Loftet

- quick guide

Introduktion

Klassetrin:

Udskoling

Tid:

Fra 4 lektioner

Fag:

Forløbet er forankret i folkeskolens formålsparagraf. Klassen kan arbejde med forløbet i:

  • Dansk
  • Filmkundskab
  • Samfundsfag
  • Historie
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Brug også gerne forløbet i den understøttende undervisning eller som et tværfagligt forløb.

Læs om de tilhørende kompetenceområder i undervisningsvejledningen.

Materialet er webbaseret og består af:

  • Et onlineforløb til eleverne 
  • En quickguide (denne side)
  • En undervisningsvejledning 

Formål

Hver anden familie i Danmark er berørt af psykiske lidelser og kommer på et tidspunkt i kontakt med det psykiatriske behandlingssystem – og i gennemsnit har 10 procent af eleverne i grundskolen allerede haft oplevelser med psykiske sygdomme helt tæt inde på livet. For både børn, unge og voksne kan psykiske lidelser være svære at tale om. Mange oplever psykisk sygdom som et tabu, og generelt kender danskerne ikke til problemets omfang.

Formålet med materialet ’Loftet – om psykisk sygdom’ er, at elever i udskolingen får øget bevidsthed om psykiske sygdomme, og at de lærer, hvordan man hjælper og udviser tolerance og respekt over for mennesker med psykiske lidelser.

Aktiviteter

Herunder får du et hurtigt overblik over aktiviteterne til forløbet. Se i undervisningsvejledningen for forklaring og gennemgang af de enkelte aktiviteter.

Indledende aktivitet til før filmen (aktivitet 1)

For-forståelsesøvelse med fokus på normalitet, lykke og filmens titel.

Se filmen (aktivitet 2)

Den mest essentielle aktivitet i forløbet er at se filmen 'Loftet'. Psykisk sygdom er behæftet med tabu, og elevernes reaktion på filmen kan variere afhængig af den enkelte elevs egne erfaringer og hans eller hendes sociale og kulturelle baggrund. Sørg derfor for, at der er en underviser, pædagog eller anden fagperson til stede, når eleverne ser filmen.

Forslag til aktiviteter efter filmen (aktivitet 3a-3j)

Aktivitet 3a til 3j er forslag til aktiviteter, klassen kan arbejde med efter, de har set 'Loftet'. Udvælg de aktiviteter, som passer til netop din klasses tid og fokus.

Aktiviteterne kan på forskellig vis indgå i en analyse af 'Loftet' og i en diskussion af filmens tematik omkring tolerance og respekt i forhold til personer med psykiske lidelser.

Forslag til afsluttende opgaver (aktivitet 4a-4g)

Aktiviteterne 4a til 4g er forslag til afsluttende og evaluerende opgaver. Udvælg de af aktiviteterne, der passer til din klasses tid og fokus.

 

Gå til undervisningsvejledningen 

Gå til elevernes forløbsside