Modul 4
Fokus på personlige grænser online
Personlige grænser online
Indled med en opsummering af erfaringerne fra modul 3 om personlige grænser i den fysiske verden. Dagens øvelse ligner øvelsen i modul 3, men sætter fokus på, at vi også har vores personlige grænser, når vi kommunikerer online, og når billeder og film af os bliver gjort offentlige.
Opgaven ’Grænselinjen’
Tegn en kridtstreg på gulvet i klassen. I den ene ende af stregen tegnes en glad smiley, mens der i den anden ende af stregen tegnes en sur smiley. Midt på stregen tegnes et spørgsmålstegn. Når du efterfølgende læser et udsagn op, skal eleverne placere sig på stregen, afhængigt af i hvilken grad de synes, udsagnet er acceptabelt. Udsagnene vil omhandle forskellige situationer, som for nogle kan være grænseoverskridende, mens de for andre vil være helt acceptable. Nogle af udsagnene vil være klart uacceptable for alle. Kridtstregen skal være tilstrækkelig lang, og der skal være god plads til siderne, så der er plads til alle.
Læs udsagnene fra Bilag 2 højt i klassen. Efter hvert udsagn placerer eleverne sig på stregen, i forhold til om de synes, udsagnet er ’o.k.’, ’ikke o.k.’ eller uklart for dem.
Opsamling
Arbejdet med opgaven har sikkert tydeligt vist, at eleverne har forskellige grænser for, hvad de vil acceptere, og hvad de ikke vil acceptere i forhold til andre. Det kan være værd at fremhæve de spørgsmål, hvor der var størst forskelle i besvarelserne. Der kan også her være nogle forskelle på pigers og drenges grænser, som det kan være relevant at fremhæve.
Der er mulighed for at arbejde mere grundigt med temaet digitale sexkrænkelser i Red Barnets undervisningsmateriale DeShame.