Undervisningsvejledning
Sårbart tema
Denne undersøgelse kan være sårbar for elever, der ikke har så mange venner. Derfor bør du på forhånd læse barometerets spørgsmål igennem, så du er godt klædt på, hvis nogen af dine elever bliver påvirket af at deltage.
Se undersøgelse og klasseaktivitet om Ensomhed.
Vær opmærksom på, at elever let kan føle sig udstillet, hvis klassesamtalen bliver for personlig. Det er derfor vigtigt, at du ikke presser nogen til at deltage i samtalen, hvis de trækker sig. Sørg for at sætte rammen, inden du viser introvideoen ved at fortælle eleverne, at de om lidt skal svare anonymt på nogle spørgsmål.
Når alle har svaret, skal I tale om temaet i klassen, og der er det vigtigt at huske, at det ikke må blive personligt, så det er okay for alle at deltage. Vi anbefaler, at du altid samler op på klassens svar til sidst – fx ved at bruge vores forslag til refleksionsspørgsmål.
Når du står i klassen
1. Afspil videoen i klassen
Obs:
Før du afspiller videoen, så sørg for at sætte en tydelig ramme, ved at fortælle eleverne, at de om lidt, når de har set den lille introvideo skal svare anonymt på nogle spørgsmål.
Sig også, at I bagefter skal tale om temaet i klassen, og de skal huske, at det ikke må blive for personligt, så det er okay for alle at deltage.
2. Lad eleverne svare på spørgsmålene
Obs:
Læs spørgsmålene igennem før du gennemfører målingen i klassen, så du kan danne dig et indtryk af, hvilke spørgsmål, der kan være ekstra følsomme for nogle elever at svare på.
Bemærk at spørgsmål, der er markeret med Red Barnets logo, er spørgsmål, som ikke bliver offentliggjort sammen med resten af klassens resultater, fordi de kan være for sårbare at udstille i plenum.
Målingens spørgsmål
Når I har gennemført undersøgelsen, vil I kunne se nogle af klassens svar på smartboardet. Svarene er sat grafisk op og eleverne er helt anonyme. Alligevel kan emnet stadigt være følsomt for en del elever. Vi foreslår, at I taler om svarene ud fra vores refleksionspørgsmål til temaet:
Hvad betyder det at være ensom?
Hvad tænker I om, at nogen fortæller på nettet, at de er ensomme?
Hvad kan skolen gøre for at undgå, at elever føler sig ensomme?
Undersøgelser viser, at nogle børn og unge føler sig ensomme, selvom de har venner. Hvad tænker I om det?
Disse spørgsmål indgår i denne måling om ensomhed og venskaber. Vi har markeret de spørgsmål, som vi ved kan være svære at tale om, med Red Barnets ikon:
Hvor mange børn i DK tror du, der tit er ensomme?
Har du prøvet at føle dig ensom?
Hvornår føler du dig MINDST ensom?
Hvis du i en periode følte dig meget ensom, hvem ville du så fortælle det til?
Tror du, at der er nogen her i klassen, der føler sig ensomme?
Hvis du vidste, at en klassekammerat var ensom, hvad ville du så gøre?