HVAD ER GROOMING?

Grooming er et engelsk begreb, der beskriver processen, hvor en krænker opbygger en relation til et barn eller en ung med henblik på at begå et seksuelt overgreb.

Krænker har ofte over længere tid manipuleret og forført barnet med det formål at få offeret til at overskride sine grænser. Det kan både foregå online og ofline, men man ser i dag rigtig mange tilfælde af grooming på nettet.

Analyser af sager om onlinerelaterede seksuelle overgreb på børn viser, at samme mønster ofte går igen. Her på siden kan du finde mere information om grooming og læse om de forskellige faser, som typisk er med i en grooming-proces.

Til fagpersoner, der arbejder med børn og unge

Se vores undervisninsmaterialer om grooming til udskolingen på Red Barnets skole.

Forførelse på nettet
Træneren om seksuelle overgreb
Liv og vampyren - seksuelle overgreb i familien

Faser i grooming-processer

Grooming-processen gennemgår typisk disse 5 faser:

1.Udvælgelse af offer
Krænkeren udvælger sig potentielle ofre og skaber kontakt til dem, fx via chatrum og hjemmesider. Her forsøger krænkeren at fremstå som en ven for at mindske barnets skepsis eller kritiske fornuft. Alle børn kan blive kontaktet af en seksuel krænker, men nogle børn er mere udsatte end andre. Børn, som mangler selvtillid, ordentlig voksenkontakt og omsorg, vil i højere grad være modtagelige for den opmærksomhed, som er krænkerens bedste kort.

2. Adgang til og isolation af barnet
Krænkeren forsøger at afdække de problemer, ønsker eller drømme, som barnet tumler med og giver barnet masser af positiv opmærksomhed. Hvis krænkeren finder ud af, at barnet spiller håndbold, vil krænkeren typisk sige, at krænkeren er glad for samme sport. Krænkeren vil forsøge at skabe tillid hos barnet, og barnet vil mærke en konstant interesse over tid. På dette tidspunkt kan det være, at kommunikationen flytter over på Messenger. Snap Chat, eller andre kommunikationsplatforme. Det vigtigste for krænkeren her er at finde en måde at tale med barnet på, uden andre kan se det, så det er sværere for andre at advare barnet.

3. Udvikling af tillidsforhold
I denne fase vil krænkeren forsøge at styrke relationen til barnet. Krænkeren vil forsøge at skabe en intim relation, hvor der udveksles hemmeligheder, og hvor samtaleemnerne bliver meget personlige. Barnet skal her føle sig udvalgt eller som den eneste ene. Krænkeren gør det klart, at han/hun forventer, at barnet er loyalt, for ellers vil det kunne miste den gode relation og de fordele, der er forbundet med relationen. Det kan også være, at krænkeren vil true med at afslære barnets hemmeligheder. Hvis et barn mangler selvtillid, ordentlig voksenkontakt og omsorg er de her meget udsatte for krænkerens afpresning..

4. Nedbrydelse af barnets intime grænser
Krænkeren introducerer seksuelle temaer ved eksempelvis at spørge til barnets seksuelle interesser og erfaringer. Det kan også være spørgsmål om, hvordan kroppen er udviklet. Krænkeren tilbyder sin viden og erfaring og fremstår tillidsvækkende for barnet. Krænkeren kan begynde at stille krav, for eksempel om at barnet skal sende mere og mere seksualiserede billeder indtil det til sidst er deciderede nøgenbilleder eller lignende. Her forstærkes kun det afsæt for afpresning som krænkeren har forsøgt at skabe, og det kan være svært for et barn at søge hjælp, hvis de føler, at de selv langsomt er gået med til det krænkeren beder om. nøgenbilleder eller lignende.

5. Vedligeholdelse af forholdet efter overgreb
Krænkeren fortæller, at det er deres private hemmelighed, og at barnet selv har været ansvarlig for, at det udviklede sig så langt. Krænkeren påpeger, at det, han/hun og barnet har sammen, er noget helt specielt, som andre ikke vil kunne forstå eller acceptere, og at det derfor er vigtigt, at barnet ikke fortæller andre om, hvad der er sket.

Nye muligheder for krænkere

Børn og unge bruger i dag meget tid online, og via chat, computerspil og sociale medier kan de nemt komme i kontakt med nye mennesker. Det giver krænkeren nye muligheder for at skabe kontakt til børnene med henblik på at begå seksuelle overgreb.

Man kan derfor ikke længere tale om den traditionelle arketype på en børnelokker, der stod og lokkede med en slikkepind på legepladsen. Krænkere i dag har utallige muligheder for at skabe kontakter til børn og opbygge venskaber i de online-universer, som børnene bruger meget tid på.

Læs mere: 'Grooming - en strategisk proces' (pdf)

Vil du vide mere om groming?

Hent artiklen ‘Grooming i digitale medier’ (pdf).

Hent hele Red Barnets antologi 'Hvor slemt kan det være' om digitale overgreb (pdf), der også indeholder ovenstående artikel om grooming.