GROOMING

Grooming er et engelsk begreb, der beskriver processen, hvor en krænker opbygger en relation til et barn eller en ung med henblik på at begå et seksuelt overgreb.

Krænker har ofte over længere tid manipuleret og forført barnet med det formål at få offeret til at overskride sine grænser. Det kan både foregå online og ofline, men man ser i dag rigtig mange tilfælde af grooming på nettet.

Analyser af sager om onlinerelaterede seksuelle overgreb på børn viser, at samme mønster ofte går igen. Her på siden kan du finde mere information om grooming og læse om de forskellige faser, som typisk er med i en grooming-proces.

Til fapersoner, der arbejder med børn og unge

Se vores undervisninsmaterialer om grooming til udskolingen på Red Barnets skole.

Forførelse på nettet
Træneren om seksuelle overgreb
Liv og vampyren - seksuelle overgreb i familien

Faser i grooming-processer

Grooming-processen gennemgår typisk disse 7 faser:

1. Krænkeren udvælger sig potentielle ofre og skaber kontakt til dem. Her forsøger krænkeren at fremstå som en ven for at mindske barnets skepsis eller kritiske fornuft.

2. Krænkeren forsøger at afdække de problemer, ønsker eller drømme, som barnet tumler med. Når krænkeren har fundet et eller flere emner at kommunikere om, sørger krænkeren for at vise en personlig interesse.

3. Krænkeren ved, at han/hun er i gang med noget ulovligt. Undervejs i grooming-processen vil krænkeren derfor træffe nogle valg, som skal nedsætte risikoen for at blive afsløret. Krænkeren vil for eksempel afprøve barnets evne til at holde på en hemmelighed, fordi det kan være risikabelt, hvis barnet fortæller for meget.

4. I næste fase styrkes relationen til barnet. Barnet skal her føle sig udvalgt eller som den eneste ene. Krænkeren gør det klart, at han/hun forventer, at barnet er loyalt, for ellers vil det kunne miste den gode relation og de fordele, der er forbundet med relationen.

5. Krænkeren introducerer det seksuelle tema ved eksempelvis at spørge til barnets seksuelle interesser og erfaringer. Det kan også være spørgsmål om, hvordan kroppen er udviklet. Krænkeren tilbyder sin viden og erfaring og fremstår tillidsvækkende for barnet.

6. Krænkeren arrangerer et møde, hvor han/hun er alene med barnet, og hvor det seksuelle overgreb kan ske uden at andre ved det.

7. Krænkeren fortæller, at det er deres private hemmelighed, og at barnet selv har været ansvarlig for, at det udviklede sig så langt. Krænkeren påpeger, at det, han/hun og barnet har sammen, er noget helt specielt, som andre ikke vil kunne forstå eller acceptere, og at det derfor er vigtigt, at barnet ikke fortæller andre om, hvad der er sket.

Nye muligheder for krænkere

Børn og unge bruger i dag meget tid online, og via chat, computerspil og sociale medier kan de nemt komme i kontakt med nye mennesker. Det giver krænkeren nye muligheder for at skabe kontakt til børnene med henblik på at begå seksuelle overgreb.

Man kan derfor ikke længere tale om den traditionelle arketype på en børnelokker, der stod og lokkede med en slikkepind på legepladsen. Krænkere i dag har utallige muligheder for at skabe kontakter til børn og opbygge venskaber i de online-universer, som børnene bruger meget tid på.

Læs mere: 'Grooming - en strategisk proces' (pdf)

Vil du vide mere om groming?

Hent artiklen ‘Grooming i digitale medier’ (pdf).

Hent hele Red Barnets antologi 'Hvor slemt kan det være' om digitale overgreb (pdf), der også indeholder ovenstående artikel om grooming.