Børns rettigheder

- quick guide

Introduktion

Klassetrin:

Mellemtrin

Tid:

Fra 4 lektioner

Fag:

Forløbet er forankret i folkeskolens formålsparagraf. Klassen kan arbejde med forløbet i:

  • Dansk
  • Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
  • Historie

Brug også gerne forløbet i den understøttende undervisning eller som et tværfagligt forløb.

Læs om de tilhørende kompetenceområder i undervisningsvejledningen.

Materialet er webbaseret og består af:

Formål

Formålet med 'Børns rettigheder... beskytter mere end ud tror' er, at eleverne bliver mere opmærksomme på deres egne og andres rettigheder. Det skyldes, at op mod hver fjerde barn under 18 år ikke kender til sine rettigheder. I forløbet lærer eleverne om deres grundlæggende rettigheder – og om retten til at sige fra. De lærer om børnekonventionen og om, hvor de kan søge hjælp – både til dem selv og til andre – hvis deres rettigheder bliver krænket.

Aktiviteter

Herunder får du et hurtigt overblik over aktiviteterne til forløbet. Se i undervisningsvejledningen for forklaring og gennemgang af de enkelte aktiviteter.

Forforståelse (aktivitet 1)

En for-forståelsesøvelse med fokus på begrebet 'rettighed'.

Aktiviteter til bogen ’Børns rettigheder… beskytter dig mere end du tror’ (aktivitet 2-11)

Aktiviteterne handler om børns rettigheder i forhold til privatliv, vold, overgreb og personlige grænser. Udvælg de aktiviteter, der passer til netop din klasses tid og fokus.

Til aktiviteterne 2-11 skal eleverne bruge bogen ’Børns rettigheder… beskytter dig mere end du tror’. Eleverne kan downloade bogen på forløbssiden.

Afrunding (aktivitet 12a-12e)

Aktivitet 12a til 12e er aktiviteter, klassen kan arbejde med for at afrunde forløbet med børns rettigheder. Brug de aktiviteter, der passer til din klasses tid og fokus.

 

Gå til undervisningsvejledningen 
Gå til elevernes forløbsside