en af de fire rettighedsgrupper (principper) og drøfte, hvordan de kan vise den valgte gruppe af rettigheder i et rollespil på maks. to minutter. Eleverne skal øve sig i at vise rollespillet for resten af klassen.
  4. Instruér eleverne i, at de ikke må fortælle de andre i klassen, hvilken gruppe af rettigheder de har valgt, og at øvelsen går ud på, at resten af klassen skal gætte den gruppe af rettigheder, rollespillet illustrerer.
  5. Giv eleverne 15 minutter til at forberede rollespillet.
  6. Efter 15 minutter samles hele klassen igen, og arbejdsgrupperne viser på skift deres rollespil.
  7. Efter hvert rollespil gives der tid til, at eleverne kan gætte, hvilken gruppe af rettigheder rollespillet handlede om. Når gruppen af rettigheder er gættet, kan I have en kort fælles dialog om, hvilke former for ansvar der følger med den pågældende gruppe af rettigheder.

ENERGIZER - 'SOLEN SKINNER PÅ'

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At få eleverne til at reflektere over børns rettigheder på en legende måde. At illustrere, at eleverne, på trods af at de er forskellige og unikke, også har meget tilfælles.

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Alle står i en cirkel.
  2. Forklar, at du nu vil sige nogle sætninger, der starter med, ”solen skinner på …”.
  3. Start gerne med enkle ting, som du ved, mange elever i klassen har tilfælles, og bland derefter andre sætninger ind samt sætninger om rettigheder. Til de ældre elever kan man eventuelt undlade den indledende sætning: ”Solen skinner på …”.
  4. De elever, der synes, at sætningen passer på dem, træder et skridt ind i cirklen. Bagefter træder de tilbage i den store cirkel.

Variation: Legeaktiviteten kan også laves som en variant, hvor der er stole til alle i gruppen på nær én. Når eleverne er enige om et udsagn, skal de skifte stol. Den, der ikke får en plads, bliver inde i midten sammen med den voksne og er klar til at sætte sig på en stol, når der bliver en ledig.

Forslag til sætninger, der starter med "Solen skinner på"

  • Alle, der har sorte strømper på
  • Alle med en næse
  • Alle, der kan lide fodbold
  • Alle, der stod op før klokken 7 i morges
  • Alle, der godt kan lide at lytte til musik

Alle, der synes, at …... er vigtig:

  • Retten til at kende sine rettigheder
  • Retten til at udtrykke sine følelser, tanker og meninger
  • Retten til at vælge sin religion
  • Retten til at lege og hvile sig
  • Retten til at tale sit modersmål
  • Retten til at blive beskyttet (mod vold, seksuelle overgreb, dårlig behandling)
  • Retten til at have et navn og en nationalitet

AFSLUTNING OG EVALUERING

Cirka 10 minutter

Formål med øvelsen

At eleverne får mulighed for at melde tilbage, hvordan de synes, det har været at deltage i dagens modul, samt evaluering af elevernes læring med afsæt i de opstillede læringsmål.

Materialer til øvelsen

Øvelsesvejledning - sådan gør du

  1. Udlevér ’Evalueringsark, modul 2’ til alle elever, og gennemgå arket med dem.
  2. Eleverne kan enten udfylde arket alene eller sammen med andre. I kan også have en fælles dialog i gruppen, mens eleverne skriver eller tegner på deres eget ark. Sørg eventuelt for at have ekstra papir til de elever, der helst vil tegne.
  3. Det udfyldte evalueringsark sættes i elevens mappe.

Tal eventuelt om følgende emner

  • Hvad ved du nu, som du ikke vidste før?
  • Hvad synes du, at alle børn bør vide om børns rettigheder og Børnekonventionen? 
  • Hvad af det, vi har arbejdet med i dag, vil du gerne dele med dine forældre eller en ven? 
  • Var der nogle bestemte aktiviteter/lege/øvelser, du særligt godt kunne lide?