Hvad er digital mobning?

Mobning på nettet kaldes også "digital mobning", "online mobning" eller "cybermobning."

Grundlæggende handler mobning om fællesskaber. Mobning er nemlig tæt forbundet med alle menneskers fundamentale behov for at høre til og være en del af et fællesskab. Mobning er aldrig okay – og det er voksnes ansvar at håndtere og stoppe det.

Mobning kan se forskelligt ud. Det kan være, at en person bliver forfulgt, udelukket fra fællesskabet, gjort grin med eller for tilsendt hadefulde kommentarer. Mobning er voldsomt for den, der bliver udsat. Men mobning på digitale platforme kan opleves værre, fordi der er særlige vilkår ved teknologien, der kan eskalere mobningen.

Kendetegn ved mobning på nettet

  1. Tonen kan blive hårdere end i det fysiske rum (fx skolegården), fordi deltagerne sidder på afstand, i skjul bag skærmen.
  2. Mobning kan foregå på alle tider af døgnet. Man kan ikke søge tryghed, sikkerhed og fred hjemme på værelset. Du kan aldrig få en pause, fordi internettet følger dig hele tiden.
  3. Dem, der mobber, kan være anonyme.
  4. Beskeder om offeret kan hurtigt offentliggøres, og kan cirkulere rundt i medierne i længere tid.
  5. Mobning kan være usynlig for de voksne, fordi de ikke er til stede på platforme eller i de fora, hvor mobningen foregår.

Mobning på nettet og mobilen kan være svært af håndtere for dem, som det går ud over. Derfor er det så vigtigt at forebygge, at platformenebruges til at chikanere eller udelukke andre.

Kender du et barn, der bliver udsat, kan du altid kontakte Red Barnets specialiserede rådgivning SletDet, der hjælper børn, unge, forældre, pårørende og fagpersoner med at håndtere digitale krænkelser.

Du kan læse mere om, hvad du kan gøre, hvis dit barn bliver mobbet på nettet.